دوره 8، شماره 2 - ( 9-1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 43-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mikaeili N, Rahimzadegan S, Taheri H. The role of perseverative thinking and Cognitive-attentional syndrome in predicting students' depression. SJNMP 2022; 8 (2) :31-43
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html
میکائیلی نیلوفر، رحیم زادگان شیوا، طاهری حسن. نقش تفکر ارجاعی و سندرم شناختی توجهی در پیش‌بینی افسردگی دانشجویان. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1401; 8 (2) :31-43

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، nmikaeili@uma.ac.ir
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1760 مشاهده)
زمینه  و هدف: افسردگی از مشکلات شایع در بین جوانان است که می‌تواند سلامت روانی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تفکر ارجاعی و سندرم شناختی ­توجهی در پیش ­بینی افسردگی دانشجویان بود.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­ های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه­ محقق اردبیلی در سال تحصیلی1401-1400 بود. نمون ه­ی پژوهش شامل 278 نفر بود که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ (2010)، پرسشنامه سندرم شناختی ­توجهی ولز (2009) پرسشنامه افسردگی بک، ویرایش دوم (1996)  بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه ­ها از طریق نرم‌افزار SPSS-23 و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام پذیرفت.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تفکر ارجاعی با افسردگی (0/001>P) و بین سندرم شناختی­ توجهی با افسردگی (0/001>P) در دانشجویان ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. همچنین تفکر ارجاعی و سندرم شناختی­ توجهی ، افسردگی را در دانشجویان به صورت مثبت معنادار(0/001>P) پیش ­بینی می­کنند.
نتیجه­گیری: این پژوهش نشان‌دهنده‌ی اهمیت پیش­ بینی کنندگی تفکر ارجاعی و سندرم شناختی ­توجهی در جهت جلوگیری از ایجاد افسردگی است. لذا اصلاح تفکر ارجاعی و حذف سندرم شناختی­ توجهی، می­تواند گامی در راستای رهایی از افسردگی باشد.

متن کامل [PDF 613 kb]   (968 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/7 | ویرایش نهایی: 1401/10/4 | پذیرش: 1401/9/16 | انتشار: 1401/9/16 | انتشار الکترونیک: 1401/9/16

