feizi H, rezaie S, kashefi H. The effect of clinical pharmacology unit training on pharmacological knowledge and drug calculation Skill of nursing students of Kurdistan University of Medical Sciences. SJNMP 2021; 6 (3) :68-77
URL:
http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-342-fa.html
فیضی حسین، رضائی سروه، کاشفی هاجر. بررسی تأثیر آموزش واحد داروشناسی بالینی بر دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1399; 6 (3) :68-77
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-342-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، h_feyzi65@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده: (1993 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی در آموزش پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر آموزش واحد داروشناسی بالینی بر دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
مواد و روش ها: در یک مطالعه مداخله ای از نوع تجربی 66 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان با روش نمونه گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی انجام شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافته های مطالعه نشان داد که تفاوت آماری معنیداری در مهارت محاسبات دارویی دانشجویان در دو گروه کنترل و آزمون، بعد از مداخله مشاهده شد (02/0=p). در دانش داروشناسی دانشجویان نیز بعد از مداخله در حیطه های عوارض دارویی (02/0=p) و مراقبت پرستاری (005/0=p) در بین گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: آموزش واحد داروشناسی بالینی تأثیر مثبتی بر مهارت محاسبات دارویی و دو حیطه عوارض دارویی و مراقبت های پرستاری از دانش داروشناسی دانشجویان داشت، از آنجا که محاسبه دقیق دوز داروها و دانش کافی در زمینه عوارض دارویی و مراقبت های پرستاری تأثیر بسیار مهمی در فرآیند دارو درمانی بیماران دارد، می توان امیدوار بود که تدریس بالینی این واحد تأثیر بسزایی در مهارت محاسبات دارویی و دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری دارد.
واژه های کلیدی: داروشناسی بالینی، دانش داروشناسی، مهارت محاسبات دارویی، دانشجویان پرستاری
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/5/7 | ویرایش نهایی: 1399/11/25 | پذیرش: 1399/6/13 | انتشار: 1399/11/10 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10