دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 21-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayyadi M, vahabi A, Vahedi M S, Roshani D, Vahabi B, Vahabi A. Nursing and midwifery Students' viewpoints about special characteristics of clinical teachers in 2015 . sjnmp. 2017; 2 (3) :21-30
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html
صیادی مهناز، وهابی احمد، واحدی محمد صالح، روشنی دائم، وهابی بشری، وهابی آرزو. دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد ویژگی‌های خاص مدرسین بالینی، سال 1394 . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (3) :21-30

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html


1- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (557 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش بالینی فعالیتی است که سبب تسهیل یادگیری در محیط­های بالینی می­شود. در این پروسه، دانشجویان به همراه مدرسان بالینی خود فعالیت می­کنند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مورد ویژگی­های خاص مدرسین بالینی اجرا گردید. 
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه­های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج بودند که از بین آنها 660 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه­ای دو بخشی بود. بخش اول آن مشخصات دموگرافیک نمونه­های مورد بررسی و بخش دوم آن 47 سئوال شامل گویه­های مؤثر بر شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای از نظر دانشجویان پرستاری و مامایی بود. برای جمع­آوری داده­ها از روش طبقه­بندی سهمیه­ای استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون­های آماری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته­ها: بیشترین و کمترین نمره میانگین بدست آمده با 32/1±74/4 و 18/1±37/4 به ترتیب مربوط به شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای بود. نمره میانگین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (001/0>p). بین وضعیت تأهل و حیطه­های توانایی تدریس (02/0=p)، ارزشیابی (03/0=p) و ارتباطات بین فردی (04/0=p) تفاوت آماری معنی­دار مشاهده گردید.
نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن است که مربیان بالینی بایستی از ویژگیهایی مثل شخصیت فردی مناسب و شایسته، توانایی تدریس خوب، شایستگی حرفه­ای قوی، توان ارتباطی بالا و ارزشیابی مناسب دانشجویان برخوردار باشند.
 
متن کامل [PDF 156 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۹/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN