دوره 8، شماره 3 - ( 11-1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 46-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
2- مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (674 مشاهده)
زمینه و هدف: بـرای موفقیـت هرچـه بیشـتر رشـته کارشناسـی پرسـتاری در ایـران و شناسـایی نقـاط قـوت و ضعـف برنامـه درسـی آن، پرداختـن بـه مطالعـات تطبیقـی و بهره‌برداری از تجـارب و راهبردهـای تجربه‌شده در دانشگاه‌های موفـق، امـری ضـروری اسـت. ایـن مطالعـه بـا هـدف مقایسـه تطبیقـی برنامـه درسـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران بـا دانشـگاه منچستر انگلسـتان انجـام گرفـت.
مواد و روش‌ها: پژوهـش حاضـر یـک مطالعـه توصیفـی تطبیقـی اسـت کـه بـا اسـتفاده از مـدل چهـار مرحله‌ای George Brady شـامل توصیف، تفسـیر، مجـاورت و مقایسـه انجـام شـده اسـت. جزئیـات ارائـه شـده از برنامـه درسـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران برگرفته از وب سـایت وزارت بهداشـت ایـران و دانشـگاه منچستر دریافت شـده اسـت.
یافته‌ها: در حوزه اهداف و رسالت در ایران دروس و محتوای و روش‌های آموزشی با منچستر تفاوت دارد. فلسفه در برنامه آموزشی منچستر شفاف تر بیان شده است. از نظر پذیرش دانشجو نیز هر دو با هم تفاوت دارند. محتوای درسی در ایران بین دروس ارایه شده و محتوای آن‌ها با اهداف آموزشی تا حدودی عدم تطابق وجود دارد. درحالی‌که در دانشگاه منچستر محتوای برنامه درسی طوری انتخاب، سازماندهی و تدوین شده که اهداف برنامه درسی تحقق یابد. بررسی و مقایسه جایگاه‌های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری با ایران تفاوت دارد.
نتیجه‌گیری: مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران در مقابل انگلیس نشان داد که نظام آموزشی کشور ما دارای نقاط ضعف و قوت است. به نظر می‌رسد استفاده از تجارب این کشور و بومی سازی آن، در جهت اعتلای سیستم آموزش پرستاری ایران کمک کننده باشد.
 
متن کامل [PDF 834 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/11 | ویرایش نهایی: 1401/11/26 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1401/11/10 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

فهرست منابع
1. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. Journal of clinical excellence. 2014;2(1):11-22. [Persian]
2. Shahla A. Developing and standardization of quality evaluation and accreditation indicators for curricula of baccalaureate degree nursing education in Iran. Annals of Military and Health Sciences Reserch. 2012;10(1):50-61. [Persian]
3. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. Future challenges for nursing education-A European perspective. Nurse education today. 2010;30(3):233-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.11.004]
4. Reisi N, Raeissi P, Sokhanvar M, Kakemam E. The impact of accreditation on nurses' perceptions of quality of care in Iran and its barriers and facilitators. The International journal of health planning and management. 2019;34(1):e230-e40. [DOI:10.1002/hpm.2642]
5. Karimi MH, Khorashadizadeh F. Nursing curriculum in some developed countries and proposed way of applying it in the Iranian nursing curriculum A comparative study. 2015;4(2):38-47. [Persian]
6. Derakhshanfard S, Jokar F, Ehsanpour S, Hadadgar A. Evaluation of the doctoral program in medical education of Isfahan University of Medical Sciences based on the CIPP model. Journal of Education and Health Promotion. 2022;11(1):217. [DOI:10.4103/jehp.jehp_536_21]
7. Sadat-Aghahosseini S, Navab E, Sadooghiasl A. A comparative study on curriculum of geriatric nursing master's degree in Iran and Ireland. Nursing Practice Today. 2016;3(1):19-25.
8. Kermanshahi S, Memarian R, Heseni A, Zamzam S, Nezamli F. A comparison post-graduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canada. Journal of medical education development. 2011;4(6):48-54. [Persian]
9. Nikfarid L, Ashktorab T. Understanding of neonatal intensive care nurse practitioner students of situation of their profession in Iran: A qualitative study. A qualitative study IJNR. 2013;8(29):37-46. [Persian]
10. Ghorbani F, Rahkar Farshi M. Comparison of Master's curriculum of pediatric nursing in Iran and United states. J Nurs Educ (Jne). 2015;4(3):41-47. [Persian]
11. Borzuo SR, Tehrani H, Nooreddini A. Comparative study of nursing program in Iran and Australia: A descriptive-comparative study. Journal of Nursing Education. 2021;10(3):66-76. [Persian]
12. Adib HM, Mazhariazad F. Nursing Bachelor's Education program in Iran and UCLA: A comparative study. Military Caring Sciences. 2019;6(6):159-68. [Persian] [DOI:10.29252/mcs.6.2.159]
13. Ebadi NZ, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparison Of Master's Degree Curriculum For Pediatric Nursing In Iran And King Of England: A Comparative Study. Iranian Journal of Pediatric Nursing. 2020;6(3):9-22. [Persian]
14. Chang C-Y, Gau M-L, Tang K-Y, Hwang G-J. Directions of the 100 most cited nursing student education research: A bibliometric and co-citation network analysis. Nurse Education Today. 2021;96:104645. [DOI:10.1016/j.nedt.2020.104645]
15. Rafferty AM. Nurses as change agents for a better future in health care: the politics of drift and dilution. Health Economics, Policy and Law. 2018;13(3-4):475-91. [DOI:10.1017/S1744133117000482]
16. Hinds Z, Lockwood P. A cross-sectional student survey of the impact of the Covid-19 lockdowns on clinical placement in England. Radiography. 2023;29(1):190-9. [DOI:10.1016/j.radi.2022.11.006]
17. Williams-Brown Z, Hodkinson A, Jopling M. Mission impossible: inclusive teaching in a standards-driven system. Education 3-13. 2023:1-13. [DOI:10.1080/03004279.2022.2155066]
18. Moonaghi HK, Valizadehzare N, Khorashadizadeh F. PhD programs in nursing in Iran and Canada: A qualitative study. JPMA The Journal of the Pakistan Medical Association. 2017;67(6):863-68.
19. Roux G, Halstead J. Issues and trends in nursing: Essential knowledge for today and tomorrow: Jones & Bartlett Publishers; 2009.
20. Walsby O. Implementing a reading list strategy at The University of Manchester-determination, collaboration and innovation. Insights. 2020;33(1):1-9. [DOI:10.1629/uksg.494]
21. Marquini GV, De Jarmy Di Bella ZI, Sartori MG. The Manchester‐Fothergill technique: Browsing in the cutting‐edge art gallery. International Journal of Gynecology & Obstetrics. 2022;156(1):10-6. [DOI:10.1002/ijgo.13706]
22. Mokhtari Nouri J, Nezamzadeh M. Comparative study of nursing education in Iran and Japan. Clinical Excellence. 2016;4(2):81-99. [Persian]
23. Stress PIUH. The University Of Manchester.
24. Farsi Z, Nasiri M, Sajadi SA, Khavasi M. Comparison of Iran's nursing education with developed and developing countries: a review on descriptive-comparative studies. Bmc Nursing. 2022;21(1):1-19. [DOI:10.1186/s12912-022-00861-x]
25. Baghaei R, Mihandoust S, Hosseinzadegan F, Mokhtari L. Comparison of the curriculum of undergraduate nursing education in Iran, Turkey and Jordan. J Educ Ethics Nurs. 2018;7(1&2):21-32. [Persian] [DOI:10.52547/ethicnurs.7.1.2.363]
26. Finch ML, Wilson DR, Symonds K, Floyd-Tune K. Being interviewed for admission to a BSN program: A qualitative inquiry. Advances in Nursing. 2014;2014. [DOI:10.1155/2014/310143]
27. Mohammadi S, Yazdan Nik AR, Yousefy A. A glimpse in the challenges in Iranian academic nursing education. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(4):323-31. [Persian]
28. Farsi Z, Dehghan‐Nayeri N, Negarandeh R, Broomand S. Nursing profession in Iran: an overview of opportunities and challenges. Japan journal of nursing science. 2010;7(1):9-18. [DOI:10.1111/j.1742-7924.2010.00137.x]
29. Blaauw D, Ditlopo P, Rispel LC. Nursing education reform in South Africa-lessons from a policy analysis study. Global health action. 2014;7(1):26401. [DOI:10.3402/gha.v7.26401]
30. Awadhalla M, Al-Mohandis B, Al-Darazi F. Transformation of nursing education: the experience of Bahrain. Eastern Mediterranean Health Journal. 2018;24(9):959-64. [DOI:10.26719/2018.24.9.959]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.