دوره 7، شماره 3 - ( زمستان 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 46-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jegargoosheh S, Nejhaddadgar N, Reisy L. Survey of pregnant mothers' views on the quality of prenatal care provided based on SERVQUAL model in Ardabil health centers. SJNMP 2022; 7 (3) :37-46
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-450-fa.html
جگرگوشه شیوا، نژاد دادگر نازیلا، رییسی لیلا. بررسی دیدگاه مادران باردار در مورد کیفیت مراقبت های بارداری ارائه شده بر اساس الگوی سروکوال در مراکز سلامت شهر اردبیل. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1400; 7 (3) :37-46

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-450-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران ، l.raeisi@arums.ac.ir
چکیده:   (1168 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان دارای جایگاه ویژه ای می باشد. از آنجایی که سلامت هر جامعه در گرو سلامت زنان، خصوصا مادران باردار است و ارائه خدمات با کیفیت می تواند تا حد زیادی مرگ و میر مادر و نوزاد را کاهش دهد، لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مادران باردار در مورد کیفیت مراقبت های بارداری ارائه شده بر اساس الگوی سروکوال در مراکز بهداشتی شهر اردبیل انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی بود که در آن 300 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر اردبیل‌ در بازه زمانی اسفند ماه 1399تا اردیبهشت ماه 1400مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه‌گیری بصورت چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار‌ گرد‌آوری داده ها مشتمل بر پرسشنامه دو بخشی بود: بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه استاندارد سروکوال بود. جهت دستیابی به نتایج، داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS-18 و آزمون های آماری توصیفی و تی مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفتند.
یافته‌ها : درتمام ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی وجود داشت و بیشترین شکاف در بعد همدلی (2/51-) و کمترین شکاف در بعد تضمین (1/12-) گزارش شد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که انتظارات گیرندگان خدمات از ادراک آنها از کیفیت خدمات دریافت شده بیشتر بوده است. لذا همکاری مدیران و سیاست گذاران حوزه بهداشتی در راستای مرتفع نمودن این نیازها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ضروری است.
متن کامل [PDF 1172 kb]   (453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/21 | ویرایش نهایی: 1401/3/9 | پذیرش: 1400/9/5 | انتشار: 1400/12/18 | انتشار الکترونیک: 1400/12/18

فهرست منابع
1. Tofighi Sh, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Foruzanfar F, Taghavi Shahri SM . Quality of educational services from the viewpoints of students SERVQUAL model. Education Strategies in Medical Sciences. 2011;4(1):21-26. [Persian]
2. Enayati Na, Uosefi M, Siyami L, Javaheri DM. Evaluation of the quality of education services of Payam Noor University of Hamedan Based on the SERVQUAL Model. IRPHE. 2011 3(61):135-51. [Persian]
3. Lori NM, Sarvetomin HT, Ahmadi M, Mehni S, Dastyar N. Determining the Quality of Services Provided in Delivery Room at Ayatollah Kashani Hospital (Jiroft, Iran) from the Perspective of Clients Using Service Quality Model (SQM) During Spring 2019. Journal of IFMT. 2020 ;14(2) :1809-13. [Persian]
4. Sharifi T, Abdollahi M, Kalhor R, Shahrokhi A, Jalali F, Mohammadi A. Assessing the quality of health services provided to women under the health care plan: Khorasan Razavi province. ICMJE. 2021;10(2):127-34.
5. Burhans LM, Alligood MR. Quality nursing care in the words of nurses. Journal of advanced nursing. 2010;66(8):1689-97. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2010.05344.x]
6. Bahadori M, Mousavi SM, Sadeghifar J, Haghi M. Reliability and performance of SEVQUAL survey in evaluating quality of medical education services. IJHR. 2013;2(1):39-44. [Persian]
7. Anggita R, Ali H. The Influence of Product Quality, Service Quality and Price to Purchase Decision of SGM Bunda Milk (Study on PT. Sarihusada Generasi Mahardika Region Jakarta, South Tangerang District). Scholars Bulletin. 2017;3(6):261-72.
8. Gadirkhani G, Roshani D, SHahori R. Evaluation of the Quality of the Pregnancy Care from the Perspective of Service Recipients using the SERVQUAL Model. Journal of Clinical & Diagnostic Research. 2019;13(3): 8-12. [Persian]
9. Gholami A, Noori A, Khojastepoor M, Asgari M, Sajadi H. Gaps in the quality of primary health care services provided by health centers-Care Nishapur city. Sci J shahed university. 2011;18(92):5-14. [Persian]
10. Gohari MR. The relationship between services quality and patient's loyalty in Tehran public and private hospitals. Journal of Hospital. 2010;8(3):35-42. [Persian]
11. Dopeykar N, Bahadori M, Mehdizadeh P, Ravangard R, Salesi M, Hosseini SM. Assessing the quality of dental services using SERVQUAL model. JDR. 2018;15(6):430-37. [Persian] [DOI:10.4103/1735-3327.245230]
12. Tabibi SJ, Gohari MR, Shahri S, Aghababa S. Assessment of Health Care Services in outpatient clinics based on SERVQUAL model in Hospitals of Tehran. JPS. 2012;5(4):49-56. [Persian]
13. Gholipour R, Shahoei R, Ghader Khani G. The quality of midwifery care from the perspective of healthcare service recipients using the SERVQUAL model in Sanandaj comprehensive health centers in 2018. JCNM. 2019;8(2):337-46. [Persian]
14. Ghaffari Sardasht F, Jafarnejad F, Jahani N. Applying donabedian quality-of-care framework in assessing the structure of preconception care in urban health centers, Mashhad, 2012. Journal of MUMS. 2014;24(116):149-60. [Persian]
15. Ten Hoope-Bender P, Campbell J, Fauveau V, Matthews Z. The state of the world's midwifery 2011: delivering health, saving lives. IJGO: the official organ of the International Federation of Gynaecology and Obstetrics. 2011;114(3):211-12. [DOI:10.1016/j.ijgo.2011.06.002]
16. Vizvari P, Dabbaghi F, Mamoodi G, Sanagoo A. Evaluating the structure of prenatal care using the Donabedian model: a study at health centers in Gorgan, Iran. JCBR. 2018;2(2):24-28. [Persian] [DOI:10.29252/jcbr.2.2.24]
17. Mollahosseini S, Zareh M, Tavakoli N, Hemati M. Service quality perceptions from the perspectives of elderly patients and their families: using SERVQUAL. JHA. 2018;21(71): 107-16. [Persian]
18. Singh G, Slack NJ. New Public Management and Customer Perceptions of Service Quality-A Mixed-Methods Study. IJ PA. 2020;4(6):1-5.
19. Al Fraihi KJ, Famco D, Latif SA. Evaluation of outpatient service quality in Eastern Saudi Arabia: Patient's expectations and perceptions. SMedJ. 2016;37(4):420-29. [DOI:10.15537/smj.2016.4.14835]
20. Kazemnezhad L, Ghasemzade M, Mohebi S. The quality of maternal and child health care services with servqual model. Journal of Health and Care. 2016;18(2):111-19. [Persian]
21. Oliaee Z, Jabbari A, Ehsanpour S. An investigation on the quality of midwifery services from the viewpoint of the clients in Isfahan through SERVQUAL model. IJNM. 2016;21(3):291-99. [Persian] [DOI:10.4103/1735-9066.180377]
22. Kebriaei A, Roudbari M. Quality gap in educational services at Zahedan university of medical sciences: students viewpoints about current and optimal condition. IJME. 2005; 5(1):53-61. [Persian]
23. Safi MH, Fereydounfar AA, Arshi S. Quality of primary health Services in the Clinics of Shomal health Center of Tehran. 2014; 3(2):54-61. [Persian]
24. Gorji HA, Tabatabaei S, Akbari A, Sarkhosh S, Khorasan S. Using the service quality gap's model (SERVQUAL) in Imam Khomeini teaching hospital.JHA. 2013;16(51):7-18. [Persian]
25. Shafiq M, Naeem MA, Munawar Z, Fatima I. Service quality assessment of hospitals in Asian context: An empirical evidence from Pakistan. Inquri: JHCOP. 2017;54(1):0046958017714664. [DOI:10.1177/0046958017714664]
26. Hekmatpou D, Sorani M, Farazi AA, Fallahi Z, Lashgarara B. A survey on the quality of medical services in teaching hospitals of Arak University of Medical Sciences with SERVQUL model in Arak, 2010. JAUMS. 2012;15(7):1-9. [Persian]
27. SHarifi-rad MA. Determination OF Nutiratian Compositaion OF Rumix ChalepnisLevels: A novel finding whit important practical implacation. .IJBPAS. 2014; 3(10):2304-15. [Persian]
28. Bastani P, Barati O, Sadeghi A, Sharifi S, Abhari S. Analysis of service quality gap in outpatient wards using SERVQUAL model in Shahid Motahhari Clinic of Shiraz in 2014. JRUM S. 2016;14(12):1015-32. [Persian]
29. Haghshenas E, Arab M, Rahimi FA, Movahed E. Assessing the quality of services provided at outpatient clinics among hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences based on SERVQUAL Model. 2017; 2(61):9-17. [Persian]
30. Zun AB, Ibrahim MI, Hamid AA. Level of satisfaction on service quality dimensions based on SERVQUAL model among patients attending 1 Malaysia clinic in Kota Bharu, Malaysia. Oman Medical Journal. 2018;33(5):416-22. [DOI:10.5001/omj.2018.76]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN