OTHERS_CITABLE اثربخشی آموزش روان‌شناسی مثبت نگر و تأثیر آن بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی بانوان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان شهر تهران زمینه و هدف: امروزه کار اصلی روان شناسی مثبت‌گرا  اندازه‌گیری، فهمیدن و سپس بنا کردن توانمندی‌ها در انسان‌ها، ایجاد فضیلت‌های اجتماعی و در نهایت کمک برای هدایت شخص به سمت یک زندگی بهتر است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش روان شناسی مثبت نگر و تأثیر آن بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی بانوان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان شهر تهران انجام شد. مواد و روش ها: نوع این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمامی بانوان فارغ التحصیل سال های 1396 و 1397 دوره کارشناسی رشته روان شناسی از دانشگاه فرهنگیان شهر تهران به تعداد 138 نفر بود. برای انتخاب جمعیت نمونه تعداد 40 نفر از بانوان مذکور که علاقه مند به شرکت در مطالعه بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم و وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حافظه فعال و انعطاف پذیری شناختی  استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در معرض مداخله آموزشی روان درمانی با رویکرد روان شناسی مثبت نگر قرار گرفت. در حالی هیچگونه آموزشی برای گروه کنترل داده نشد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس و از نرم افزار Spss24 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش بسته روان درمانی مثبت نگر بر حافظه فعال مؤثر بود (0/001p<). علاوه بر این، آموزش بسته روان درمانی مثبت نگر بر انعطاف پذیری شناختی مؤثر بود (0/001p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از بسته آموزشی تدوین شده روانشناسی مثبت نگر به عنوان روشی کارآمد برای افزایش حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی محسوب می شود. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-374-fa.pdf 2021-09-04 1 11 روان شناسی مثبت نگر حافظه کاری انعطاف پذیری شناختی بانوان دانشگاه فرهنگیان The Effectiveness of Positive Psychology Education and its Effect on Working Memory and Cognitive Flexibility of Women Graduates of Farhangian University of Tehran Background & Aim: Today, the main task of positivist psychology is to measure, understand and then build capabilities in human beings, create social virtues and ultimately help guide a person towards a better life. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of positive psychology education and its effect on working memory and cognitive flexibility of women graduates of Farhangian University of Tehran. Materials & Methods: The type of this experimental study was a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all 138 female graduate teachers in the field of psychology from Farhangian University of Tehran in 2017 and 2018. To select the sample population, 40 teachers who were interested in participating in the study were selected by available sampling method and then randomly divided into two experimental groups (20 people) and control (20 people) and entered. Were studied. Daneman & Carpenter (1980) and Dennis and Vanderwall (2010) Cognitive Flexibility Questionnaire were used to collect data. The experimental group was exposed to 10 sessions of 90-minute psychotherapy training intervention with a positive psychology approach. No training was provided for the control group. Analysis of covariance and Spss24 software were used to analyze the data. Results: The results showed that positive psychotherapy package training was effective on working memory (P˂0.001). Positive psychotherapy package training was effective on cognitive flexibility (P˂0.001). Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that the use of the educational package of positive psychology is an effective way to increase working memory and cognitive flexibility. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-374-en.pdf 2021-09-04 1 11 Positive Psychology Working Memory Cognitive Flexibility Women Farhangian University Zahra Zare zare.maryam@gmail.com 1 Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3300-6452 Fariborz Dortaj dortaj.atu.ac@gmail.com 2 Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9186-2196 Kamran Sheivandi sheyvandi1349@gmail.com 3 Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3427-4627
OTHERS_CITABLE پیش بینی کیفیت زندگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بر اساس سبک های مقابله، حمایت اجتماعی و کژکاری جنسی با میانجی گری تاب آوری زمینه و هدف:  کیفیت زندگـی بیماران مولتیپـل اسـکلروز متاثر از شرایط بیماری آنها است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام اس بر اساس سبک های مقابله، حمایت اجتماعی و کژکاری جنسی با میانجی گری تاب آوری انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که در قالب مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری، بیماران زن عضو انجمن های ام اس در سال ۱۳۹۹ بودند. ۱۴۷ نفر به کمک روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارها شامل  پرسشنامه های کیفیت زندگی، تاب آوری، حمایت اجتماعی، سبک های مقابله ای و عملکرد جنسی بودند. داده ها به کمک نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل کلی دارای برازش قابل قبول است.  مولفه های حمایت اجتماعی (p< ۰.۰۱)، راهبردهای مقابله ای مسأله مدار (p<۰.۰۱)، و تاب آوری (p>۰.۰۱) با کیفیت زندگی همبستگی مثبت و معنی دار، و راهبرد حل مسأله هیجان- مدار(P<۰.۰۱) و کژکاری جنسی (p<۰.۰۱)  با کیفیت زندگی رابطه منفی و معنی داری داشتند. سبک های مقابله (p<۰.۰۱) و حمایت اجتماعی (p<۰.۰۱) ۰/۴۸ از واریانس تاب آوری را پیش بینی کردند. همچنین نقش میانجی گری تاب آوری برای مؤلفه های سبک های مقابله، حمایت اجتماعی معنادار است، ‌اما با توجه به عدم همبستگی کژکاری جنسی (p>۰.۰۵) با تاب آوری، برای این متغیر نقش میانجی گری ندارد، در مجموع متغیرهای درون زاد و برون زاد، ۰/۵۹ از تغییرپذیری کیفیت زندگی را پیش بینی و تبیین کردند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، باید تمهیداتی جهت افزایش حمایت اجتماعی، راهبرد مسأله مدارانه حل مسائل و تاب آوری در بیماران مبتلا به ام اس اندیشیده شود تا کیفیت زندگی آنها در سطح بالاتری باشد. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-437-fa.pdf 2021-09-04 12 24 تاب آوری کژکاری جنسی حمایت اجتماعی سبک های مقابله کیفیت زندگی مولتیپل اسکلروزیس زنان Predicting the quality of life in women with Multiple Sclerosis based on coping styles, social support and sexual perversion mediated by resilience Background & Aim: The quality of life of patients with multiple sclerosis is affected by their disease conditions. So, the aim of this study was to predict the quality of life of women with inflammatory bowel disease based on coping styles, social support and sexual perversion mediated by resilience. Materials & Methods: The present study is a correlation in which is analyzed in the form of a structural equation model. The statistical population of the present study was female patients who were members of MS associations in 2020. 147 people were selected as the sample using the available sampling method. The instruments were the Quality of Life Questionnaire, Resilience Questionnaire, Social Support, Coping Styles and Sexual Function. The data were analyzed using AMOS software. Results: The results showed that the overall model has an acceptable fit. The Components of social support (p< 0.01), problem- solving coping strategies (p< 0.01) and resilience (p< 0.01) with positive quality of life, and emotional problem solving strategies (p< 0.01) and sexual perversion (p< 0.01) have a negative relationship with quality of life. Coping styles (p< 0.01) and social support (p< 0.01) predicted 0.48 of the variance of resilience. The role of resilience mediation is also significant for the components of coping styles, social support, However, due to the lack of correlation between sexual dysfunction (p <0.05) with resilience has no mediating role for this variable, in total, endogenous and exogenous variables predicted and explained 0.59 of quality of life variability. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-437-en.pdf 2021-09-04 12 24 Resilience Sexual perversion Social support coping styles Quality of life Multiple Sclerosis Women Kourosh Amraei 1 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1403-1935 Fatemeh Papi 2 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9048-0586 Maryam Tahoonei 3 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE پیش بینی تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان امام خمینی مهاباد بر اساس مولفه ایی اخلاق حرفه ای و استرس شغلی در پاندمی کرونا زمینه و هدف: تعهد سازمانی یکی از عوامل مهم مواجه کارکنان در شرایط بحرانی است. هدف از این پژوهش، پیش‌بینی تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان امام خمینی مهاباد بر اساس مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و استرس شغلی در پاندمی کرونا است. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری، تمام پرستاران بیمارستان امام خمینی شهر مهاباد در سال 1399 بودند. 140 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی، پرسشنامه اخلاق حرفه­ای و پرسشنامه استرس شغلی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 19 انجام پذیرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعه،  ضریب همبستگی بین اخلاق حرفه‌ای با تعهد سازمانی مثبت  و معنی‌دار بود (0/001=P). ضریب همبستگی بین استرس شغلی با تعهد سازمانی منفی و معنی‌دار  بود (0/001=P). مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد شده (Beta) برای اخلاق حرفه‌ای (0/01p<، 0/639=β) و استرس شغلی (0/01p<،  0/338-=β) به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه، بین اخلاق حرفه‌ای با تعهد سازمانی ارتباط مستقیم و بین استرس شغلی با تعهد سازمانی پرستاران ارتباط معکوسی وجود داشت که بیانگر آن است که اخلاق حرفه‌ای به‌ شکل مثبت و استرس شغلی به شکل منفی و معنی‌داری، تعهد سازمانی پرستاران را  پیش‌بینی می‌کند.  لذا توصیه می­گردد جهت افزایش تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان امام خمینی مهاباد در پاندمی کرونا تمهیداتی برای رعایت اصول اخلاقی و کاهش استرس شغلی آنان اندیشیده شود. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-382-fa.pdf 2021-09-04 25 36 تعهد سازمانی اخلاق حرفه‌ای استرس شغلی پرستاران کرونا Predicting Organizational Commitment of Nurses of Imam Khomeini Hospital in Mahabad Based on Components of Professional Ethics and Job Stress in Corona Pandemic Background & Aim: Organizational commitment is one of the important factors facing employees in critical situations. The purpose of this study was to predict the organizational commitment of nurses at Imam Khomeini Hospital in Mahabad based on the components of professional ethics and job stress in the Corona pandemic. Materials & Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population was all nurses of Imam Khomeini Hospital in Mahabad in 2020. The Participants people were selected by simple random sampling method (140). The research instruments include three standard questionnaires of organizational commitment Alan Meyer (1991), Cadozier Professional Ethics Questionnaire (2002) and Philip Al Rice (1999) Job Stress Questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation test and regression using SPSS 19 software. Results: Based on the results of the study, the correlation coefficient between professional ethics and organizational commitment was positive and significant (P= 0.001). The correlation coefficient between job stress and organizational commitment was negative and significant (P= 0.001). The value of standardized regression coefficient (Beta) was obtained for professional ethics (P <0.01, β = 0.639) and job stress (P <0.01, β = -0.338). Conclusion: According to the findings, there was a direct relationship between professional ethics and organizational commitment and between job stress and nurses' organizational commitment. It indicates that professional ethics in a positive way and job stress in a negative and significant way predicts the organizational commitment of nurses. Therefore, in order to increase the organizational commitment of the nurses of Imam Khomeini Hospital in Mahabad in the corona pandemic, it is recommended to consider measures to observe ethical principles and reduce their job stress. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-382-en.pdf 2021-09-04 25 36 Organizational Commitment Professional Ethics Job Stress Nurses Corona Jamal Haji Jamalhaji72@yahoo.com 1 Education Teacher, Mahabad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1087-1873 Mojgan Mohammadimehr mojganmehr20@yahoo.com 2 Department of Laboratory Sciences, Faculty of Paramedical Sciences, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9210-0687 Marya Khosravi Maryam.khosravi1221@gmail.com 3 Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7912-1694 Hadigheh Mohammad Azar Hadighamuh@gmail.com 4 Farhangian University Urmia, Mahabad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1444-9250
OTHERS_CITABLE تاثیر سبک زندگی بر سن منارک در بین دختران 11 تا 14 ساله شهر اردبیل زمینه و هدف: فرایند بلوغ مهم‌ترین حادثه زندگی یک فرد محسوب می‌شود. اولین قاعدگی(‌منارک) بر خلاف سایر تغییرات بلوغ که آهسته و مداوم است، شروع ناگهانی دارد و با عوامل مختلفی همچون عوامل ژنتیکی و محیطی در ارتباط است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین سبک زندگی و سن منارک در دختران ۱۱ تا ۱۴ ساله در شهر‌اردبیل انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد که در آن۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان دختر مقاطع ابتدایی و اول متوسطه(۱۱تا۱۴ساله) شهر اردبیل‌ درسال ۱۳۹۸مورد مطالعه قرارگرفتند. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای تصادفی دو مرحله‌ای انجام شد. برای ‌گرد‌آوری داده‌ها از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ۴۲ سوالی سبک زندگی (منتج از پرسشنامه استاندارد سبک زندگیWHO (استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن ۱۸ مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت و ۰/۰۵>P  معنی‌دار تلقی‌گردید.   یافته‌ها: نتایج بیانگر این است که میانگین سن منارک دختران ۱۱تا ۱۴ساله شهر اردبیل ۰/۰۳±۱۲ می باشد. بین نمای توده بدنی(۰/۰۰۳>p)، تغذیه (۰/۰۳>p)، کنترل استرس (p<۰/۰۳) و خودمراقبتی(p<۰/۰۰۴) با سن منارک ارتباط معنی‌داری وجود دارد .اما بین فعالیت ورزشی(p>۰/۷۰)،مصرف سیگار، الکل و مواد غیر مجاز(p=۰/۶۰)  با سن منارک ارتباط معنی دار وجود ندارد. نتیجه‌گیری: با شناسایی تاثیر ابعاد سبک زندگی بر سن منارک و با کنترل این عوامل می‌توان نقش مهمی در پیشگیری از منارک زودرس و عوارض آن داشت. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-399-fa.pdf 2021-09-02 37 45 منارک بلوغ دختر The effect of lifestyle on menarche age among 11 to 14 year old girls in Ardabil Background & Aim: The process of puberty is the most important event in a person's life. The first menstruation (menarche) unlike other changes in puberty, which is slow and continuous, the sudden onset of dardocene the first menstruation is associated with various factors such as genetic factors, environmental conditions, etc., so this study aims to investigate the lifestyle of menarche in girls it was performed for 11 to 14 year olds in Ardabil. Materials & Methods: The present study is a descriptive-analytical cross-sectional study in which 300 female elementary and junior high school students (11-14 years old) in Ardabil were studied in the 2019. Sampling was performed in a two-stage random cluster. The data collection‌ tool consisted‌of a two-part questionnaire: the first part included demographic information and the second part consisted of a 42-item lifestyle questionnaire (resulting from the WHO standard lifestyle questionnaire). To achieve the results, the data were statistically analyzed using SPSS software version 18. P‌value less than 0/05 was considered significant Results: The results show that the mean age of menarche in girls aged 11 to 14 years in Ardabil is 12 ± 0/03 and between body mass (P = 0/003), nutrition, stress control (P <0/03) and self-care (P = 0/004) with age There is a significant relationship between menarche (P value less than 0/05 was considered significant), but there was a significant relationship between sports activity(P<0/70), smoking, alcohol and illicit substances (P = 0/6) and menarche age There is no gallows. Conclusion: By identifying the effect of lifestyle dimensions on menarche age and controlling these‌factors, we can play an important role in preventing premature menarche and its complications http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-399-en.pdf 2021-09-02 37 45 menarche puberty students shiva jegargoosheh shivajegargoosheh@yahoo.com 1 School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7609-3800 Leila Reisy leilareisy@gmail.com 2 Ardabil University of Medical Sciences AUTHOR https://orcid.org/0000-0000-0000-1011 Elnaz Alipour Alipoorelnaz73@gmail.com 3 School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5463-9078 Roya Nikjou r.nikjou56@gmail.com 4 School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7609-3800
OTHERS_CITABLE شیوع شناسی مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در بین دانش آموزان نوجوان استان گیلان زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر در هر جامعه ­ای یکی از عمده­ ترین عامل تهدیدکننده نظام سلامت تلقی می­شود. میزان خطرپذیری نوجوانان نسبت به دیگر گروه­های سنی بالاتر است و گرایش بیشتری به این نوع رفتارها در آن­ها دیده می­شود. پژوهش حاضر باهدف شیوع ­شناسی مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در بین دانش ­آموزان نوجوان استان گیلان صورت گرفت. مواد و روش­ها: این پژوهش به روش زمینه ­یابی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تعداد 182637 نفر از دانش­ آموزان دوره متوسطه استان گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که تعداد 384 نفر از آنان به روش خوشه ­ای چند مرحله­ ای به عنوان نمونه انتخاب و در مطالعه مشارکت کردند. برای جمع­ آوری داده­ های مورد نیاز از مقیاس خطرپذیری استفاده شد. برای تحلیل داده ­ها در سطح توصیفی از روش­های آماری فراوانی، نمودار و در سطح استنباطی از آزمون­های ناپارامتریک کروسکال والیس و یومن- وایت­نی استفاده شد. تمامی عملیات آماری به وسیله نرم­ افزار Spss16 تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری برای تمامی آزمون­ها 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد رفتارهای پرخطر مصرف سیگار (34/96%)، مصرف مواد مخدر (17/31%) و الکل (62/30%) به ترتیب بیش‌ترین شیوع را در بین دانش­ آموزان نوجوان داشت. همچنین نتایج نشان داد شیوع رفتارهای پرخطر در بین دانش ­آموزان نوجوان بر اساس سن و جنسیت تفاوت معناداری نداشت (0/05<p). نتیجه ­گیری: مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در بین دانش ­آموزان نوجوان شیوع نسبتاً بالایی دارد که موجب بروز نگرانی ­هایی در زمینه سلامت اجتماعی می‌شود  و برای رفع این مشکل باید از تمامی ظرفیت­های موجود در جامعه استفاده کرد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-405-fa.pdf 2021-09-01 46 59 مصرف سیگار مصرف الکل مصرف مواد مخدر دانش آموزان نوجوان Prevalence of Smoking, Alcohol and Drug Use Among Adolescent Students in Guilan Province Background & Aim: High-risk behaviors in any society are considered to be one of the major threats to the health system. Adolescents are more at risk than other age groups. They are more prone to this type of behavior. The aim of this study was to determine the prevalence of smoking, alcohol and drug use among adolescent students in Guilan province. Materials & Methods: This research was conducted by contextualization method. The statistical population of the present study included 182637 high school students of Guilan province in the academic year 2020-2021, of which 384 were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. Zadeh Mohammadi and Ahmadabadi (2008) risk scale was used to collect the required data. To analyze the data at the descriptive level, frequency statistical methods, graphs and at the inferential level, non-parametric Kruskal-Wallis and Euman-Whitney tests were used. All statistical operations were analyzed by SPSS16 software. Significance level was considered 0.05 for all tests. Results: The results showed high risk behaviors; Smoking, drug use and alcohol were the most common among adolescent students, respectively. The results also showed that the prevalence of high-risk behaviors among adolescent students was not significantly different based on age and gender (P>0.01). Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that the prevalence of smoking, alcohol and drugs among adolescent students has caused concerns in the field of social health and to solve this problem should be he used all the capacities available in the society. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-405-en.pdf 2021-09-01 46 59 Smoking Alcohol use Drug use Adolescent students Arezoo Omidpour arezoo.omidpoor@gmail.com 1 Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7812-591x Soleyman Kabini Moghadam kabini@mehrastan.ac.ir 2 Mehr Astan University, Ashrafieh Astana, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6638-3129 Hojatalah Miyandehi hj192@yahoo.com 3 Mehr Astan University, Ashrafieh Astana, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6685-5816
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خود مراقبتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ام‌اس شهرستان سنندج در سال 1398 زمینه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس یک  بیماری مزمن، پیش­رونده و تحلیل برنده غلاف میلین سلول­های سیستم اعصاب مرکزی است. این بیماری نیازمند انجام رفتارهای خودمراقبتی و مبتنی بر شواهد شامل استنتاج و کاربرد بهترین شواهد علمی موجود در تلفیق با شرایط بیمار است. روش پژوهش: این یک  پژوهش کارآزمایی بالینی و مداخله ای  بود که 90 بیمار مراجعه کننده به انجمن مولتیپل اسکلروزیس مرکز پزشکی توحید سنندج  به روش  در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 45 نفره اختصاص داده شدند. ابزارهای گردآوری داده ها پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، ویژگیهای بالینی و پرسشنامه خودمراقبتی مروتی شریف آباد و همکاران (1395) بود. در دو گروه مداخله وکنترل  پیش آزمون به عمل آمده، سپس 7 جلسه آموزشی (هر هفته دو جلسه) هر جلسه به مدت 30 الی 45 دقیقه بر اساس تمایل نمونه ها در دو کلاس 22 تا 23 نفره در دو ساعت 9 تا 10 ویا 12 تا 13 برگزار شد. در ابتدا از بیماران نیاز سنجی کلی بعمل آمد سپس با شواهد و متون مقایسه و تطبیق داده شد و در نهایت محتوای آموزشی خود مراقبتی مناسب با توجه  به شواهد بروز و معتبر برای بیماران در نظر گرفته شد. بعد از اﺗﻤﺎم مداخله در فاصله 4 ﻫﻔﺘﻪ پس آزمون از هر دو گروه پس آزمون بعمل آمد. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون شاپیرو-ویلک و برای مقایسه دو گروه از آزمون نهایی تی مستقل و تی زوجی استفاده شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد. یافته­ ها:  نتایج آزمون آماری میانگین نمره رفتارهای خود مراقبتی قبل از مداخله در بیماران گروه کنترل و گروه مداخله تفاوت معناداری نداشت (892/0=p).میانگین نمرات رفتارهای خود مراقبتی در بیماران گروه کنترل قبل از مداخله 0/380 ± 3/17 بود که پس از مداخله به 0/327 ± 3/19 افزایش یافت. از نظر آماری این تفاوت معنادار نبود (0/675=p) . میانگین نمرات رفتارهای خود مراقبتی در گروه مداخله قبل از مداخله 0/458 ± 3/16 بود که پس از مداخله به 0/267 ± 3/48 افزایش یافته بود. آزمون تی زوجی این تفاوت را معنادار نشان داد (001/0=p). اختلاف میانگین نمره رفتارهای خود مراقبتی بعد از مداخله در بیماران گروه کنترل و گروه مداخله معنادار بود (0/001=p). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش شواهد محور تاثیر معناداری بر خود مراقبتی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس دارد و استفاده از شواهد به روز و مناسب میتواند تاثیر مثبتی برآموزش خود مراقبتی داشته باشد.   http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-377-fa.pdf 2021-09-01 60 68 آموزش شواهد محور رفتارهای خود مراقبتی مولتیپل اسکلروزیس. Investigating the effect of evidence-based education on self–care in patients with multiple sclerosis referred to the Sanandaj MS society in 2019 Background & Aim: Multiple Sclerosis is a progressive and degenerative disease of the myelin sheath of cover cells in the central nervous system, required to evidence based self-care includes inferring and wisely using the best available scientific in combination with the patient’s condition. Materials & Methods: this is an interventional clinical trial study. 90 patients affected MS referred to Multiple Sclerosis Association in Tohid hospital were selected by convenience sampling method and then randomly assigned to two groups of 45 people. Data collection tools was demographic information, clinical characteristics and self-care questionnaire of Morovati Sharifabad and et al (2016). The first pretest was performed in two groups and then 7 training sessions, two sessions per week each session for 30 to 45 minutes in classes of Multiple Sclerosis Association was performed. First a general need assessment was performed on patients, then we compared and matched it with evidence and texts, and finally we considered the content of our educational care for patients according to up-to-date and valid evidence. After the intervention, posttest was performed in two groups at a distance for 4 weeks.   Shapro- wilk test was used to evaluate the normality of valuables and independent t-test and paired- test were used to compare the two groups. Results: the mean score of pre-intervention self-care behaviors in two groups was not significantly different (p= 0.892). The mean score of self –care behaviors in the control group before the intervention was 3.17±0.380 which increased to 3.19±0.372 after the intervention. According to the result of paired t-test, statistical difference was not significant (p=.0.675). The mean score of self –care behaviors in the intervention group before the intervention before the intervention was 3.16±0.458, which after intervention was increased to 3.84±0.267. According to the result of paired t-test, statistical difference was significant (p=0.001). the mean score of self-care behaviors after intervention in two groups was significant (p=0.001). Conclusion: The result of this study showed that evidence based education has a significant effect on self-care of patient with multiple sclerosis and the use of up-to-date and appropriate evidence could increase impact of education on self-care behaviors. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-377-en.pdf 2021-09-01 60 68 evidence based education self-care behaviors multiple sclerosis Omid Sharafi 1 Student Research Committee, Kurdistan University of Medic Sciences, Sanandaj, Iran AUTHOR Jamal Seydi 2 Clinical Care Research Center, Health Development Research Center, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4048-8154 Mohammad zahed Rokhzadi zahed.rpkhzadi@gmail.com 3 clinical Care Research Center, Health Development Research Center, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7293-8493
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر نارسایی شناختی در بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر خرم آباد زمینه و هدف: مولتیپـل اسـکلروزیس جـزء بیماری هـای مزمنـی اسـت کـه ابعـاد مختلـف زندگـی مبتلایـان را تحـت تأثیـر قـرار می دهـد و با مشکلات و عوارض جسمانی و روان شناختی بسیاری همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر نارسایی شناختی در بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان خرم آباد در سال  1399بودند، که تمایل آزادانه برای شرکت در مطالعه را داشتند و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعـداد30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه نارسایی شناختی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­های آماری  از نرم­افزار SPSS نسخه19استفاده  شد. برای این منظور در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف ­استاندارد برای توصیف داده ­ها و در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش اختصاصی سازی خاطرات به طور معناداری موجب کاهش نارسایی شناختی در مرحله ی پس آزمون (0/001>P، 69/37=F)، در بیماران  زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در گروه آزمایش گردید. نتیجه­گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، آموزش اختصاصی سازی خاطرات به عنوان یک مداخله ی روانشناختی مؤثر در کاهش نارسایی شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می باشد. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-394-fa.pdf 2021-09-01 69 79 آموزش اختصاصی سازی خاطرات نارسایی شناختی مولتیپل اسکلروزیس The Effect of Memory Specificity Training on cognitive failure in Female patients with Multiple Sclerosis in Khoramabad City Background & Aim: Multiple sclerosis is a chronic disease that affects different aspects of patients' lives and is associated with many physical and psychological problems and complications. The aim of this study was to investigate the effect of memory specificity training on cognitive failure in female patients with multiple sclerosis (MS).  Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pre-test-post-test design with a control group.The statistical population this study included all women with MS referred to medical centers in Khorramabad in 1399, Who were free to participate in the study and using the convenience judmental sampling method, 30 people were selected and assigned to the experimental group (15 people) and control (15 people). The data collection tool included cognitive failure question (Bradbent, Cooper, Fitzgerald and Parkes, 1982). SPSS software version 19 was used to analyze statistical data. For this purpose, at the level of descriptive statistics, frequency, percentage, mean and standard deviation were used to describe the data and at the inferential level, analysis of covariance was used. Results: The results showed that memory specificity training significantly reduced cognitive failure in the post-test stage (P <0.001, F = 37.69), in female patients with multiple sclerosis in the experimental group Took. Conclusions: According to the findings of this study, memory specificity training is an effective psychological intervention in reducing cognitive failure in patients with multiple sclerosis. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-394-en.pdf 2021-09-01 69 79 memory specificity training cognitive failure multiple sclerosis fatemeh papi fatemehpapi1007@gmail.com 1 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9048-0586 simin gholamrezaei gholamrezaei_s@yahoo.com 2 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0489-3155 fatemeh rezaei Rezaei.f@lu.ac.ir 3 Department of psychology, Lorestan University, Khoramabbad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9025-5079
OTHERS_CITABLE بررسی سبک زندگی سلامت محور و ارتباط آن با ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. زمینه و هدف: رفتارﻫﺎی ارﺗﻘﺎء دﻫﻨﺪه ﺳﻼﻣﺖ و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﻮانان در ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین ارتباط سبک زندگی سلامت محور با ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی400 دانشجو (151پسرو 249 دختر) به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﺎوی ﺳﺆاﻻت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی بود. پرسشنامه شامل دو بخش اصلی و شش زیر مجموعه است، بخش رفتارهای ارتقا سلامت شامل: احساس مسئولیت در قبال سلامت فردی، فعالیت بدنی، عادات غذایی و بخش سلامت روانی- اجتماعی شامل: رشد معنوی، ارتباطات بین فردی و مدیریت استرس است. داده ها باکمک نرم افزار  SPSS-23 و آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، کای اسکوئر) تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سن شرکت کنندگان در پژوهش 3/17 ± 21/64 سال بود.  سبک زندگی سلامت محور 6 درصد دانشجویان در سطح ضعیف، 81/2 درصد در سطح متوسط و 12/8 درصد در سطح خوب بود. ارتباط معنی داری میان جنسیت و احساس مسئولیت در قبال سلامت خود، فعالیت های بدنی و ارتباطات بین فردی بدست آمد. همچنین بین سبک زندگی سلامت محور، تحصیلات مادر و جنسیت دانشجویان ارتباط معنی داری یافت شد(0/05>P).                     نتیجه‌گیری: بیشتر دانشجویان دارای سبک زندگی سلامت محوردرسطح متوسط بودند.  رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بویژه درحیطه های فعالیت بدنی و مدیریت استرس مطلوب نبود. بنابراین برنامه ریزی برای بهبود سبک زندگی دانشجویان ضروری بنظر می رسد. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-335-fa.pdf 2021-09-01 80 95 ارتقاء سلامت سبک زندگی سبک زندگی سلامت محور دانشجویان The relationship between healthy lifestyle and demographic characteristics of students at Kurdistan University of Medical Sciences in 2018 Background & Aim: Health promoting activities and a healthy lifestyle are major strategies to preserve health. Regarding the importance of health in young people, health promotion in society, this study was designed to investigate the relationship between healthy lifestyle and demographic characteristics of students at Kurdistan University of Medical Sciences. Materials & Methods: This descriptive and analytical study was done on 400 students (151 male and 249 female). Stratified random sampling was used for selecting students. The data were gathered through a questionnaire consisting of two sections including demographic characteristics and standard questionnaire health promoting lifestyle that composed of two main categories and six subscales. The health promotion behaviors category included responsibility for health, physical activity, dietary habits subscales and the psychological health category including stress management, interpersonal relationships and spiritual growth subscales. Obtained data analyzed by SPSS.23 software in two categories of descriptive and inferential statistics (chi-square test and independent t test) and results at the level of p<0/05 was considered significant. Results: Mean score for age of participants was 21.64 ± 3.17 years. 6 % of the students had a weak healthy life style, 81.2% moderate and 12.8% good. There was a significant relationship between sex and responsibility for health, physical activity and interpersonal relationships. There was a significant relationship between sex and mother’s educational level and healthy life style (p<0/05).   Conclusion: The results revealed that the healthy life style of more than students were moderate. There was an inappropriate health behavior, especially among the aspects of health promoting physical activity and stress management. Therefore, health promotion interventions with a focus on components of healthy lifestyle of students seem to be necessary. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-335-en.pdf 2021-09-01 80 95 Health promotion Lifestyle Healthy lifestyle Students kambiz zehni kam.zehni@yahoo.com 1 Clinical Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5170-2270 Mohammad Zahed Rokhzadi zrokhzadi@yahoo.com. 2 Clinical Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7293-8493