@ARTICLE{Baradaran, author = {Omidpoor, Arezoo and Baradaran, Majid and Ranjbar Noshari, Farzane and }, title = {Evaluation of the Effects of Gratitude Training on Empathy and Communication Skills of Female Adolescents}, volume = {6}, number = {1}, abstract ={زمینه و هدف: نوجوانی دوره بسیار حساس و بااهمیتی است که دارای ویژگی های منحصربه‌فرد است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت های ارتباطی دختران نوجوان بود. مواد و روش ها: این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن ها نمونه ای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های مهارت های ارتباطی کوئین دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (۲۰۰۳) استفاده شد. داده های پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی و مهارت های ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است (0/001>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که همدلی و مهارت های ارتباطی از ویژگی های منحصر به فرد در نوجوانان می باشد و برای افزایش این ویژگی ها استفاده از آموزش قدردانی مؤثر است. }, URL = {http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-313-fa.html}, eprint = {http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-313-fa.pdf}, journal = {Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty}, doi = {}, year = {2020} }