دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Amini O, Ghiasvandi S, Hamakhezri Y. The study of the incidence of neural tube defects in hospitals of Kurdistan province in 1990. sjnmp. 2017; 2 (3) :1-9
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-90-fa.html
محمد امینی امید، غیاثوندی شهرزاد، حمه خضری یعقوب. بررسی نگرش فرآیند پرستاری در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (3) :1-9

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-90-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (598 مشاهده)
مقدمه و هدف: فرآیند پرستاری به‌ عنوان یک استاندارد مراقبتی باعث بهبود کیفیت مراقبت و افزایش رضایتمندی پرستاران از حرفه خود می‌شود. مسائل حرفه‌ای از جمله باور و نگرش در اجرای فرآیند پرستاری تأثیرگذارند؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین نگرش پرستاران شاغل نسبت به فرآیند پرستاری انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است که بر روی 167 پرستار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393 صورت گرفت. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه نگرش فرآیند پرستاری بومان (1983) بود. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس و تی مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار کل نمره نگرش 07/10±39/62 بود. بین امتیاز نگرش با جنسیت، وضعیت تأهل، انتخاب رشته پرستاری، میزان تحصیلات و سمت کاری اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (05/0p>)؛ اما بین امتیاز نگرش با سن (02/0p<)، سابقه کار  (01/0p<)، آشنایی با فرآیند پرستاری (001/0p<)، علاقه‌مندی به رشته پرستاری (001/0p<) و اجرای فرآیند پرستاری در امر مراقبت (001/0p<)، اختلاف آماری معناداری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده اکثر پرستاران نگرش مثبتی نسبت به فرآیند پرستاری دارند و بیشتر آن‌ها فرآیند پرستاری را در امر مراقبت بکار می‌گیرند. همچنین پرستاران باسابقه کار و رضایت شغلی بالاتر، آگاه‌تر با فرآیند پرستاری و نیز پرستارانی که فرآیند پرستاری را بکار می‌گیرند نگرش مثبت‌تری دارند. لذا توصیه می‌شود جهت توسعه و تبدیل تئوری به عمل، در محیط بیمارستان از روش‌های آموزشی فعال و دوره‌های بازآموزی استفاده شود.
 
متن کامل [PDF 143 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۹/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN