دوره 3، شماره 4 - ( بهار 1397 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 36-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahabi A, Sayyadi M, Sanee N, Vahabi B, Roshani D, Vahabi A. A survey of Information Literacy level and its related factors among the students of Kurdistan University of Medical Sciences and Kurdistan University. SJNMP. 2018; 3 (4) :36-45
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-141-fa.html
وهابی احمد، صیادی مهناز، صنیعی نادیا، وهابی بشری، روشنی دائم، وهابی آرزو. بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 3 (4) :36-45

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-141-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، vahabiahmad@gmail.com
چکیده:   (613 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی مفهومی است که در نتیجه تحولات و تغییرات سریع در فناوری‌های اطلاعاتی پیدا شده است که فرد به ‌منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به این سواد نیازمند است. این پژوهش با هدف تعیین سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394 انجام گردید.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1394 روی 500 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های کردستان و علوم پزشکی کردستان انجام شد. افراد مورد بررسی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استانداردشده داورپناه و سیامک استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: میانگین سواد اطلاعاتی نمونه‌های مورد بررسی از 87 نمره برابر با 8/40±25/12 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی (8/43±25/99) به طور معنی‌داری بیشتر از دانشجویان دانشگاه کردستان (7/91±68/22) بود (0/02p=). نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان رشته­ های گروه پزشکی بالاتر از سواد اطلاعاتی دانشجویان رشته‌های گروه غیرپزشکی بود (0/03=p).
نتیجه­ گیری: با توجه به سطح پایین سواد اطلاعاتی دانشجویان و با توجه به اهمیت مهارت‌های اطلاعاتی در پیشرفت علمی و افزایش کارایی افراد در شغل خود، آموزش مهارت‌هایی مثل برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق و کار با رایانه برای افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.
 
متن کامل [PDF 301 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN