RT - Journal Article T1 - The Relationship between emotional intelligence and mental health of nursing students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2013 JF - SJNMP YR - 2016 JO - SJNMP VO - 2 IS - 2 UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-81-fa.html SP - 9 EP - 21 K1 - Emotional Intelligence K1 - Mental Health K1 - Nursing students AB - مقدمه و هدف: توجه به سلامت پرستاران حائز اهمیت است و توجه به این مقوله باید از دوران دانشجویی آغاز شود. شیوع اختلالات روانی را در دانشجویان 75/12 تا 4/30 درصد گزارش کرده­اند. استفاده از هیجانات برای افزایش عملکرد شناختی، فهم و تنظیم هیجانات می­توانند به سلامت فیزیکی و روانی به شیوه­های مختلف کمک نمایند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با ابعاد سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام یافته است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی می­باشد که بر روی 170 دانشجوی کارشناسی پرستاری انجام شد. روش نمونه­گیری در این پژوهش تصادفی طبقه­ای بود. داده­ها از طریق آزمون هوش هیجانی بار-آن و سلامت عمومی-28 سوالی جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون­های تی مستقل، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی چند متغیره به روش قدم به قدم) در نرم­افزار ورسیونSPSS-20 انجام شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که 3/75 درصد واحدهای پژوهش از نظر هوش هیجانی در سطح خوب بودند. حداکثر میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه بین فردی و حداقل میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه سازگاری بود. همچنین 6/70 درصد از نظر روانی سالم و 8/28% مشکوک به داشتن اختلالات روانی بودند. هوش هیجانی رابطه معکوس معنادار با هریک از حیطه­های سلامت روانی دارد بدین معنا که افرادی که از هوش هیجانی بالاتری بهره­مند بودند به میزان کمتری دچار اختلالات اضطراب، عملکرد اجتماعی، افسردگی و وجود نشانه­های جسمانی بوده­اند. . LA eng UL http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-81-fa.html M3 10.29252/sjnmp.2.2.9 ER -