[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 21-30 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد ویژگی‌های خاص مدرسین بالینی، سال 1394
مهناز صیادی، احمد وهابی ، محمد صالح واحدی، دائم روشنی، بشری وهابی، آرزو وهابی
استادیار دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (452 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش بالینی فعالیتی است که سبب تسهیل یادگیری در محیط­های بالینی می­شود. در این پروسه، دانشجویان به همراه مدرسان بالینی خود فعالیت می­کنند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مورد ویژگی­های خاص مدرسین بالینی اجرا گردید. 
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه­های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج بودند که از بین آنها 660 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه­ای دو بخشی بود. بخش اول آن مشخصات دموگرافیک نمونه­های مورد بررسی و بخش دوم آن 47 سئوال شامل گویه­های مؤثر بر شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای از نظر دانشجویان پرستاری و مامایی بود. برای جمع­آوری داده­ها از روش طبقه­بندی سهمیه­ای استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون­های آماری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته­ها: بیشترین و کمترین نمره میانگین بدست آمده با 32/1±74/4 و 18/1±37/4 به ترتیب مربوط به شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای بود. نمره میانگین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (001/0>p). بین وضعیت تأهل و حیطه­های توانایی تدریس (02/0=p)، ارزشیابی (03/0=p) و ارتباطات بین فردی (04/0=p) تفاوت آماری معنی­دار مشاهده گردید.
نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن است که مربیان بالینی بایستی از ویژگیهایی مثل شخصیت فردی مناسب و شایسته، توانایی تدریس خوب، شایستگی حرفه­ای قوی، توان ارتباطی بالا و ارزشیابی مناسب دانشجویان برخوردار باشند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری بالینی، مدرسین، دانشجوی پرستاری، دانشجوی مامایی، دیدگاه
متن کامل [PDF 156 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayyadi M, vahabi A, Vahedi M S, Roshani D, Vahabi B, Vahabi A. Nursing and midwifery Students' viewpoints about special characteristics of clinical teachers in 2015 . Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2017; 2 (3) :21-30
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html

صیادی مهناز، وهابی احمد، واحدی محمد صالح، روشنی دائم، وهابی بشری، وهابی آرزو. دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد ویژگی‌های خاص مدرسین بالینی، سال 1394 . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (3) :21-30

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742