%0 Journal Article %A Ammarlou, Hamidreza %A Mouzehkesh, Leila %A Movahedi, Yazdan %T Effect of Computer Assisted Rehabilitation on Performance of Working Memory and Recognition in the Forms of Students %J Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty %V 4 %N 3 %U http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-179-fa.html %R %D 2019 %K Computer Assisted Rehabilitation, Memory, Recognition in the Forms, Recognition, %X زمینه و هدف: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود حافظه و بازشناسی از مهم‌ترین اهداف دانشجویان در زمینه ی پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر توان‌بخشی رایانه یار بر بهبود عملکرد حافظه فعال و بازشناسی اشکال در دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی شهر تبریز انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه 15 نفری آزمودنی انجام شد. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین‌صورت که هر گروه شامل 15 نفر بود. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توان‌بخشی رایانه یار و آزمون حافظه فعال و بازشناسی اشکال بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفت. یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/01p =)، به‌نحوی‌که توان‌بخشی رایانه یار باعث بهبود حافظه فعال و بازشناسی اشکال در افراد گروه آزمایش شده است. مقایسه نمره پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل با اثر کوریت پیش‌آزمون انجام شد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که توان‌بخشی رایانه یار می تواند به عنوان یک روش برای دستیابی به عملکرد بهینه در دانشجویان طراحی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. %> http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-179-fa.pdf %P 6-15 %& 6 %! %9 Research %L A-10-165-1 %+ Tabriz Islamic Art University %G eng %@ 2476-4841 %[ 2019