TY - JOUR T1 - The effect of teaching World Health Organization prescription guidelines on the prescribing skills of midwifery students TT - تأثیر آموزش رهنمودهای نسخه نویسی سازمان بهداشت جهانی بر مهارت نسخه‌نویسی دانشجویان مامایی JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 1 IS - 4 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-55-fa.html Y1 - 2016 SP - 1 EP - 10 KW - World Health Organization KW - skill KW - prescribing KW - midwifery students N2 - مقدمه و هدف: مؤثرترین راه برای جلوگیری از مصرف غیرمنطقی داروها آموزش مناسب است و بهترین زمان ارائه آموزش، قبل از شکل­گیری اعمال نسخه­نویسی نامناسب می­باشد. لذا این مطالعه­ با هدف تعیین تأثیر آموزش رهنمودهای نسخه نویسی سازمان بهداشت جهانی بر مهارت نسخه نویسی دانشجویان مامایی انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی یک گروهه، 26 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته سال آخر مامایی دانشکده پرستاری مامایی مشهد در سال 1389 بصورت تصادفی آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، آزمون علمی و آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE) بود. برنامه آموزشی چهار ساعته، طی دو جلسه متوالی به روش سخنرانی ارائه شد. قبل، بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله، مهارت نسخه­نویسی دانشجویان با آزمون OSCE ارزیابی گردید. نهایتا داده­های گردآوری شده با18SPSS و استفاده از آزمو­ن­های آنالیز واریانس با مقادیرتکراری و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها : مهارت نسخه­نویسی دانشجویان در آزمون OSCE بعد از مداخله، به طور معنی­داری افزایش یافت؛ به طوری که بین قبل و بلافاصله بعد از مداخله، قبل و دو هفته بعد از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود داشت (001/0>p) اما بین بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (629/0=p) . با وجود افزایش نمره اکتسابی آزمون علمی بعد از مداخله اما تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (05/0< p). نتیجه­گیری : برگزاری آموزش تجویزمنطقی داروها نظیرالگوی سازمان بهداشت جهانی می­تواند موجب ارتقای مهارت نسخه­نویسی دانشجویان مامایی گردد. M3 10.29252/sjnmp.1.4.1 ER -