فهرست منابع
1. Habibzadeh A, Beyki M, Porzoor P. The Role of Cognitive Emotion Regulation Styles in Predicting student's mental Health and Academic Performance. Rooyesh. 2021; 10(7): 105-14. [Persian[
2. Rezaei F. & et al. American Psychiatric Association DSM-5 Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. fourth edition. Tehran. Aarjmand publications; 2016.
3. Shareinia H, Ghavidel A, Pasandi S, Farzam N, Ramezani M, Erfanpoor S et al. The Relationship Between Circadian Rhythm with Academic Performance, Stress, Anxiety and Depression Among Students of Gonabad University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences (ESMS). 2021; 14(5): 268-75. ]Persian[
4. Wahl K, Ehring T, Kley H, Lieb R, Meyer A, Kordon A & et al. Is repetitive negative thinking a transdiagnostic process? A comparison of key processes of RNT in depression, generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder, and community controls. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2019; 64(1):45-53. [DOI:10.1016/j.jbtep.2019.02.006]
5. Zare Bargabadi M, Taghiloo S, Kakavand A. The relationship between the anxiety and depression with the mediation of referential thinking and perfectionism: Structural equation method. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2016; 18(Special Issue): 455-64. ]Persian[
6. Kakavand A, Keshavarz S, dashtdar H, Saed S. Model explanation of the relationship between generalized anxiety and perfectionism in Alborz University of medical sciences student with mediating role of referential thinking. Educational Development of Judishapur. 2020; 11(3): 485-94. ]Persian[
7. Harrison V, Moulds M. L, and Jones, K. Perceived social support and prenatal wellbeing; The mediating effects of loneliness and repetitive negative thinking on anxiety and depression during the COVID-19 pandemic, Journal of Women Birth. 2021; 12(1): 121-29.
8. Sandra M, Markus M, and Sebastian, T. The association between repetitive negative thinking and distress across mental disorders: Preliminary findings from an outpatient treatment-seeking sample. Journal of Psychiatry Research. 2022; 21(2): 114-24.
9. Soltani N, Goodarzi N, Amiri S. Study on the mental health status of the students of AJA University of medical science in 2017. NPWJM. 2018; 5(16): 25-30. ]Persian[
10. Ebrahemi S, Chalabianloo G. Evaluation of the Relationship between cognitive attentional syndrome with Mood Illusions in Students. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty (SJNMP). 2019; 4(3): 35-43. ]Persian[
11. Sendi F, Ehteshamzadeh P, Asgary P, Kafie M. The relationship Cognitive Attentional Syndrome (CAS), with anxiety and depression in burned patients: the mediating role of coping styles. Journal of Health Psychology. 2017; 3(23): 74-91. ]Persian[
12. Nordahl H, & Wells A. Measuring the Cognitive Attentional Syndrome Associated with Emotional Distress: Psychometric Properties of the CAS-1. Journal of Cognitive Therapy. 2019; 12(1): 292-306. [DOI:10.1007/s41811-019-00056-4]
13. Ehring T. The Preservative Thinking Questionnaire (PTQ): Validation of a content-independent measure of repetitive negative thinking. Journal of Behavior Therapy. 2010; 42(2), 225-32. [DOI:10.1016/j.jbtep.2010.12.003]
14. Ghaedi F, Shabankareh E, Moghadam Barzegar M. Differentiation of self and Repetitive negative thinking: The mediating role of learned helplessness. Two quarterly journals of social cognition. 2016; 5(1): 33-49. ]Persian[
15. Wells, A. Met cognitive therapy for anxiety and depression. New York. The Guilford Press; 2009.
16. Fergus T.A, Bardeen J.R, Orcutt H.K. Attention control moderates the relationship between activation of the cognitive intentional syndrome and symptoms of psychopathology. Journal of Individual Different. 2012; 53(3), 213-17. [DOI:10.1016/j.paid.2012.03.017]
17. Salmani B, Hasani J, Karami GR, Mohammad Khani S. Effectiveness of meta-cognitive therapy on cognitive attentional syndrome and cognitive emotion regulation strategies of patients suffering from Generalized Anxiety Disorder (GAD). Journal of Behavioral Sciences. 2013; 7(3): 245-54. ]Persian[
18. Beak A.T, Steer R.A, Brown G.k. Beck Depression Inventory for measuring depression. Journal Archives General psychiatry. 1996; (4): 561-571. [DOI:10.1001/archpsyc.1961.01710120031004]
19. Kabirnezhad S, Mahmoo Alilou M, Hashemi Nosrat Abadi T. Predicting changes of emotional processing indicators based on dysfunctional cognitions worry, perfectionism and disorder types. Journal of Clinical Psychology. 2009; 1(1): 47-55.
20. Stern E. R, Eng G.K, De Nadai A.S, Iosifescu D, Tobe, R.H, and Collins K.A. Imbalance between default mode and sensorimotor connectivity is associated with perseverative thinking in obsessive-compulsive disorder. Journal of Translational Psychiatry. 2022; 12(1):19-25. [DOI:10.1038/s41398-022-01780-w]
21. Sorg S, Vogele C, Furka N. And Meyer- Andrea H. Perseverative Thinking in Depression and Anxiety. Journal of Frontiers in Psychology. 2012; 13(20): 1-7. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00020]
22. Momeni K, Radmehr, F. Effectiveness of metacognitive therapy on cognitive/attentional syndrome in female students with social anxiety disorder. Know rese applied psyc. 2020; 2(80): 32-42. ]Persian[
23. Batmaz S, Altinoz A.E, & Sonkurt H.O. Cognitive attentional syndrome and metacognitive beliefs as potential treatment targets for metacognitive therapy in bipolar disorder. World Journal of Psychiatry. 2021; 11(9): 589-604. [DOI:10.5498/wjp.v11.i9.589]
24. Stern E.R, Eng G.K, De Nadai A.S, Iosifescu D, Tobe R.H, and Collins K.A. Imbalance between default mode and sensorimotor connectivity is associated with perseverative thinking in obsessive-compulsive disorder. Journal of Translational Psychiatry. 2022; 12(1):19-25. [DOI:10.1038/s41398-022-01780-w]
25. Walczak M, Austgulen E, Kirsten L, & et al. Examining Changes in the Cognitive Attentional Syndrome and Attentional Control Following Metacognitive Therapy for Children with Generalized Anxiety Disorder. Journal of Cognitive Therapy. 2021; 14(1) 639-55. [DOI:10.1007/s41811-021-00124-8]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN