OTHERS_CITABLE جایگاه واقعی فرهنگ ایمنی بیمار در نظام سلامت: یک مطالعه مروری زمینه و هدف: امروزه ایمنی و فرهنگ ایمنی بیمار یکی از مباحث مهم سازمان بهداشت جهانی و یکی از دغدغه های مهم مدیران و سیاست‌گذاران نظام سلامت است. علی رغم انجام مطالعات توصیفی متعدد به اهمیت و جایگاه فرهنگ ایمنی بیمار در نظام سلامت کمتر پرداخته شده است. لذا این مطالعه مروری با هدف تعیین جایگاه واقعی مفهوم فرهنگ ایمنی بیمار در نظام سلامت انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مروری، جستجوی الکترونیک به زبان انگلیسی و فارسی با استفاده از کلیدواژه Patient safety culture , health system  ,Nurses, Employees Perception از طریق MeSH در پایگاه های اطلاعات PubMed, Web of Science Scopus , Science Direct,  و در پایگاه اطلاعات فارسیSID ، Magiran ،   Iranmedex در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ انجام شد. یافته‌ها: نتایج مرور 9 مطالعه منتخب بیانگر نمرات متفاوت ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌های مختلف است. همچنین در اکثر مطالعات داخلی، نمرات فرهنگ ایمنی بیمار در حد پایین و متوسط گزارش شده است. به گونه ای که ابعاد انتظارات و اقدامات مدیر در جهت ایمنی بیمار و جابجایی اطلاعات مهم بیمار بین بخش و شیفت، کار تیمی درون بخش بالاترین امتیازها را کسب کرده و همچنین ابعادی چون تناوب گزارش دهی حوادث ناخواسته، پاسخ غیر تنبیهی به خطاها و اشتباهات و درک کارکنان پایین ترین امتیازات کسب کرده اند. نتیجه گیری: سطح کلی فرهنگ ایمنی بیمار جایگاه مشخص و مطلوبی در نظام سلامت ندارد. بنابراین توجه بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق تر سیاست‌گذاران و مدیران ارشد نظام سلامت جهت رفع موانع توسعه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها ضروری به نظر می رسد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-169-fa.pdf 2019-10-24 1 16 فرهنگ ایمنی ایمنی بیمار نظام سلامت درک کارکنان Actual Position of Patient Safety Culture in the Health System: A Review Study Abstract Background & Aim: Today, safety and the culture of patient safety is one of the most important topics of the World’s Health Organization (WHO), and a major concern for healthcare policy-makers and managers. Despite several descriptive studies, little attention has been paid to the importance and position of the culture of patient safety. Therefore, this review study aimed to determine the actual position of patient safety culture in the health system. Materials & Methods: In this review study, the keywords of health system, patient safety culture, employees perception, and nurses were searched in databases of Web of Science, PubMed, Scopus, Science Direct, and the Farsi databases of SID, Magiran, and Iranmedex during 2008-2018. Results: In this study, difference scores of safety culture dimensions of patients in various hospitals in 9 studies were reported. In addition, the scores of patient safety culture were relatively low or medium in most of the domestic studies. The dimensions with the highest scores included expectations and actions of manager toward patient safety, exchange of important patient information between shifts and wards, and teamwork in each hospital ward. On the other hand, the lowest scores were related to the dimensions of the frequency of reporting unwanted incidents, non-punitive responses to errors, and mistakes and perception of employees. Conclusion: According to the results of the study, there is an unfavorable position of patient safety culture in the health system. It is recommended that more attention be paid to this issue by policy-makers and senior managers of the health system to eliminate barriers to the development of patient safety culture in hospitals through more accurate planning. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-169-en.pdf 2019-10-24 1 16 Safety Culture Patient Safety Health System Perception of Employees Taraneh Taghavi Larijani Ttaghavi@tums.ac.ir 1 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8807-4658 Golnar Ghane Golnarghane@gmail.com 2 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8563-8796
OTHERS_CITABLE بررسی رابطه انسجام خانوادگی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1395 زمینه و هدف: انسجام خانواده به جنبه های سلامت روان‌شناختی خانواده و پیوند عاطفی بین اعضای خانواده اشاره دارد. فرسودگی تحصیلی به معنی ایجاد احساس خستگی نسبت به انجام تکالیف درسی و مطالعه است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه انسجام خانوادگی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1395 انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آن‌ها، 386 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد فرسودگی تحصیلی ماسلاخ و انسجام خانوادگی استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری، ضریب همبستگی پیرسون، تی و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه شد. یافته ها: میانگین نمره انسجام خانواده و فرسودگی تحصیلی در بین نمونه های مورد بررسی به ترتیب برابر با 13/38±76/28 و 14/70± 41/73 بود. یافته های مطالعه بیان کننده آن بود که بین فرسودگی تحصیلی و انسجام خانوادگی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت (0/27-=r،  0/001p=). نتیجه گیری: یافته های مطالعه بیان کننده آن است که اکثر دانشجویان مورد بررسی، خانواده خودشان را منسجم می دانستند و یکی از عواملی که باعث موفقیت تحصیلی آن‌ها می باشد وضعیت انسجام خانواده آن‌ها است. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-172-fa.pdf 2019-10-24 17 26 انسجام خانواده فرسودگی تحصیلی دانشجو Evaluation of the Relationship between Family Cohesion and Academic Burnout in the Students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2016 Background & Aim: Family cohesion refers to psychological health aspects of a family and emotional bond between family members. Academic burnout is interpreted as fatigue that originates from a pessimistic attitude toward school duties. This study aimed to evaluate the relationship between family cohesion and academic burnout in students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2016. Materials & Methods: This descriptive and analytical research was conducted on 386 students of Kurdistan University of Medical Sciences. Data were collected using two questionnaires of Maslach Burnout Questionnaire and family cohesion questionnaire. Moreover, data analysis was performed in SPSS version 20 using statistical Pearson correlation coefficient, T-test and one-way analysis of variance (ANOVA). Results: In this study, mean scores of family cohesion and academic burnout of the participants were 13.38±76.28 and 41.73±14.70, respectively. According to the results, a negative and significant association was found between academic burnout and family cohesion (r=-0.27, P<0.001). Conclusion: According to the results of the study, the majority of the students evaluated in this research regarded their families to be coherent and one of the factors involved in their academic success was family cohesion. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-172-en.pdf 2019-10-24 17 26 Family Cohesion Academic Burnout Student. Negin Amani neginamani@gmail.com 1 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3775-5514 Ahmad Vahabi vahabiahmad@gmail.com 2 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4301-179X Sirvan Sayyad sirvansayyad72@gmail.com 3 Kermanshah University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9316-886X Shilan Latifi latifi.sh@gmail.com 4 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6067-8679 Hajar Kashefi hajarkashefi@gmail.com 5 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9603-0789 Abdolvahed Narmashiri narma.sh@gmail.com 6 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3517-5965
OTHERS_CITABLE بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی‌گری هوش شخصی زمینه و هدف: یکی از مسئولیت‌های مهم پرستاران، آموزش به بیماران هست. لذا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران بر اساس حس انسجام، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران و هوش شخصی انجام گرفت. مواد و روش‌ها‎: این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری، 228 نفر از پرستاران بیمارستان‌های استان آذربایجان شرقی در سال 1396 بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های حس انسجام Antonovsky، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران Chang، هوش شخصی Mayer و مقیاس محقق ساخته نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، بوت استراپ و سوبل، از طریق نرم‌افزارهای آماری SPSS-22 و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: اثر مستقیم حس انسجام (0/32)، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (0/20) و هوش شخصی (0/11) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنادار است. اثر غیر مستقیم حس انسجام (2/09=t-value ) و  دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (2/19=t-value) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنی‌دار هست. در مجموع 27 درصد از واریانس نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران از طریق متغیرهای مدل تبیین شد.    نتیجه‌گیری: با توجه به اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای برون‌زا و میانجی بر میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران، به نظر می‌رسد با تقویت هوش شخصی، حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران می‌توان گرایش پرستاران را نسبت به آموزش بیماران افزایش داد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-163-fa.pdf 2019-10-24 27 38 حس انسجام دلسوزی هوش شخصی نگرش پرستار آموزش. Evaluation of the Relationship between the Sense of Coherence and Compassion towards the Lives of Others with Nurses\' Attitudes to Patient Education: The Mediating Role of Personal Intelligence Background & Aim: One of the important responsibilities of nurses is patient education. Therefore, this study aimed to present the prediction model of nurses’ attitude toward patient education based on the sense of coherence, compassion towards the lives of others and personal intelligence. Materials & Methods: This correlational research was conducted on 228 nurses of hospitals of East Azerbaijan Province in 2017 selected via multistage cluster sampling. Data were collected applying Antonovsky’s sense of coherence scale, Chang’s compassion of others' lives scale (COOL), Meyer's personal intelligence survey and a researcher-made questionnaire concerning the attitude of nurses toward patient education. Data analysis was carried out in SPSS version 22 and AMOS using Pearson’s correlation coefficient, Bootstrap and Sobel test. Results: In this study, the sense of cohesion (0.32), compassion towards the lives of others (0.20) and personal intelligence (0.11) had a significantly direct impact on patient education. In addition, the sense of cohesion (t-value=2.09) and compassion towards the lives of others (t-value=2.19) had a significantly indirect effect on the attitude of nurses toward patient education. In the end, 27% of the variance of the attitude of nurses toward patient education was explained by the variables of the model. Conclusion: Considering the direct and indirect effect of intermediating and endogenous variables on the attitude of nurses toward patient education, it seems that this attitude could be improved by strengthening personal intelligence, sense of coherence, and compassion towards the lives of others. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-163-en.pdf 2019-10-24 27 38 Sense of Coherence Compassion Personal Intelligence Attitude Nurse Education. Mozaffar Ghaffari mozaffar.ghaffari@pnu.ac.ir 1 Payame Noor University AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6901-7132 Ahmad Esmali Esmaili147@gmail.com 2 Maraghe University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0778-9388 Akbar Atashgir akbar_atashgir@yahoo.com 3 Payame Noor University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5555-1753 Samaneh Hokmabadi samhokm@gmail.com 4 Payame Noor University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1296-4785
OTHERS_CITABLE بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مرتبط با آن در بین زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز رادیوتراپی بیمارستان توحید سنندج در سال 1396 زمینه و هدف: بیماران مبتلا به سرطان پستان در معرض فشار روانی هستند که می­تواند منجر به اختلالاتی همچون افسردگی در زندگی ایشان گردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مرتبط با آن در بین زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه ­کننده به مرکز رادیوتراپی بیمارستان توحید سنندج در سال 1396 اجرا شد.  مواد و روش ­ها: در یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی تعداد 200 زن مبتلا به سرطان پستان بخش رادیوتراپی بیمارستان توحید سنندج در سال 1396 مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده­ ها با پرسش­نامه­ مشخصات دموگرافیک، بالینی و افسردگی بک (BDI) انجام گردید. برای تحلیل داده­ها از میانگین، انحراف معیار و آزمون­های همبستگی فی، کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 صورت گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد 50% از بیماران افسردگی متوسط تا شدید دارند. بین میزان افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان و سن، وضعیت تأهل، داشتن فرزند، سطح سواد، محل زندگی، نوع درمان، تعداد مداخلات، درجه و شدت بیماری، سابقه سرطان قبلی، یک­طرفه و دوطرفه بودن درگیری پستان با سرطان ارتباط معنی­ داری وجود دارد (0/05>P). آزمون لجستیک نیز نشان داد قوی‌ترین پیش­بین گزارش افسردگی، درجه و شدت بیماری است (0/05>P). نتیجه ­گیری: با توجه به شیوع بالای افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان و تأثیر فراوانی که  افسردگی در سلامت روانی و پیشرفت بیماری سرطان می­ گذارد،  پیشگیری و درمان افسردگی از اهمیت و لزوم خاصی برخوردار بوده و می تواند نقش مهمی در بازگشت سریع­ تر این بیماران به زندگی داشته باشد.     http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-166-fa.pdf 2019-10-24 39 49 سرطان پستان افسردگی رادیوتراپی Evaluation of Prevalence of Depression and Its Related Factors among Women with Breast Cancer Referred to the Radiotherapy Center of Tawhid Hospital of Sanandaj, Iran in 2017 Background & Aim: Patients with breast cancer deal with mental pressures that might lead to disorders such as depression. This study aimed to evaluate the prevalence of depression and its related factors among women with breast cancer, who referred to the radiotherapy center of Tawhid Hospital of Sanandaj, Iran in 2017. Materials & Methods: This cross-sectional and descriptive study was conducted on 200 women with breast cancer in the radiotherapy department of Tawhid Hospital of Sanandaj in 2017. Data were collected using the demographic and clinical forms and the Beck Depression Inventory (BDI). Moreover, data analysis was performed in SPSS version 18 using mean and standard deviation, correlation coefficient, Chi-square, and logistic regression. Results: In this study, 50% of the patients had moderate-severe depression. According to the results, a significant relationship was observed between the prevalence rate of depression in women with breast cancer and the variables of age, marital status, having children, place of residence, type of treatment, number of interventions, degree and severity of the disease, history of previous cancer, and unilateral or bilateral breast cancer (P<0.05). In addition, the logistic regression model demonstrated that the most effective predictors of depression were the grade and severity of the disease (P<0.05). Conclusion: Considering the high prevalence of depression in women with breast cancer and significant impact of this disorder on the mental health of these individuals and progression of cancer, it is crucial to find methods to prevent and treat depression so that patients could return to their normal life with a faster pace.  http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-166-en.pdf 2019-10-24 39 49 Breast Cancer Depression radiotherapy women fatemeh heidarirad fatemehheidarirad126@gmail.com 1 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9059-1132 Mehran Yarahmadi yarahmadi.mp@gmail.com 2 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9059-1421 Hadees Heidarirad hadeesheidarirad@gmail.com 3 University of Mohaghegh Ardabili AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9059-1734 Masumeh Shafiei masumeh.shafiei62@gmail.com 4 Lorestan University AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9059-1542
OTHERS_CITABLE دیدگاه پرستاران و بیماران در ارتباط با شأن ذاتی بیمار زمینه و هدف: احترام به شأن ذاتی انسان‌ها به معنای احترام به حقوق پایه آن‌ها در محیط‌های مختلف است و دارای نقش برجسته و اهمیت ویژه در پژوهش‌ها و بحث‌های مربوط به مراقبت و سلامت است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه پرستاران و بیماران بستری در ارتباط با شأن ذاتی بیمار صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر تعداد 385 بیمار و 79 پرستار بر اساس مشخصات مورد نظر پژوهشگران و به  روش تمام شماری از بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انتخاب شدند. پس از توضیح اهداف پژوهش و جلب رضایت کتبی و شفاهی نمونه­ها، پرسشنامه ویژگی‌های فردی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته شأن ذاتی بیمار توسط آنان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 19 صورت پذیرفت. سطح معنی­داری در تمام آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته­ ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش در گروه بیماران 18±49 سال و در گروه پرستاران 6/2±28/8 سال بود. میانگین سابقه کار بالینی در پرستاران 6/4±6/2 سال و میزان اضافه کاری پرستاران در بخش 57/7±91/4 ساعت در ماه بود. بر اساس آزمون آماری پیرسون، همبستگی معنی‌دار آماری بین سن با نمره شأن ذاتی وجود داشت (0/05p< و 0/144r =). نتیجه‌گیری: نمره شأن ذاتی بیماران از دیدگاه بیماران نسبت به پرستاران پائین­تر بود، لزوم توجه بیشتر به هر یک از عوامل مرتبط با حفظ و یا ارتقاء شأن ذاتی بیماران در بالین و در بخش­های مختلف پیشنهاد می‌گردد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-147-fa.pdf 2019-10-24 50 58 شأن ذاتی بیماری بیمار پرستار Viewpoint of Nurses and Patients about Inherent Dignity of Patients Background & Aim: Respecting the inherent dignity of humans means having respect for their basic rights in different environments. This issue is of paramount importance in studies and discussions related to healthcare. This study aimed to compare the viewpoints of nurses and hospitalized patients about the inherent dignity of patients. Materials & Methods: This descriptive and analytical research was conducted on 385 patients and 79 nurses selected from Imam Hossein Hospital of Shahroud, Iran based on the inclusion criteria and by the census sampling. After explaining the objectives of the research and receiving written and oral consents from the subjects, demographic characteristics questionnaire and a researcher-made questionnaire on the inherent dignity of patients were completed by the participants. Data analysis was performed in SPSS version 19 using independent t-test and Pearson’s correlation coefficient. In addition, the significance level was considered 0.05 in all tests. Results: In this study, the mean age of the subjects was 49±18 years and 28.8±6.2 years in the patient and nurse groups, respectively. Moreover, mean clinical work experience of the nurses was 6.2±6.4 years, and their overtime in the ward was 91.4±57.7 hours per month. According to the results, a significant coloration was found between age and score of the inherent dignity of patients (r=0.144, P<0.05). Conclusion: According to the results of the study, the score of the inherent dignity of patients was lower from the perspective of patients, compared to nurses. Therefore, it is recommended that more attention be paid to factors related to maintaining or improving the inherent dignity of patients in the clinic and various hospital wards. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-147-en.pdf 2019-10-24 50 58 Inherent Dignity Disease Patient Nurse. Hossein Bagheri baghe_h1@yahoo.com 1 Shahroud University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1091-9155 Fatemeh Taghva mortezashamsizadeh@gmail.com 2 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1547-8657 Matin Sadeh mortezashamsizadeh@gmail.com 3 Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1234-1234 Nafiseh Shahbeygi mortezashamsizadeh@gmail.com 4 Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1323-2548 fatemeh Ghaderi mortezashamsizadeh@gmail.com 5 Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2587-6547 naser Mohammad Gholi Mezerji mortezashamsizadeh@gmail.com 6 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2145-2185 Morteza Shamsizadeh mezerji@gmail.com 7 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8153-5482
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور زمینه و هدف: از راه‌های ارتقاء خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور، توانمندسازی آن‌ها از طریق آموزش خود مراقبتی برای مقابله با اثرات و عوارض بیماری، تسلط بیشتر بر بیماری، حفظ شیوه صحیح زندگی و عملکرد روزانه و زندگی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مراقبت از خود به شیوه تله نرسینگ بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 60 نوجوان 12-18 سال مبتلا به تالاسمی ماژور وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان استفاده شد. مداخله آموزشی با محتوای تغذیه، فعالیت بدنی و پیاده‌روی، مدیریت استرس و روش انجام عملی رفع استرس از طریق 5 ارتباط تلگرامی در مدت یک ماه برای گروه مداخله انجام شد. یافته‌ها: در گروه مداخله میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 9/24 و 29/26 (0/02p=)، میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 25/03 و 27/2 (0/02p=)، میانگین نمره خودکارآمدی عاطفی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 21/46 و 22/1 (0/004p=) و میانگین نمره خودکارآمدی کل قبل و بعد از آموزش به ترتیب 71/4 و 76/23 بود (0/001p=). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزشی خودمراقبتی به روش تله نرسینگ باعث بهبود خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور شد. به دلیل علاقه نوجوانان به دنیای مجازی و پیام رسان های اجتماعی، پیشنهاد می گردد این روش آموزش ارتقاء خودکارآمدی در نوجوانان با بیماریهای مزمن دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-162-fa.pdf 2019-10-24 59 70 تله نرسینگ خودکارآمدی خودمراقبتی تالاسمی ماژور نوجوان. Evaluation of the Effect of Self-care Education on the Self-efficacy of Adolescents with Thalassemia Major Background & Aim: Among the strategies to improve self-efficacy in the adolescents with Thalassemia major are empowering patients via self-care education to deal with the effects and complications of the disease, having more control over the disease, and maintaining the right way of life and daily functioning. This study aimed to determine the effect of self-care education via Tele Nursing method on the self-efficacy of the adolescents with Thalassemia major. Materials & Methods: This interventional study was performed in 60 adolescents with Thalassemia major, who were randomly divided into two groups of intervention and control. Data were collected using self-efficacy questionnaire for children and adolescents. The educational intervention was performed with nutritional content, physical activity, and walking, stress management, and practice of stress relief through five Telegram communications in one month for the intervention group. Results: In the intervention group, the mean score of social self-efficacy before and after education was 24.9 and 26.29, respectively (p=0.02). Meanwhile, the mean score of academic self-efficacy was 25.03 and 27.2 before and after the education, respectively (p=0.02), whereas the mean score of emotional self-efficacy was 21.46 and 22.1 before and after the education, respectively (p=0.004). Moreover, the mean total score of self-efficacy in the intervention group before and after education was 71.4 and 76.23, respectively (p=0.001). Conclusion: According to the results of the study, self-efficacy training via the Tele Nursing method improved the self-efficacy of the adolescents diagnosed with Thalassemia major. Considering the interest of adolescents in the cyberspace and social media, it is suggested that this type of training be considered for adolescents with other chronic diseases as well. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-162-en.pdf 2019-10-24 59 70 Tele Nursing Self-efficacy Self-care Thalassemia Major Adolescents. Tahereh Tarakmeh tahereh_tarakmeh@yahoo.com 1 Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-0014-9262 Fatemeh Alaee Karahroudy fatemeha71@gmail.com 2 Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9242-5262 Hayedeh mamiyanloo yangejeh Mamiyah92@gmail.com 3 Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7372-661X Erfan Ghasemi gasemi.erfan@gmail.com 4 Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1005-3272
OTHERS_CITABLE بررسی ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397  مقدمه و هدف: از اهداف اصلی سیستم‌های آموزشی در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری دانشجویان، پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. عزت نفس از عوامل روان‌شناختی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند تحصیلی دانشجویان داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی و از نوع توصیفی-همبستگی بود که به صورت سرشماری روی 194 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول در رابطه با مشخصات دموگرافیک واحدهای موردپژوهش و بخش دوم جهت سنجش وضعیت عزت‌نفس دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت‌نفس Rosenberg بود. همچنین بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از نمره معدل کل دانشجویان صورت گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-16 انجام شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن واحدهای مورد پژوهش برابر 3/18±22/47 بود. 74 نفر (38/1%) از دانشجویان پسر و 120 نفر (69/1%) دختر بودند. میانگین و انحراف معیار نمره عزت‌نفس و معدل کل دانشجویان به ترتیب برابر 6/17±4/81 و 1/28±15/75 بود. نتایج مطالعه نشان دهنده همبستگی مثبت و معنی داری بین عزت‌نفس با معدل تحصیلی بود (0/194r= و 0/005p=). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط انکارناپذیر عزت‌نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انجام اقدامات و ارائه راه‌کارهایی برای ارتقاء عزت‌نفس دانشجویان می‌تواند موجب پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت سیستم‌های آموزشی و بالینی دانشجویان پرستاری شود.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-175-fa.pdf 2019-10-24 71 78 دانشجویان پرستاری پیشرفت تحصیلی عزت‌نفس. Evaluation of the Relationship between Self-esteem and Academic Success in Nursing Students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2018 Background & Aim: One of the major goals of educational systems in improving the quality of student productivity is the academic success of students. Self-esteem is one of the psychological factors that affect academic success and could have a positive impact on students’ educational process. This study aimed to determine the relationship between self-esteem and academic success in nursing students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2018. Materials & Methods: This cross-sectional and descriptive-correlational study was conducted on 194 nursing students selected via census sampling. Data were collected using a two-section questionnaire; the first section included demographic characteristics of the participants while the second section encompassed the “Rosenberg Self-Esteem Scale” to assess the self-esteem of the students. Moreover, the academic success of students was evaluated using their score of academic achievement. Data analysis was performed in SPSS version 16. Results: In this study, the mean age of the subjects was 22.47±3.18 years. In total, 74 individuals (38.1%) were male, and 120 students (61.9%) were female. Furthermore, the mean score of self-esteem and GPA of the students were 4.81±6.17 and 15.75±1.28, respectively. The results were indicative of a positive and significant correlation between self-esteem and score of academic achievement of the participants (r=0.194, P=0.005). Conclusion: Considering the undeniable impact of self-esteem on the academic success of students, performing actions and providing solutions for improving the students’ self-esteem can increase the quality of educational and clinical systems for nursing students. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-175-en.pdf 2019-10-24 71 78 Nursing Students Academic Success Self-esteem. Delnia Moradi del.moradi96@gmail.com 1 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0408-9415 Mahnaz Karami Mahnazkarami94@gmail.com 2 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4137-9657 Reza Ghanei Gheshlagh Rezaghanei30@yahoo.com 3 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7414-8134 Mona Nemati F.dehvan@yahoo.com 4 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8281-5179 Fazel Dehvan F.dehvan@yahoo.com 5 Kurdistan University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2833-3678
OTHERS_CITABLE بررسی میزان رعایت احتیاطات استاندارد توسط پرستاران بخش های ویژه بیمارستان های سبزوار مقدمه: رعایت احتیاطات استاندارد، مقیاس پایه کنترل عفونت های بیمارستانی است. پرستاران اصلی ترین نقش را در رعایت آن دارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان رعایت احتیاطات استاندارد توسط پرستاران آی سی یو انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در بخش های آی سی یو بیمارستان های شهر سبزوار سال 1391انجام شد. جامعه پژوهش 50 پرستار زن و مرد بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست عملکرد بود. داده­ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 11.5در سطح معنی داری 05/0، آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی مطلق، نسبی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: واحدهای پژوهش در رعایت معیار شستشوی دست ها میانگین 68/2 امتیاز از مجموع(12-0)، نحوه شستن دست ها با آب و صابون 50/3 از  (4-0)، شستشو با الکل 80/2 از (3-0)، پانسمان 00/7 از  (10-0)، تزریق 58/7 از    (14-0)، ساکشن تراشه و دهان 82/5 از (12-0)، استفاده از ماسک 90/3 از (6-0) و گان 10/2 از (5-0) کسب نمودند. عملکرد در شستشوی دست ها ضعیف، در تزریق، ساکشن، استفاده از ماسک و گان متوسط ولی در نحوه شستن دست با آب و صابون، الکل و انجام پانسمان خوب بوده است. 66 % واحدها در مورد رعایت احتیاطات استاندارد، عملکرد متوسطی داشتند. نتیجه­گیری: برگزاری دوره­های منظم آموزش کنترل عفونت، فراهم کردن تجهیزات کافی و نظارت مداوم، جهت افزایش میزان رعایت احتیاطات استاندارد توصیه می گردد. نتایج این پژوهش جهت برنامه­ریزی سوپروایزرهای کنترل عفونت بیمارستان­ها کاربرد دارد http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-159-fa.pdf 2019-10-24 79 91 احتیاطات استاندارد پرستار بخش ویژه. Evaluation of Compliance with Standard Precautions by ICU Nurses of Sabzevar Hospitals Background & Aim: Compliance with standard precautions is the basic scale for control of hospital infections. Nurses play a major role in this compliance. Therefore, this study aimed to evaluate the level of compliance with standard precautions by ICU nurses in hospitals of Sabzevar, Iran.  Materials & Methods: This descriptive study was conducted on ICUs of hospitals of Sabzevar in 2012. Research population included 50 male and female nurses selected via census sampling. Data were collected using demographic characteristics questionnaire and an eight-section checklist of performance. In addition, data analysis was performed in SPSS version 11. Results: In this study, the participants obtained the following scores in compliance with standard precautions of: washing hands (2.68±1.23 from the total of 0-12), method of washing hands with water and soap (3.50±1.56 from the total of 0-4), washing with alcohol (2.80±1.12 from the total of 0-3), wound dressing (7.00±2.78 from the total of 0-10), drug injection (7.58±2.95 from the total of 0-14), oral and tracheal suction procedures (5.82±2.15 from a total of 0-12), use of mask (3.90±1.86 from a total of 0-6) and hospital gown (2.10±1.14 from a total of 0-5). The nurses had a poor performance regarding washing hands, whereas they had a moderate performance in terms of drug injection, suction procedures, use of mask and hospital gown. Nonetheless, they had good performance regarding washing hands with water and soap and alcohol and wound dressing. Conclusion: Considering the results of the study, it is recommended that regular courses of infection control education be held and equipment (sink, hand wash detergents, and napkins) be provided for handwashing with sustainable monitoring.  http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-159-en.pdf 2019-10-24 79 91 Standard Precautions Nurse ICU. Ali Tajabadi alitaj58@yahoo.com 1 Sabzevar University of Medical Scienes AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5217-9581 Zahra Parsaeimehr parsaeimz1@yahoo.com 2 Sabzevar University of Medical Scienes AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2285-9719 Ehsan Kashani ehsankashani20@yahoo.com 3 Sabzevar University of Medical Scienes AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8515-6623