Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
7
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر و تأثیر آن بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی بانوان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان شهر تهران
The Effectiveness of Positive Psychology Education and its Effect on Working Memory and Cognitive Flexibility of Women Graduates of Farhangian University of Tehran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> امروزه کار اصلی روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">شناسی مثبتگرا</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">اندازهگیری، فهمیدن و سپس بنا کردن توانمندیها در انسانها، ایجاد فضیلتهای اجتماعی و در نهایت کمک برای هدایت شخص به سمت یک زندگی بهتر است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">شناسی مثبت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نگر و تأثیر آن بر حافظه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">کاری و انعطاف</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">پذیری شناختی بانوان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان شهر تهران انجام شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مواد و روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نوع این پژوهش آزمایشی با طرح پیش</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون-پس</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمامی بانوان فارغ</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">التحصیل سال</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های 1396 و 1397 دوره کارشناسی رشته روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">شناسی از دانشگاه فرهنگیان شهر تهران به تعداد 138 نفر بود. برای انتخاب جمعیت نمونه تعداد 40 نفر از بانوان مذکور که علاقه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مند به شرکت در مطالعه بودند به روش نمونه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری در دسترس انتخاب و سپس به</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم و وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها از پرسشنامه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های حافظه فعال و انعطاف</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">پذیری شناختی استفاده شد. گروه آزمایش به</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مدت 10 جلسه 90 دقیقه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ای در معرض مداخله آموزشی روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">درمانی با رویکرد روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">شناسی مثبت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نگر قرار گرفت. در</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">حالی هیچگونه آموزشی برای گروه کنترل داده نشد. برای تحلیل داده</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها از آزمون</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">تحلیل کوواریانس و از نرم</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">افزار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> Spss24 </span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">. </span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">یافته</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> نتایج نشان داد که آموزش بسته روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">درمانی مثبت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نگر بر حافظه فعال مؤثر بود (0/001</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">). </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">علاوه بر این، آموزش بسته روان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">درمانی مثبت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نگر بر انعطاف</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">پذیری شناختی مؤثر بود</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">(0/001</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> بر اساس نتایج یافته</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های این پژوهش می</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">توان نتیجه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری کرد که استفاده از بسته آموزشی تدوین شده روانشناسی مثبت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نگر به</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">عنوان روشی کارآمد برای افزایش حافظه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">کاری و انعطاف</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">پذیری شناختی محسوب می شود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim:</strong> Today, the main task of positivist psychology is to measure, understand and then build capabilities in human beings, create social virtues and ultimately help guide a person towards a better life. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of positive psychology education and its effect on working memory and cognitive flexibility of women graduates of Farhangian University of Tehran.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> The type of this experimental study was a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all 138 female graduate teachers in the field of psychology from Farhangian University of Tehran in 2017 and 2018. To select the sample population, 40 teachers who were interested in participating in the study were selected by available sampling method and then randomly divided into two experimental groups (20 people) and control (20 people) and entered. Were studied. Daneman & Carpenter (1980) and Dennis and Vanderwall (2010) Cognitive Flexibility Questionnaire were used to collect data. The experimental group was exposed to 10 sessions of 90-minute psychotherapy training intervention with a positive psychology approach. No training was provided for the control group. Analysis of covariance and Spss24 software were used to analyze the data.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that positive psychotherapy package training was effective on working memory (P˂0.001). Positive psychotherapy package training was effective on cognitive flexibility (P˂0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, it can be concluded that the use of the educational package of positive psychology is an effective way to increase working memory and cognitive flexibility.</div>
روان شناسی مثبت نگر, حافظه کاری, انعطاف پذیری شناختی, بانوان, دانشگاه فرهنگیان
Positive Psychology, Working Memory, Cognitive Flexibility, Women, Farhangian University
1
11
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-366-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Zare
زهرا
زارع
zare.maryam@gmail.com
10031947532846004909
10031947532846004909
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
dortaj.atu.ac@gmail.com
10031947532846004910
10031947532846004910
Yes
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Kamran
Sheivandi
کامران
شیوندی
sheyvandi1349@gmail.com
10031947532846004911
10031947532846004911
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران