دوره 5، شماره 1 - ( تابستان 1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 82-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri Z, Amiri H. The Relationship between Spiritual and Emotional Intelligence and the Quality of Nursing Care in Nurses Working in Ayatollah Taleghani Hospital in Kermanshah in 2018. SJNMP. 2019; 5 (1) :82-93
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-217-fa.html
امیری زهرا، امیری حسن. بررسی ارتباط هوش معنوی و عاطفی با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1398; 5 (1) :82-93

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-217-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، z1990a1990@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده:   (264 مشاهده)
زمینه و هدف: نظر به اینکه هوش معنوی از طریق تقویت باورها و شخصیت و هوش عاطفی به واسطه غلبه بر استرس، کیفیت مراقبت پرستاری را در پرستاران افزایش می دهند، مطالعه حاضر به بررسی رابطه هوش معنوی و عاطفی با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در مرکز آموزشی- درمانی آیت‌الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه‌های مورد مطالعه را 225 پرستاران شاغل در بیمارستان آیت‌الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397 تشکیل داده بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد هوش معنوی King، هوش عاطفی Petrides & Furnham و پرسشنامه سنجش کیفیت مراقبت پرستار QUALPAC Quality patient care scale استفاده شد. داده ها با تحلیل شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان به کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه معکوس و معناداری بین کیفیت مراقبت پرستاری با مؤلفه های هوش معنوی از جمله معناسازی شخصی (0/042p=  و 0/229-r=) و آگاهی متعالی (001/0p= و 386/0-r= ) و مؤلفه های هوش هیجانی ازجمله درک عواطف و احساس‌های خود و دیگران (0/001p=  و 0/433-r= )  و خوش‌بینی و نگرش مثبت (0/018p=  و 0/274-r= )  وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد مؤلفه های هوش معنوی 0/17 و مؤلفه های هوش عاطفی 0/32 تغییرات مربوط به کیفیت مراقبت پرستاری را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: از آنجا که هوش معنوی و عاطفی بالاتر به ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری در پرستاران می انجامد لذا می‌توان با برنامه ریزی و آموزش های لازم در جهت بهبود کیفیت هوش معنوی و عاطفی پرستاران اقدام نمود.
 
متن کامل [PDF 750 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۳/۱۹

فهرست منابع
1. Izumi S, Baggs JG, Knafl KA. Quality nursing care for hospitalized patients with advanced illness: Concept development. Research in nursing & health. 2010;33(4):299-315. [DOI:10.1002/nur.20391]
2. Armstrong LE, Winant DM, Swasey PR, Seidle ME, Carter AL, Gehlsen G.Using isokinetic dynamometry to test ambulatory patients with multiple sclerosis. Phys Ther. Aug.2008;63(8):1274-9. [DOI:10.1093/ptj/63.8.1274]
3. Motle RW, Arnett PA, Smith MM, Barwick FH, Ahlstrom B, and Stover EJ.Worsening of symptoms is associated with lower physical activity level in individuals multiple sclerosis. Mult Scler.2008; 14(1): 140-2. [DOI:10.1177/1352458507079126]
4. Ciarrochi J V, Chan Y A, & Bajgar J. Measuring emotional intelligence in adolescents. Journal of Personality and Individual Differences.2001; 31: 1105-1119. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00207-5]
5. Sim TN, Loh BSM. Attachment to God; measurement and dynamics. J Soc Pers Relat. 2011;20(7): 373-382. [DOI:10.1177/0265407503020003006]
6. Bickertson G.R. Miner H.M. & Griffin,B. Spiritual resources as antecedents of clergy well-being: the importance of occupationally specific variables. Journal of vocational behavior.2015; 78: 123-133. [DOI:10.1016/j.jvb.2015.01.002]
7. Wong K, Lee L, Lee J. Hong Kong enrolled nurses' perceptions of spirituality and spiritual care. Int Nurs Rev. 2008;55(3):333-40. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2008.00619.x]
8. O'Shea ER, Wallace M, Griffin MQ, Fitzpatrick JJ. The effect of an educational session on pediatric nurses' perspectives toward providing spiritual care. J Pediatr Nurs. 2011;26(1):34-43. [DOI:10.1016/j.pedn.2009.07.009]
9. George M. How intelligent are you…really? From IQ to EQ to SQ, with a little intuition along the way. Training and Management Development Methods. 2006; 20(4), 425-36.
10. Karimi Munaq H, Gazorani A, Vagheei S, Gholami H, Salehmoghadam A. Ashori A. Spiritual intelligence and clinical competence. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. Health.2011; 18(2):132-139. [In Persian].
11. Van Leeuwen, R. & B. Cusveller.nurses competencies for spiritual care, Journal of Advanced Nursing. 2004;48(3):234-246. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03192.x]
12. Hosaenian S, Shoja Kazemi M. Examine the relationship between intellectual intelligence and emotional intelligence among university students. Journal of Women and Family Cultural Defense. 2011; 17:27-7. [In Persian].
13. Akbarzadeh H, Naghizadeh H. Emotional intelligence and burn_out among the managers and nurses of university hospitals in Yazd.Occupational Medicine Quarterly Journal.2014;6(1):37-47.[In Persian].
14. Hosseinian S. Ghasemzadeh S. Niknam M. Prediction of quality of life in female teachers on the basis of emotional and spiritual intelligence variables. Quarterly Journal of Career & OrganizationalCounseling, 2011;3(9): 42-60.[In Persian].
15. Cobb C. D. & J. D. mayer.Emotional Intelligence: what the Research says, Educational
16. Leadership. 2000;58: 14-18. [DOI:10.7748/ns.14.18.58.s46]
17. Forbes A, While A. The nursing contribution to chronic disease management: a discussion paper. Int J Nurs Stud. 2009; 46(1): 119-130. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2008.06.010]
18. Ragibi M, Gharechahi M. [Barasiye Rabeteye Hoshe Hayajani va Hosh Manaviye dar Zanan va Mardane dar Shorofe Talagh va Sazgar]. Faslnameye Zan va Jamea. 2013; 4(1): 123-140. [In Persian]
19. Hoseyne Chari M, Zakeri HR. [Tasire Zaminehaye Tahsili Daneshgahi, Oulom Dini va Honari Bar Hosh Manavi, Kosheshi Dar Rastaye Ravasazi va Payaei Sanjiye Hosh Manavi]. Faslnameye Andaze Giriye Tarbiyati. 2010; 1: 73-94. [In Persian].
20. Petrides KV, Frederickson N, Furnham A. The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and individual differences. 2004 Jan 1;36(2):277-93. [DOI:10.1016/S0191-8869(03)00084-9]
21. Dabirian A, Zolfaghary H, Abed Saidi JH, Alavi Majd H (2008) Views of AIDS patients regarding nursing care quality in health care centers affiliated to Shaheed Beheshti and Tehran Universitis of Medical Sciences. Shaheed Beheshti Uniof Med Sci.2008;18:40-45. [In Persian].
22. Haghighi Khoshkho N. The quality of nursing care from nurses and patients viewpoints in the Teaching hospitals of Tabriz university of Medical Sciences [Master Thesis]. Iran: Tabriz university of Medical Sciences. 2004.[In Persian].
23. Miri kh, Keshavarz A, Shirdel S,Parsa M. The Relationship between Nurses' Spiritual Intelligence and Quality of Nursing Care Based on nurses & patients' Viewpoints.2015;13(6): 518-524.[In Persian].
24. Akbarizadeh F BF, Hatami HR, Hajivandi A. Relationship between nurses: spiritual intelligence with hardiness and general health. Behbood. 2012;15(6):466-72. [In Persian].
25. Amram JY. The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business
26. leadership: Institute of Transpersonal Psycholog. 2009:168.
27. Yang KP. The spiritual intelligence of nurses in Taiwan .J Nurse Res. 2006;14 (1):24-35. [DOI:10.1097/01.JNR.0000387559.26694.0b]
28. Miri K, Parsa P, SHirdelzadeh S, Keshavarz A. [The Relationship between Nurses'spiritual Elligence and Quality of Nursing Care Based on Nurses'& Patients'viewpoints]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2015;13(6):518 24.[In Persian].
29. Izadi, A. The Relationship between Nurses' Emotional Intelligence and the Quality of Nursing Services in Health Care Centers of Hamedan University of Medical Sciences.Master Thesis nursing, Hamedan :University of Medical Sciences Hamedan. 2017. [In Persian].
30. Sy, Thomas., Tram, Susanna & O'Hara, Linda A. Relation of employee and manager emotional intelligence to job satisfaction and performance Journal of Vocational Behavior, Orlando: 2006; 68(3):461-63. [DOI:10.1016/j.jvb.2005.10.003]
31. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectional study of emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today. 2010; 49:30-53. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.006]
32. Goleman D. Emotional Intelligence what it can matter more than IQ. New York: Bantam Book; 1995.
33. Bar-On R. The bar-on emotional inventory (EQ-IQ), Technical Manual. Canada, Multi-Health System; 1997.
34. O'Connell B, Young J, Twigg D. Patientsatisfaction with nursing care: a measurement
35. conundrum. Int J Nurs Pract .1999; 5 (2):72-7
36. Kooker BM, Shoultz J, Codier EE. Identifying emotional intelligence in professional nursing practice. Prof Nurs Today. 2007; 23(1): 30-36 [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.12.004]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN