Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
3
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Frequency of class attendance among university students and factors influencing it from the viewpoints of students in Kurdistan University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> با توجه به اینکه، عدم حضور در کلاس، امروزه به یکی از شایعترین مشکلات در دانشگاههای کشور تبدیلشده است؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مواد و روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد عوامل مؤثر بر حضور در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود که 381 نفر از آنها با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">¬</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های جمع</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آوری شده با نرم</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نسخه 20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> میانگین سنی نمونههای موردبررسی 16/2</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">82/21 سال بود. 212 نفر (6/55%) از نمونههای موردبررسی، مؤنث و بقیه آنها مذکر بودند. میانگین و انحراف معیار نمرهی کل پرسشنامهی دلایل حضور در کلاس درس از دیدگاه دانشجو 0/43</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">2/06، حیطهی استاد 0/51</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">2/02، محیط آموزشی 0/52</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">2/04 و حیطهی دانشجو 0/61</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">2/12 بود. همچنین نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین وضعیت تأهل دانشجویان (0/01</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">)، جنسیت (0/01</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">) و معدل (0/01</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">) آنها با میزان حضور در کلاس درس تفاوت آماری معنیدار وجود دارد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که بین ویژگیهای جمعیت شناختی دانشجویان با میزان حضور دانشجویان در کلاس درس و در حیطههای استاد، محیط آموزشی و دانشجو رابطه وجود دارد و توجه به این عوامل میتواند رغبت دانشجویان برای حضور در کلاس درس را افزایش دهد.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim:</strong> Considering the fact that the lack of attendance in the classroom has become one of the most common problems in universities of the country today, this study aimed to determine the effective factors on the attendance of students in the classroom from the perspective of students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2015.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This study was descriptive-analytic. The data collection tool was a standard questionnaire for factors affecting attendance in the classroom from the students' point of view. The population included all students of Kurdistan University of Medical Sciences. 381 of them were selected by stratified random sampling. Collected data was analyzed by SPSS software version 20.<br>
<strong>Results:</strong> The average age of the samples was 21.22±2.16 years. 212 persons (55.6%) of the sample were female and the rest were male. Mean and standard deviation of the total score of the questionnaire of the reasons for attending the classroom from the student's point of view were 2.6±0.43, the area of the teacher was 2.02±0.51, the educational environment was 2.04±0.52, and the student's area was 2.12±0.61. Also, the results of the data analysis showed that there was a significant difference between students' civil status (p≤0.01), gender (p≤0.01) and the average score (p≤0.01) with the attendance level in the classroom.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings of this study, it can be concluded that there was a direct correlation between students' demographic characteristics and the classroom attendance, the areas of professor, educational environment and students. Paying attention to these factors can encourage students to attend classes.</div>
حضور درکلاس, دانشجو, عوامل مؤثر
Class Attendance, Student, Effective Factors
30
37
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-11&slc_lang=fa&sid=1
Zahed
Rezaei
زاهد
رضایی
10031947532846001282
10031947532846001282
No
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Ghafar
Karimianpour
غفار
کریمیان پور
10031947532846001283
10031947532846001283
No
دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
Ahmad
Vahabi
احمد
وهابی
10031947532846001284
10031947532846001284
Yes
Farideh
Mohabati
فریده
محبتی
10031947532846001285
10031947532846001285
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Azadeh
Gavili
آزاده
گویلی
10031947532846001286
10031947532846001286
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Yazdan
Habibi
یزدان
حبیبی
10031947532846001287
10031947532846001287
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Borhan
Mansouri
برهان
منصوری
10031947532846001288
10031947532846001288
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان