TY - JOUR T1 - The Survey of Facilitating and Inhibiting Factors of Clinical Education from the Perspective of Intern Nursing Students of Faculty of Nursing and Midwifery TT - بررسی عوامل تسهیل کننده وبازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه دانشکده پرستاری ومامایی سنندج JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 1 IS - 2 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-40-fa.html Y1 - 2015 SP - 10 EP - 19 KW - : Clinical Education KW - Nursing students KW - intern KW - inhibiting factors KW - facilitating factors N2 - مقدمه و هدف: آموزش بالینی ایده آل، همان فرآیند آماده سازی دانشجویان پرستاری جهت پذیرش نقش های مختلف در عرصه های خدمات بهداشتی درمانی است.. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده یادگیری مهارت‌های بالینی از دید دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه دانشکده پرستاری ومامایی سنندج انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی 48 دانشجوی پرستاری به صورت نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل برسه بخش مشخصات فردی با7سوال ، 34 سؤال در رابطه با عوامل تسهیل‌کننده و30 سوال عوامل بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ازنرم‌افزار SPSS ، ورژن 18 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان دادکه مهمترین عامل تسهیل‌کننده یادگیری در مهارت‌های بالینی دانشجویان کارآموز در عرصه ، (34%) مربوط به حیطه ارتباط بین مربی و دانشجو و همچنین مهمترین عامل بازدارنده حیطه ویژگیهای مربیان (8/45% ) بود . نتیجه گیری: این یافته ها نشان دهنده لزوم توجه به توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری کارآموز درعرصه دانشگاه علوم پزشکی کردستان با در نظر گرفتن عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در آموزش بالینی دانشجویان، می باشد. M3 10.29252/sjnmp.1.2.10 ER -