Sayyadi M, vahabi A, Vahedi M S, Roshani D, Vahabi B, Vahabi A. Nursing and midwifery Students' viewpoints about
special characteristics of clinical teachers in 2015
. SJNMP 2017; 2 (3) :21-30
URL:
http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html
صیادی مهناز، وهابی احمد، واحدی محمد صالح، روشنی دائم، وهابی بشری، وهابی آرزو. دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد ویژگیهای خاص
مدرسین بالینی، سال 1394
. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (3) :21-30
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-92-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده: (3466 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش بالینی فعالیتی است که سبب تسهیل یادگیری در محیطهای بالینی میشود. در این پروسه، دانشجویان به همراه مدرسان بالینی خود فعالیت میکنند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مورد ویژگیهای خاص مدرسین بالینی اجرا گردید.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج بودند که از بین آنها 660 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای دو بخشی بود. بخش اول آن مشخصات دموگرافیک نمونههای مورد بررسی و بخش دوم آن 47 سئوال شامل گویههای مؤثر بر شخصیت فردی و شایستگی حرفهای از نظر دانشجویان پرستاری و مامایی بود. برای جمعآوری دادهها از روش طبقهبندی سهمیهای استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمونهای آماری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین و کمترین نمره میانگین بدست آمده با 32/1±74/4 و 18/1±37/4 به ترتیب مربوط به شخصیت فردی و شایستگی حرفهای بود. نمره میانگین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود و این تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (001/0>p). بین وضعیت تأهل و حیطههای توانایی تدریس (02/0=p)، ارزشیابی (03/0=p) و ارتباطات بین فردی (04/0=p) تفاوت آماری معنیدار مشاهده گردید.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن است که مربیان بالینی بایستی از ویژگیهایی مثل شخصیت فردی مناسب و شایسته، توانایی تدریس خوب، شایستگی حرفهای قوی، توان ارتباطی بالا و ارزشیابی مناسب دانشجویان برخوردار باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/8 | ویرایش نهایی: 1398/4/16 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/9/8 | انتشار الکترونیک: 1396/9/8