دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 15-6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، h.ammarloo@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (2472 مشاهده)
زمینه و هدف: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود حافظه و بازشناسی از مهم‌ترین اهداف دانشجویان در زمینه ی پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر توان‌بخشی رایانه یار بر بهبود عملکرد حافظه فعال و بازشناسی اشکال در دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی شهر تبریز انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه 15 نفری آزمودنی انجام شد. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین‌صورت که هر گروه شامل 15 نفر بود. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توان‌بخشی رایانه یار و آزمون حافظه فعال و بازشناسی اشکال بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/01p =)، به‌نحوی‌که توان‌بخشی رایانه یار باعث بهبود حافظه فعال و بازشناسی اشکال در افراد گروه آزمایش شده است. مقایسه نمره پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل با اثر کوریت پیش‌آزمون انجام شد.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که توان‌بخشی رایانه یار می تواند به عنوان یک روش برای دستیابی به عملکرد بهینه در دانشجویان طراحی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
متن کامل [PDF 627 kb]   (1283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/25 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1397/9/14 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2

فهرست منابع
1. Repovs G, Baddeley AD. The multi - Component model of working memory: exploration in experimental cognitive psychology. Journal of experimental cognitive psychology. 2006; 139 (12): 5-21. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2005.12.061]
2. Loosli S, Buschkuehl M, Perrig W, Jaeggi S. Working memory training improves reading processes in typically developing children. Child Neuropsychol. 2012; 18 (3): 62-78. [DOI:10.1080/09297049.2011.575772]
3. Enger PM, Santos FH, Gathercole SE. Are working memory measures free of socio-economic influence?. J Speech Lang Hear Res. 2008; 51(6): 1580-1587. [DOI:10.1044/1092-4388(2008/07-0210)]
4. Wilson B. Memory Rehabilitation Integrating Theory and practice. New York: The Guilford Press; 2009.
5. Ghanaii A. Effect of sports rhythmic movment training on memoirs' neuropsychological function in students with learning disabilities [dissertation]. Tabriz: Tabriz University; 2008. [Persian].
6. Gatian A, Garolera M. Efficacy of an adjunctive computer based cognitive impairment and Alzheimers disease: a single blind randomized clinical trial. Int J Geriatr Psychiatr.2012; 15 (2): 28-35. [DOI:10.1002/gps.3794]
7. Thorell LB, Linqvist S, Nutley SB, Bohlin G, Klingberg T. Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Int J Dev Sci. 2009; 12(1): 106-113. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2008.00745.x]
8. Owen AM, Hampshire A, Grahn JA. Putting brain training to the test nature. Europe PMC Funders Group. 2010; 10, 465 (7299): 775-8. [DOI:10.1038/nature09042]
9. Aziziyan M, Asadzadeh H, Alizadeh H, Dortaj F, Sadipour E. The Effectiveness of Executive Functions Training on Enhancement of Attention, Working Memory, and Inhibition in Pupils with borderline Intellectual Functioning. Journal of Research in Behavioral Sciences. 2017; 15(1): 93-103.
10. Zolfi V, Rezaee A. The Effect of Working Memory Computer Assisted Intervention on Mathematics Anxiety, Working Memory and Performanceing Mathematics among Students with Mathematics Learning Disabilities. Journal of Instruction and Evaluation. 2015; 8(30):75-86. [Persian].
11. Ponce HR, Lopez MJ, Mayer RE. Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies. Comput Educ. 2012; 5 (13):1170-83. [DOI:10.1016/j.compedu.2012.05.013]
12. Pickering, S, Chubb R. Working memory in dyslexia: a comparison of performance of dyslexics and reading age controls on the WMTB-C. Manuscript in preparation. 2005.
13. Pickering S. Working memory in dyslexic children. In S. Gather Cole, & T, Alleyway (Eds). Working memory and neurodevelopmental disorders. Psychology press. 2006.
14. Kesler SR, Lacayo NJ, Jo B. A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Stanford University. 2011; 25:101-12. [DOI:10.3109/02699052.2010.536194]
15. Casey J. A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorders. Can J Sch Psychol. 2001; 27: 35-57. [DOI:10.1177/0829573512436966]
16. Buchan BD. The classification of reading disability subtypes and the efficacy of hemisphere specific stimulation. 2009.
17. Robertson SI. Problem solving, Taylor & Francis. 2016. [DOI:10.4324/9781315712796]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.