دوره 3، شماره 2 - ( پاییز 1396 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 57-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salawati ghasemi S, Shami S, Olyaie N, Nematifard T, Nemati M, Khorshidi M. An investigation into the correlation between Spiritual Intelligence and communication skillsamong nursing students. SJNMP 2017; 3 (2) :49-57
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-122-fa.html
صلواتی قاسمی شهناز، شامی شعله، علیایی نازیلا، نعمتی فرد تابان، نعمتی مونا، خورشیدی مریم. بررسی همبستگی هوش معنوی و مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1396; 3 (2) :49-57

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-122-fa.html


1- علوم پزشکی کردستان ، shahnaz.salawati68@gmail.com
2- علوم پزشکی کردستان
3- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (3132 مشاهده)
زمینه و هدف: کلید ایفای نقش در حرفه پرستاری برقراری ارتباط مناسب است و در واقع اساس کار پرستاران در مراقبت از بیماران محسوب می‌شود. شناخت عوامل مرتبط با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری از جمله هوش معنوی می‌تواند در جهت افزایش کیفیت مراقبت‌ها باشد. هدف این مطالعه بررسی همبستگی هوش معنوی و مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی - همبستگی، 286 دانشجوی پرستاری با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بارتون جمع‌آوری گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 2/39 ± 21/37 سال بود. بیشتر دانشجویان مورد مطالعه مرد (55%) و شاغل به تحصیل در سال چهارم دانشگاه (30%) (ترم هفتم (17/1%) بودند. میانگین (انحراف معیار) نمره هوش معنوی 59/71 (12/04) و مهارت‌های ارتباطی 51/83 (10/10) بود؛ که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، میزان همبستگی بین مهارت‏ های ارتباطی با هوش معنوی و حیطه ‏های آن مثبت (0/149) و از نظر آماری معنی‏ دار بود (0/05P<).
نتیجه‌گیری: بین هوش معنوی و مهارت‌های ارتباطی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت. توجه به این مهم در دانشجویان در کنار ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی می‌تواند موجب ارتقاء مهارت‌های ارتباطی این قشر مهم و افزایش کیفیت مراقبت‌های پرستاری در آینده گردد.
 
متن کامل [PDF 417 kb]   (1507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/20 | ویرایش نهایی: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/4/18 | انتشار: 1397/5/24 | انتشار الکترونیک: 1397/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN