دوره 1، شماره 1 - ( تابستان 1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 40-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج ، zrokhzadi@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج
چکیده:   (3332 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش بالینی رکن و قلب آموزش پرستاری است. آموزش بالینی فرآیند پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار دارد . شناخت مشکلات ، اولین گام برای کاهش آن ها به شمار می رود. این مطالعه با هدف مقایسه نظرات مربیان و دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص مشکلات آموزش بالینی  انجام شد.

مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 21 مربی و 130 دانشجوی پرستاری سال آخر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد که با 39 گزینه  مشکلات آموزش بالینی را جویا شد.اطلاعات با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: مطالعه نشان داد که اکثریت دانشجویان ( 2/58% ) مشکلات آموزش پیش بالینی را در حد زیاد و اکثریت مربیان (7/66% ) مشکلات این حیطه را در حد متوسط ارزیا بی نمودند.4/53% دانشجویان  و 7/73 % مربیان مشکلات محیط آموزش بالینی را در حد متوسط و 1/49 % دانشجویان و 6/52%مربیان مشکلات ارزشیابی بالینی را در حد متوسط ارزیابی نمودند.

نتیجه گیری: در مورد آموزش پیش بالینی ، محیط آموزش بالینی و ارزشیابی وضعیت چندان مطلوب نبوده و مشکلاتی وجود دارد. در این خصوص تامین و بهبود تسهیلات و امکانات آموزشی و رفاهی و همچنین بازنگری ابزارهای و فرایند های ارزشیا بی توصیه می شود.

متن کامل [PDF 361 kb]   (919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/4 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1394/9/4 | انتشار: 1394/9/4 | انتشار الکترونیک: 1394/9/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.