TY - JOUR T1 - The role of perseverative thinking and Cognitive-attentional syndrome in predicting students' depression TT - نقش تفکر ارجاعی و سندرم شناختی توجهی در پیش‌بینی افسردگی دانشجویان JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 8 IS - 2 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html Y1 - 2022 SP - 31 EP - 43 KW - perseverative thinking KW - cognitive-attentional syndrome KW - depression KW - students. N2 - زمینه و هدف: افسردگی از مشکلات شایع در بین جوانان است که می‌تواند سلامت روانی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تفکر ارجاعی و سندرم شناختی ­توجهی در پیش ­بینی افسردگی دانشجویان بود. مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­ های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه­ محقق اردبیلی در سال تحصیلی1401-1400 بود. نمون ه­ی پژوهش شامل 278 نفر بود که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ (2010)، پرسشنامه سندرم شناختی ­توجهی ولز (2009) پرسشنامه افسردگی بک، ویرایش دوم (1996) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه ­ها از طریق نرم‌افزار SPSS-23 و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تفکر ارجاعی با افسردگی (0/001>P) و بین سندرم شناختی­ توجهی با افسردگی (0/001>P) در دانشجویان ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. همچنین تفکر ارجاعی و سندرم شناختی­ توجهی ، افسردگی را در دانشجویان به صورت مثبت معنادار(0/001>P) پیش ­بینی می­کنند. نتیجه­گیری: این پژوهش نشان‌دهنده‌ی اهمیت پیش­ بینی کنندگی تفکر ارجاعی و سندرم شناختی ­توجهی در جهت جلوگیری از ایجاد افسردگی است. لذا اصلاح تفکر ارجاعی و حذف سندرم شناختی­ توجهی، می­تواند گامی در راستای رهایی از افسردگی باشد. M3 ER -