AU - Sayyadi, Mahnaz AU - vahabi, Ahmad AU - Vahedi, Mohammad Saleh AU - Roshani, Daem AU - Vahabi, Boshra AU - Vahabi, Arezoo TI - Nursing and midwifery Students' viewpoints aboutspecial characteristics of clinical teachers in 2015 PT - JOURNAL ARTICLE TA - SJNMP JN - SJNMP VO - 2 VI - 3 IP - 3 4099 - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html 4100 - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.pdf SO - SJNMP 3 AB  - مقدمه و هدف: آموزش بالینی فعالیتی است که سبب تسهیل یادگیری در محیط­های بالینی می­شود. در این پروسه، دانشجویان به همراه مدرسان بالینی خود فعالیت می­کنند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مورد ویژگی­های خاص مدرسین بالینی اجرا گردید. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه­های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج بودند که از بین آنها 660 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه­ای دو بخشی بود. بخش اول آن مشخصات دموگرافیک نمونه­های مورد بررسی و بخش دوم آن 47 سئوال شامل گویه­های مؤثر بر شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای از نظر دانشجویان پرستاری و مامایی بود. برای جمع­آوری داده­ها از روش طبقه­بندی سهمیه­ای استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون­های آماری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید. یافته­ها: بیشترین و کمترین نمره میانگین بدست آمده با 32/1±74/4 و 18/1±37/4 به ترتیب مربوط به شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای بود. نمره میانگین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (001/0>p). بین وضعیت تأهل و حیطه­های توانایی تدریس (02/0=p)، ارزشیابی (03/0=p) و ارتباطات بین فردی (04/0=p) تفاوت آماری معنی­دار مشاهده گردید. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن است که مربیان بالینی بایستی از ویژگیهایی مثل شخصیت فردی مناسب و شایسته، توانایی تدریس خوب، شایستگی حرفه­ای قوی، توان ارتباطی بالا و ارزشیابی مناسب دانشجویان برخوردار باشند. CP - IRAN IN - Nursing and Midwifery Kurdistan University of Medical Sciences. Sanandaj LG - eng PB - SJNMP PG - 21 PT - Research YR - 2017