دوره 3، شماره 1 - ( تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 64-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، f.hosseinzadegan62@gmail.com
چکیده:   (3368 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از آن‌ها انتظار می رود به‌عنوان عواملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفه‌ای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دو کشور ترکیه و اردن می‌باشد.
مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شد. در این مطالعه نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی دو کشور ترکیه و اردن مقایسه گردید. پس از جستجوی اینترنتی، داده های موردنیاز جمع‌آوری و با استفاده از الگوی بردی، چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق‌های موردنظر صورت گرفت.
یافته ها: زمان شروع آموزش دوره ی دکتری پرستاری کشور ترکیه، ایران و اردن به ترتیب در سال‌های 1972، 1995 و 2005 میلادی بود. از نظر مشخصات و ساختار دوره بین سه کشور شباهت‌های زیادی مشاهده گردید تنها تفاوت در کشور ترکیه، وجود گرایش‌های مختلف دکترای پرستاری و امکان ورود به دوره دکتری از کارشناسی بود. در هیچ‌کدام از این سه کشور به استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور اشاره‌ای نشده بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌گردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ‌التحصیلان دوره دکترای پرستاری و در نظر گرفتن نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، نحوه ارائه و ارزشیابی این دوره، بازنگری‌هایی صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 350 kb]   (1720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/11/8 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1397/4/7 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.