[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 10-20 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش و ارزشیابی بالینی به روش پورت فولیو و روش مرسوم بر ادراکات دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی
محمد زاهد رخزادی، کامبیز ذهنی*
مربی عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (405 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است. استفاده از روشهای نوین آموزش و ارزشیابی اخیرا" مورد توجه  قرار گرفته است. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش و ارزشیابی به روش پورت­فولیو و روش مرسوم بر ادراکات دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی انجام شد.
مواد و روشها: این یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان ترم هفتم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 96-95 بر اساس برنامه­ریزی دانشکده 41 نفر از دانشجویان در  شش گروه بصورت تصادفی ساده انتخاب و هر سه گروه مجددا بصورت تصادفی در دو گروه پورت­فولیو و مرسوم از میان شش گروه تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان دوره ادراکات دانشجویان نسبت به دو روش آموزشی از محیط آموزش بالینی با استفاده از پرسشنامه استاندارد دریم  مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل داده­ها توسط نرم فزار 20  SPSSبا استفاده از آزمونهای تی مستقل  انجام گرفت.
یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد در دو حیطه یادگیری و فضای حاکم بر محیط آموزشی، میانگین نمرات در گروه پورت­فولیو بیشتراز گروه مرسوم  و اختلاف آنها معنی­دار بوده است. (05/0>P). اما اختلاف میانگین دو گروه در سایر حیطه­ها معنی­دار نبوده است. میانگین کلی نمرات ادراکات دانشجویان در گروه پورت­فولیو بیش از گروه  مرسوم بوده و اختلاف آماری معنی­دار داشت (05/0>P).
نتیجه­گیری: نتایج مطالعه موثرتر بودن روش پورت­فولیو را نسبت به روش مرسوم را از محیط آموزش بالینی بعنوان یک ابزار آموزشی نشان می­دهد. مشارکت دانشجویان در امر دستیابی به اهداف بالینی در عرصه کارآموزیها  در روش پورت­فولیو می­تواند موجب بهبود یادگیری، کاهش شکاف تئوری و بالین و ارتقا رضایت آنان گردد.
 
واژه‌های کلیدی: پورت‌فولیو، ارزشیابی، محیط آموزش بالینی، مدل دریم
متن کامل [PDF 153 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rokhzadi M Z, Zehni K. Perceptions of Nursing Students from the Clinical Education Environment. Journal of Nursing,Midwifery and pramedical. 2017; 2 (3) :10-20
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-91-fa.html

رخزادی محمد زاهد، ذهنی کامبیز. مقایسه آموزش و ارزشیابی بالینی به روش پورت فولیو و روش مرسوم بر ادراکات دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی . فصلنامه پرستاری ، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (3) :10-20

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-91-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3662