دوره 4، شماره 4 - ( بهار 1398 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 65-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki K, Lotfi Y, Karimi Johani R. Assessing Barriers to Effective Communication between Nurses and Patients from Nurses Point of View. SJNMP 2019; 4 (4) :58-65
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-153-fa.html
ملکی خلیل، لطفی یوسف، کریمی جوهنی رضا. بررسی موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستاران با بیماران از دیدگاه پرستاران. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1398; 4 (4) :58-65

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-153-fa.html


1- وزارت بهداشت
2- دانشگاه ازاد اسلامی ، yossef.lotfi@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (4402 مشاهده)
زمینه و هدف: برقراری ارتباط مؤثر پرستار با بیمار از جمله موضوعات مهم در بحث مراقبتهای پرستاری است. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت موانع در جهت برقراری ارتباطی موثر از جانب پرستاران با بیماران امری مهم تلقی می شود. در این پژوهش سعی شده که به بررسی و شناسایی هریک از این عوامل مختل کننده ارتباط بین پرستاران و بیماران پرداخته شود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی در زمستان سال 1396 در شهرستان سراب انجام گردید. 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان آموزشی درمانی امام خمینی (ره) شهرستان سراب به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع آوری اطلاعات لازم، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده گردید. از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 برای تجزیه تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: پرستاران، کمبود پرسنل (4/42)، سختی کار (4/37)، قدردانی نکردن مسئولان از پرستاران (3/88)، مشغله فکری و روحی (3/84) و انتظارات بالای بیماران از پرستاران (3/68) را به عنوان مهم‌ترین موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار با بیمار اعلام کردند.
نتیجه گیری: حل موانع ارتباطی بین پرستاران و بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است به پرستاران در این خصوص آموزش‌های لازم ارائه گردد.
 
متن کامل [PDF 369 kb]   (2160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/4 | ویرایش نهایی: 1399/5/7 | پذیرش: 1397/10/5 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2

فهرست منابع
1. Mohammadi I, Mozafari M, Jamshid Beigi E, kaikhavani S. Barriers to Effective Nurse- Patient Communication from Perspective of Nurses Employed in Educational Hospitals of Ilam. Journal Of Neyshabur University Of Medical Sciences. 2014; 2(3): 20-7.
2. Fleischer S, Berg A, Zimmermann M, Wüste K, Behrens J. Nurse-patient interaction and communication: A systematic literature review. Journal of Public Health. 2009; 17(5): 339-53. [DOI:10.1007/s10389-008-0238-1]
3. Pahlevanzade S, MaghsodiGanjeh J. Mental Health. Isfahan University of Medical Sciences Publication; 2005: 72.
4. Miller CA. Nursing for wellness in older adults: Theory and practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2004.
5. Roach SS. Introductory gerontological nursing: Lippincott Williams & Wilkins; 2001.
6. Miles LW, Mabey L, Leggett S, Stansfield K. Teaching communication and therapeutic relationship skills to baccalaureate nursing students: A peer mentorship simulation approach. Journal of psychosocial nursing and mental health services. 2014; 52(10): 34-41. [DOI:10.3928/02793695-20140829-01]
7. Pejhmankhah S, Farajzadeh Z, Nakhae M, Saadatjoo S, Kianfar S. Effective factors in communication with patients and barriers from nurses' perspective Val-e-Asr hospital-Birjand. Modern care journal. 2009; 5(1): 46-51.
8. Fakhr-Movahedi A, Negarandeh R, Salsali M. Exploring nurse-patient communication strategies. Journal of hayat. 2013; 18(4): 28-46.
9. Stayt LC. Nurses' experiences of caring for families with relatives in intensive care units. J Adv Nurs. 2007; 57(6): 623-30. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.04143.x]
10. Ruesch J, Bateson G, Pinsker EC, Combs G. Communication: The social matrix of psychiatry: Routledge; 2017. [DOI:10.4324/9781315080932]
11. Kettunen T, Poskiparta M, Liimatainen L. Communicator styles of hospital patients during nurse-patient counseling. Patient Education and Counseling. 2000; 41(2): 161-80. [DOI:10.1016/S0738-3991(99)00076-2]
12. Heaven C, Clegg J, Maguire P. Transfer of communication skills training from workshop to workplace: the impact of clinical supervision. Patient education and counseling. 2006; 60(3): 313-25. [DOI:10.1016/j.pec.2005.08.008]
13. Khatibian M. the effect of Organization of care as the primary method on nurses and patient satisfaction. [MSc Thesis]. Tehran: Tehran Univ; 2005. (Persian).
14. Anoosheh M, Zarkhah S, Faghihzadeh S, Vaismoradi M. Nurse-patient communication barriers in Iranian nursing. International Nursing Review. 2009; 56(2): 9-243. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2008.00697.x]
15. Baillie L. An exploration of nurse-patient relationships in accident and emergency. Accident and Emergency Nursing. 2005;13(1):9-14. [DOI:10.1016/j.aaen.2004.10.015]
16. McCabe C. Nurse-patient communication: an exploration of patients' experiences. Journal of clinical nursing. 9-41: (1)13; 2004. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2004.00817.x]
17. McQueen A. Nurse-patient relationships and partnership in hospital care. Journal of clinical nursing. 2000; 9(5): 723-31. [DOI:10.1046/j.1365-2702.2000.00424.x]
18. Heshmatifar N،Asarroodi A. Assessing Barriers to effective Nurse-patient communication in educational hospitals of Sabzevar. JSUMS،Iran.2011.19(2) 30.
19. Baraz PS, SHariati AA, Alijanirh, Moein MS. Assessing barriers of nurse-patient's effective communication in educational hospitals of Ahwaz. 2010.
20. Panjveini S. Evaluation of patient and nurses relationship on Sanadaj hospitals. J Nurs Midwifery Fac 2003; 2(1): 27-9. (Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN