TY - JOUR T1 - Status, Challenges and Strategies of Professional and Interprofessional Communication in Iranian Nursing: A Review Study TT - وضعیت، چالش‌ها و راهکارهای ارتباطات حرفه‌ای و بین‌حرفه ای در پرستاری ایران: یک مطالعه مروری JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 6 IS - 3 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-365-fa.html Y1 - 2021 SP - 48 EP - 57 KW - Communication KW - Relationship KW - Professional KW - Interprofessional KW - Nursing N2 - زمینه و هدف: توانایی برقراری ارتباط مناسب قلب تمامی مراقبت های پرستاری می باشد. ارتباط موثر حرفه ای و بین حرفه ای برای اطمینان از هماهنگی مراقبت ها، بهبود رضایت و نتیجه کلی سلامت بیماران ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت ارتباطات حرفه ای و بین حرفه ای پرستاری ایران، مشکلات موجود و بحث در خصوص پیامدها و راهکارهای مقابله با آن انجام گردید. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری می باشد؛ برای دستیابی به منابع از پایگاه های Science Direct, PubMed, SID, Google scholar استفاده گردید. مقالات منتشر شده بدون مد نظر قرار دادن محدودیت زمانی و زبانی جستجو و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: در جستجوی اولیه با کلمات کلیدی پرستار یا «دانشجوی پرستاری» و دکتر یا پزشک یا رزیدنت و بیمار و ارتباط یا کار گروهی یا همکاری یا تعامل و «ارتباطات حرفه ای» یا «ارتباطات بین حرفه ای» یا «ارتباطات بین فردی» و معادل انگلیسی آنها در مجموع 7181 مطالعه یافت شد؛ در بررسی نهایی 20 مقاله مرتبط با موضوع اصلی این مطالعه بودند و برای مرور انتخاب شدند. یافته ها در زمینه ارتباطات پرستاران به صورت سرفصل هایی در سه حیطه ارتباط پرستار-پزشک، پرستار-پرستار و ارتباط پرستار-بیمار و خانواده مورد بحث قرار گرفتند. نتیجه گیری: مطالعات تاکید بر همکاری تیمی و شایستگی های بین حرفه ای را بیش از پیش ضروری نشان می¬دهد. برنامه های آموزشی باید به سمت آموزش بین حرفه ای و کارتیمی سوق داده شوند تا فرآیند مثلث گونه ارتباط پزشک-پرستار-بیمار در محیط آموزشی، به گونه ای شکل گیرد که دانشجویان به عنوان پزشک و پرستار قادر باشند توانمندی عملکرد در تیم و همکاری بین حرفه ای را در راستای تحقق اهداف درمانی و مراقبتی بیمار کسب نمایند. M3 ER -