دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1399 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 57-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه
2- دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه ، Baradaran13982020@gmail.com
چکیده:   (2135 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی دوره بسیار حساس و بااهمیتی است که دارای ویژگی های منحصربه‌فرد است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت های ارتباطی دختران نوجوان بود.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن ها نمونه ای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های مهارت های ارتباطی کوئین دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (۲۰۰۳) استفاده شد. داده های پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی و مهارت های ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است (0/001>p).
 نتیجه گیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که همدلی و مهارت های ارتباطی از ویژگی های منحصر به فرد در نوجوانان می باشد و برای افزایش این ویژگی ها استفاده از آموزش قدردانی مؤثر است.
متن کامل [PDF 777 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/28 | ویرایش نهایی: 1399/3/17 | پذیرش: 1399/1/22 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

فهرست منابع
1. Isık E, Bulduk S. Psychometric Propertise of the Differentiation of Self Inventory -Revised in Turkish Adults. J Mari Family Ther. 2015;41(1):102-112. [DOI:10.1111/jmft.12022]
2. Ferdosi SZ. Comparison of self-differentiation in adolescents with single parent (parent-mother) and nuclear family structure. J Rec Adv Behav Sci. 2016;2:13-25. [In Persian]
3. Milot Travers AS, Mahalik JR. Positive youth development as a protective factor for adolescents at risk for depression and alcohol use. Appl Dev Sci. 2019;32(11):1-10. [DOI:10.1080/10888691.2019.1634569]
4. Narimani M, Ranlbar MJ. The role of loneliness and family cohesion in adolescents' tendency to use traumatic cell phones. J Commun Res. 2016;23(2):45-62. [In Persian]
5. Khajeaddin N, Riyahi F, Izadi S. Investigating the Relationship between Communication Skills and Marital Satisfaction in Married Students of Psychology and Counseling. J Gent Stu Sci. 2011;2(2):55-61. [In Persian]
6. Petrovici A, Dobrescu T. The Role of Emotional Intelligence in Building Interpersonal Communication Skills. Procedia Soc Behav Sci. 2017;12(6):116-140.
7. Stocks EL, Lishner DA, Decker SK. Altruism or psychological escape: Why does empathy promote prosocial behavior? Eur J Soc Psychol. 2090;39(5):649-65. [DOI:10.1002/ejsp.561]
8. Mohammadi Z, Amiri SH. Comparison of Emotional Perspective and Empathy in Bullying and Bullying Victims. J Chi Ment Health. 2016;3(1):19-27. [In Persian]
9. Catalano RF, Skinner ML, Alvarado G, Kapungu C, Reavley N, Patton GC, Sawyer, SM. Positive youth development programs in low-and middle-income countries: a conceptual framework and systematic review of efficacy. J Adol Health. 2019;65(1):15-31. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2019.01.024]
10. Morelli SA, Lieberman MD, Zaki J. The emerging study of positive empathy. Soc Personal Psychol Compass. 2015;9(2):57-68. [DOI:10.1111/spc3.12157]
11. Bartlett MY, DeSteno D. Gratitude and Prosocial Behavior: Helping When It Costs You. J Psy Sci. 2016;17(4):319-325. [DOI:10.1111/j.1467-9280.2006.01705.x]
12. Kadkhodazade SH, Mehrabi H, Kalantari M. Predicting gratitude based on spiritual health, social support, and stress in adolescent girls. J Psy Reli. 2015;8(1):99-114. [In Persian]
13. Markow K, Klenke W. Gratitude predicts psychological well-being above the Big Five facets. Pers Individ Differ. 2016;46(4):443-447. [DOI:10.1016/j.paid.2008.11.012]
14. Azarghon H, Kajbaf MB, Ghomrani A. Effectiveness of gratitude training package on happiness and life expectancy of couples. J Fam Stud 2018;14(53):23-37. [In Persian]
15. Lee S. Effect of Gratitude Training Program on Dental Hygiene Students' Gratitude Disposition, Self-Esteem, and Happiness. J Dent Hyg Sci. 2017;17(5):405-412. [DOI:10.17135/jdhs.2017.17.5.405]
16. Baran CN, Sanders J. Communication Skills: Delivering Bad News, Conducting a Goals of Care Family Meeting, and Advance Care Planning. J Prim Care. 2019;46(3):353-372. [DOI:10.1016/j.pop.2019.05.003]
17. Shekhaleslami A, Yadalahi E, Mohammadi N. Predicting Aggressive Adolescent Aggression Based on Problem Solving Strategies and Communication Skills. J Health Soc Sci. 2017;4(3):209-219. [In Persian]
18. Jolliffe D, Farrington DP. Examining the relationship between low empathy and bullying. J Aggress Behav. 2006;32:1-11. [DOI:10.1002/ab.20154]
19. Gholestani F, Shahani Yaylagh M, Behroozi N, Omidiyan M. The Effect of Bullying Prevention Training on Adjustment, Empathy, and Bullying in High School Girls in Ahwaz. J Cog Stra Learn. 2017;5(8):183-204. [In Persian]
20. Abbasi GH, Montazer A. The relationship between gratitude, humor and social support with marital satisfaction in nurses. J Health Care. 2019;21(1):34-43. [In Persian] [DOI:10.29252/jhc.21.1.34]
21. Parooi M, Moradi A, Kazemi SA, Bastami M, Sanambari F. Investigating the dimensions of empathy with neutral situations in immigrant adolescents with post-traumatic stress disorder. J Psychiatr Nurs. 2018;6(1):8-17. [In Persian]
22. Crumpler Y, Wood M. The role of gratitude in the development of social support, stress, anddepression: Two longitudinal studies. J Res Per. 2014;42:854-871. [DOI:10.1016/j.jrp.2007.11.003]
23. Khodabakhsh MR. The Relationship between Attachment Styles and Empathy in Nursing Students. J Nurs Care Res Cent Teh Uni Medi Sci. 2012;25(77):40-49. [In Persian]
24. Ranjbar J, Tarkhan M, Taher M, Hosseinkhanzade A, Esapoor M. The Effectiveness of Communication Skills Training on Self-concept and Loneliness in Students with Hearing Impairment. J Sch Psychol. 2015;4(2):39-54. [In Persian]
25. Sepahvandi S, Sahebzamani M, Farahani HA. The Impact of Role-Playing Storytelling on Children's Communication and Social Skills. J Fou. 2019;21(1):25-37. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.