TY - JOUR JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 8 IS - 3 PY - 2023 Y1 - 2023/1/01 TI - The relationship between nurses' social responsibility and organizational structure in teaching hospitals of Kurdistan University of Medical Sciences TT - ارتباط مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران با ساختار سازمانی در بیمارستان‌های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی کردستان N2 - زمینه و هدف: با توجه به نقش مهمی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران در بهبود کیفیت ارائه خدمات پرستاری دارد بررسی عوامل مرتبط با آن ضروری می‌باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین ارتباط مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران با ساختار سازمانی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی ­تحلیلی بود. حجم نمونه شامل 317 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان­های آموزشی‌ کوثر، بعثت و توحید شهرستان سنندج در سال 1399 بود که به روش تصادفی طبقه­ای از بین پرستاران واجد شرایط شاغل در این مراکز انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه داشتن حداقل یک سال سابقه کار در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه، تمایل به شرکت در مطالعه، داشتن مدرک حداقل کارشناسی پرستاری بود. ابزارهای مورداستفاده شامل فرم ثبت اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارول و پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز و ایوانزویج بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-24 و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمرات مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ساختار سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان­های موردمطالعه به ترتیب 131/72 و 53/45 بود. بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران و مولفه­ های آن (قانونی، اقتصادی، اخلاقی، نوع‌دوستانه) با ساختار ‌سازمانی بیمارستان‌ها و مولفه های آن (رسمیت، تمرکز و پیچیدگی) ارتباط مستقیم و معنی‌داری وجود داشت (p<0/05) نتیجه‌گیری: فراهم نمودن زمینه تغییر ساختار سازمانی به وضعیت مطلوب می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش و بهبود مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران و در نتیجه آن بهبود کیفیت و افزایش بهره وری در بیمارستان‌های آموزشی‌ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد. SP - 64 EP - 75 AU - yousfi, mehdi AU - seidi, jamal AU - salehi, kamal AD - Kurdistan University of Medical Sciences KW - social responsibility KW - organizational structure KW - nurses UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-525-fa.html ER -