دوره 3، شماره 3 - ( زمستان 1396 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 45-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مدرس دانشگاه، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور کاشمر، کاشمر، ایران ، t.mohammad2@gmail.com
2- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (622 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان یک پدیده شایع در میان دانشجویان و از جمله مشکلات نظام آموزشی محسوب می­شود. لذا هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر خودگویی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بود.
مواد و روش­ ها: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بودند که در سال 1397 در این دانشکده به تحصیل اشتغال داشتند. در این پژوهش دانشجویان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و از بین آن‌ها تعداد 30 نفر که در سیاهه اضطراب امتحان (TAT) بالاترین نمره را آوردند به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 1 ساعتی برنامه آموزشی مدیریت خودگویی را دریافت کردند و گروه کنترل درمان خاصی را دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان در گروه آزمایش و گروه کنترل پس از مداخله آزمایشی (آموزش راهبردهای خودگویی) در سطح معناداری (0/05P) تفاوت معناداری وجود داشت )میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب امتحان در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 6/78±53/03 و 10/25±46/96 بود).
نتیجه­ گیری: بنابراین می­توان گفت درمان شناختی مبتنی بر خودگویی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند مؤثر است و می ­تواند به عنوان یک روش درمانی مورد توجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 566 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۳۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۲۴

فهرست منابع
1. Chraghyani Bahman, Fereidooni Mogadam Malek, Brazpardanjani Shahram, and Bavrsad Nafiseh. Evaluation of test anxiety and its relationship with the students' academic performance. Science and Health Journal, Winter 2008; Vol. 3, No. 3-4; From page 25 to page 29.
2. Dehgani Firouzabadi Layla. Effectiveness in reducing anxiety management training, self-talk Tehran Area 2 female first grade. MSc thesis. Allameh Tabatabai University. 2009. (Persian)
3. Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 1999;30(3):191-198. [DOI:10.1016/S0005-7916(99)00024-5]
4. Fathi-Ashteiani A, Emamgholivand F. Comparative of cognitive therapy and systematic desensitization methods in reducing test anxiety. Kosar Medical Journal 2002;7(3):245-251. (Persian)
5. Stankov. Unforgiving Confucian culture: A breeding ground for high academicachievement, test anxiety and self-doubt? Learning and Individual Differences. 2010. [DOI:10.1016/j.lindif.2010.05.003]
6. Zeidner. Test Anxiety: The State of the Art. New York: Kluwer Academic/Plenum Publisher 1998.
7. Spielberger CD. Theory and Research on Anxiety. Dalam C. D. Spielberger (Ed.), Anxiety and Behaviour (hal. 3-20). New York: Academic Press 1966. [DOI:10.1016/B978-1-4832-3131-0.50006-8]
8. Hong, E. Test anxiety, perceived test difficulty, and test performance: temporal patterns of their effects, Learning and Individual Differences 1999; 11, 431-447. [DOI:10.1016/S1041-6080(99)80012-0]
9. Meijer J, & Oostdam. Test anxiety and intelligence testing: a closer examination of the stage-fright hypothesis and the influence of stressful instruction. Anxiety Stress Coping 2007; 20. 77-91. [DOI:10.1080/10615800600967862] [PMID]
10. Dewi N, and Mangunsong F. Contribution Of Student's Perception Toward Teacher's Goal Orientation And Student's Goal Orientation As A Mediator In Test Anxiety On Elementary's Final Exams.Social and Behavioral Sciences 2012. 509 - 517. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.440]
11. Schunk D, Pintrich P, Meece J. Motivation in Education: Theory, Research, and Aplication Third Edition. New Jersey: Pearson Education, Inc, 2010.
12. Onyeizugbo EU. Self-Efficacy and Test Anxiety as Correlates of Academic Performance. Journal of Educational Research 2010; 1(10), 477-48.
13. Rozier R, and thampson A. Preventing (oralleviating) excessive test anxiety among students 2006.
14. cori, Gerald. Theory and practice of counseling and psychotherapy, (translated by Mohammad Seyed Mohammad), Tehran: Arasbaran 2012. (Persian)
15. Lodge J, Harte DK, & Tripp G. Children's self-talk under conditions of mild anxiety. Journal of anxiety disorders 1998; No 2 ,Vo 12, 153- 176. [DOI:10.1016/S0887-6185(98)00006-1]
16. Ahangri, Elaheh, Yousefpour, Abbasi, Ahmad., Bab al-Hakami, Mojtaba. The Effectiveness of Self-Concept-Based Cognitive Therapy in Reducing Test Anxiety in Kashmar Nursing Students. 2nd National Conference on Modern Research in the Field of Humanities and Social Studies of Iran 2016; 1-14.
17. Salmani, N. Effect of Positive Self-talk on Exam Anxiety of Nursing Students. Quarterly of Educattion Strategies in Medical Sciences 2013; 6(1), 13-16.
18. Brinthaupt TM, Hein MB, and Kramer T. The Self-Talk Scale: Development, Factor Analysis, and Validation ,Journal of Personality Assessment 2009; 91( 1 ), 82-92. [DOI:10.1080/00223890802484498] [PMID]
19. Gibson AC, and Foster C. The role of self-talk in the awareness of physicalogical state and physical performance. Sport 2007, 37 (12) : 1029-1044. [DOI:10.2165/00007256-200737120-00003] [PMID]
20. Brinthaupt TM, Dove CT. Differences in self-talk frequency as a function of age, only-child, and imaginary childhood companion status. Journal of Research in Personality, Volume 46, Issue 3, June 2012; 326-333. [DOI:10.1016/j.jrp.2012.03.003]
21. Ebrahimi Luqman and Dehdari Abouzar. Of counseling and psychotherapy. Third Quarterly 2012; No. 11, Fall 91. (Persian)
22. Parvizi N, Daneshfar A, Shojaei M. Effect of attentional focus of self-talk on anxiety and learning under pressure. European Journal of Experimental Biology 2012; 2 (6) :2303-2309.
23. Sood ED, & Kendall PC. Assessing Anxious Self-Talk in Youth: The negative affectivity Self-Statement Questionnaire-Anxiety scale. Cogn Ther Res 2007; 31:603-618. [DOI:10.1007/s10608-006-9043-8]
24. Tobias S. Overcoming Math Anxiety; New York : Norton 1985.
25. Muris P, Mayer B, Den AM, Roos T, & Van WJ. Predictors of change following cognitive behavioral treatment of children with anxiety problems: A preliminary investigation on negative outomatic thoughts and anxiety control child psychiatry. Ham Dev 40: 2009; 139-151. [DOI:10.1007/s10578-008-0116-7] [PMID] [PMCID]
26. Hatzigeorgiadis A, and Stuort JHB. Negative self-talk during sport performance: Relationships with pre-compettion anxiety and goal-performance discrepancie, Journl of sport behavior 2009; Vol 31, No 3.
27. Shali R,S Pourgotabi, K, H .Comprehensive guide to the use of SPSS in the survey .loye, Tehran 2010. (Persian)
28. Abolqasemi A, Assadi Moghadam A, Najarian B and Shikrkon H. Construction and seeking to assess the validity of test anxiety in the third grade of secondary education in Ahvaz Chamran University Journal of Psychology 2002; Vol. III, No. 3 and 4: Ss61-74.
29. Asghari Sharabiani, A., & Atadokht, A. The Effectiveness of Positive Self-Talks on Reducing Test Anxiety in Elementary Students with Dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health 2018; 4, 24-33. (Persian)
30. Sapp M. Test anxiety: Applied research assessment and treatment, intervention. USA: Wisconsin University Press of America 2003.
31. Endler NS, Kocovski NL. State and trait anxiety revisited. J Anxiety Disorder 2001;15(3):231-45. [DOI:10.1016/S0887-6185(01)00060-3]
32. Akbari M, Shaghaghi F, Behroozian M. The effect of problem solving skills training of test anxiety among college student: Developmental psychology. Iran Psychol J 2011; 8(29): 67-74. (Persian)
33. Hardy J, Hall R, Gibbs C, Greenslade C. Self-talk and gross motor skill performance.an experimental approach .Psychol Sport J 2005;7(2):1-13.