TY - JOUR T1 - A comparative study of Iran's undergraduate nursing education system with Manchester University, England in 2022 TT - مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه منچسترانگلستان در سال 1401 JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 8 IS - 3 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-520-fa.html Y1 - 2023 SP - 31 EP - 46 KW - Bachelor of Nursing KW - Comparative Study KW - Iran KW - Manchester KW - George Brady Model N2 - زمینه و هدف: بـرای موفقیـت هرچـه بیشـتر رشـته کارشناسـی پرسـتاری در ایـران و شناسـایی نقـاط قـوت و ضعـف برنامـه درسـی آن، پرداختـن بـه مطالعـات تطبیقـی و بهره‌برداری از تجـارب و راهبردهـای تجربه‌شده در دانشگاه‌های موفـق، امـری ضـروری اسـت. ایـن مطالعـه بـا هـدف مقایسـه تطبیقـی برنامـه درسـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران بـا دانشـگاه منچستر انگلسـتان انجـام گرفـت. مواد و روش‌ها: پژوهـش حاضـر یـک مطالعـه توصیفـی تطبیقـی اسـت کـه بـا اسـتفاده از مـدل چهـار مرحله‌ای George Brady شـامل توصیف، تفسـیر، مجـاورت و مقایسـه انجـام شـده اسـت. جزئیـات ارائـه شـده از برنامـه درسـی کارشناسـی پرسـتاری ایـران برگرفته از وب سـایت وزارت بهداشـت ایـران و دانشـگاه منچستر دریافت شـده اسـت. یافته‌ها: در حوزه اهداف و رسالت در ایران دروس و محتوای و روش‌های آموزشی با منچستر تفاوت دارد. فلسفه در برنامه آموزشی منچستر شفاف تر بیان شده است. از نظر پذیرش دانشجو نیز هر دو با هم تفاوت دارند. محتوای درسی در ایران بین دروس ارایه شده و محتوای آن‌ها با اهداف آموزشی تا حدودی عدم تطابق وجود دارد. درحالی‌که در دانشگاه منچستر محتوای برنامه درسی طوری انتخاب، سازماندهی و تدوین شده که اهداف برنامه درسی تحقق یابد. بررسی و مقایسه جایگاه‌های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری با ایران تفاوت دارد. نتیجه‌گیری: مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران در مقابل انگلیس نشان داد که نظام آموزشی کشور ما دارای نقاط ضعف و قوت است. به نظر می‌رسد استفاده از تجارب این کشور و بومی سازی آن، در جهت اعتلای سیستم آموزش پرستاری ایران کمک کننده باشد. M3 ER -