Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
6
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت های ارتباطی دختران نوجوان
Evaluation of the Effects of Gratitude Training on Empathy and Communication Skills of Female Adolescents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نوجوانی دوره بسیار حساس و بااهمیتی است که دارای ویژگی</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های منحصربهفرد است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر همدلی و مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های ارتباطی دختران نوجوان بود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مواد و روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> این پژوهش به روش آزمایشی و طرح پژوهشی پیش</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> -</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> پس</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3258 از دانش</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان دختر پایه هشتم شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها نمونه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ای به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آوری داده</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها، از پرسشنامه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های ارتباطی کوئین</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">دام (2004) و همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">۲۰۰۳) </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده شد. داده</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نتایج نشان داد که آموزش قدردانی بر افزایش همدلی و مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های ارتباطی دختران نوجوان اثرگذار است </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">(0/001></span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> بر اساس نتایج یافته</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های این پژوهش می</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">توان نتیجه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری کرد که همدلی و مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های ارتباطی از ویژگی</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های منحصر به فرد در نوجوانان می</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">باشد و برای افزایش این ویژگی</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها استفاده از آموزش قدردانی مؤثر است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim:</strong> Adolescence is a very sensitive and important stage and has several unique features. This study aimed to evaluate the effect of gratitude training on empathy and communication skills of female adolescents.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This experimental research was performed using a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population included 3258 eighth-grade female students in Rasht, Iran in the academic year of 2019-2020. In total, 40 individuals were selected and randomly divided into two test and control groups. Data were collected using the communication skills questionnaire by Quinn Dam (2004), the empathy questionnaire by Juliff & Farrington (2006), and Emmons & McCullough’s appreciation training questionnaire (2003). Moreover, data analysis was performed using a multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> In this study, the results were indicative of the effectiveness of gratitude training on improved empathy and communication skills of female adolescents (P<0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of the study, empathy and communication skills are among the unique features of adolescents, which can be improved by gratitude training.</div>
آموزش قدردانی, همدلی, مهارت های ارتباطی
Gratitude Training, Empathy, Communication Skills
47
57
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-304-1&slc_lang=fa&sid=1
Arezoo
Omidpoor
آرزو
امیدپور
Arezoo.omidpoor@gmail.com
10031947532846003959
10031947532846003959
No
Payame Noor University of Astaneh Ashrafie, Rasht, Iran
دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه
Majid
Baradaran
مجید
برادران
Baradaran13982020@gmail.com
10031947532846003960
10031947532846003960
Yes
Payame Noor University of Astaneh Ashrafie, Rasht, Iran
دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه
Farzane
Ranjbar Noshari
فرزانه
رنجبر نوشری
psycho-2000mb@yahoo.com
10031947532846003961
10031947532846003961
No
Payame Noor University of Astaneh Ashrafie, Rasht, Iran
دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه