دوره 2، شماره 2 - ( پائیز 1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 9-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.29252/sjnmp.2.2.9


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (870 مشاهده)

مقدمه و هدف: توجه به سلامت پرستاران حائز اهمیت است و توجه به این مقوله باید از دوران دانشجویی آغاز شود. شیوع اختلالات روانی را در دانشجویان 75/12 تا 4/30 درصد گزارش کرده­اند. استفاده از هیجانات برای افزایش عملکرد شناختی، فهم و تنظیم هیجانات می­توانند به سلامت فیزیکی و روانی به شیوه­های مختلف کمک نمایند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با ابعاد سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام یافته است.

مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی می­باشد که بر روی 170 دانشجوی کارشناسی پرستاری انجام شد. روش نمونه­گیری در این پژوهش تصادفی طبقه­ای بود. داده­ها از طریق آزمون هوش هیجانی بار-آن و سلامت عمومی-28 سوالی جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون­های تی مستقل، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی چند متغیره به روش قدم به قدم) در نرم­افزار ورسیونSPSS-20  انجام شد.

یافته­ها: نتایج نشان داد که 3/75 درصد واحدهای پژوهش از نظر هوش هیجانی در سطح خوب بودند. حداکثر میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه بین فردی و حداقل میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه سازگاری بود. همچنین 6/70 درصد از نظر روانی سالم و 8/28% مشکوک به داشتن اختلالات روانی بودند. هوش هیجانی رابطه معکوس معنادار با هریک از حیطه­های سلامت روانی دارد بدین معنا که افرادی که از هوش هیجانی بالاتری بهره­مند بودند به میزان کمتری دچار اختلالات اضطراب، عملکرد اجتماعی، افسردگی و وجود نشانه­های جسمانی بوده­اند.

.

متن کامل [PDF 182 kb]   (326 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