TY - JOUR JF - SJNMP JO - SJNMP VL - 2 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/11/01 TI - Nursing students perspective regarding the clinical learning environment and the factors affecting it in 2015 TT - دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد محیط یادگیری بالینی و عوامل مؤثر بر آن، سال 1394 N2 - مقدمه و هدف: محیط یادگیری بالینی، نقشی بسیار مهم در تربیت دانشجویان حرفه­های پزشکی و به ویژه دانشجویان پرستاری دارد. با توجه به اینکه نظرات و دیدگاه دانشجویان در ارزیابی محیط یادگیری بالینی دارای اهمیت فراوانی است، این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان از محیط یادگیری بالینی و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا گردید. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، با استفاده از روش نمونه­گیری سرشماری، نظرات 165 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با استفاده از پرسشنامه محیط یادگیری بالینی 42 سئوالی مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. سطح معنی­داری در حد 05/0≥p منظور گردید. یافته­ها: 159 نفر (36/96%) از دانشجویان مورد بررسی، پرسشنامه­ها را به طور کامل تکمیل نموده و برگردانند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی این مطالعه برابر با 25/13±01/130 بود که بالاتر از حد متوسط است. بالاترین نمره میانگین بدست آمده مربوط به حیطه­های رضایت (48/0±15/3) و روابط بین فردی (56/0±19/3) و کمترین آن مربوط به حیطه­های مشارکت (33/0±03/3) و فردی سازی (49/0±02/3) بود. رابطه آماری معنی­داری بین ترم تحصیلی و حیطه روابط بین فردی، وجود داشت (001/0>p، 28/0-=r). بحث و نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه بیان­کننده آن است که حیطه­های مشارکت و فردی سازی محیط یادگیری بالینی دارای ضعف بوده و لذا به منظور جبران این نقیصه، شرکت دادن دانشجویان در برنامه­ریزیهای آموزشی، ضروری به نظر می­رسد. SP - 33 EP - 44 AU - Sayyadi, Mahnaz AU - Vahabi, Ahmad AU - Roshani, Daem AU - Vahabi, Boshra AD - KW - clinical learning environment KW - student KW - nursing KW - perspectives KW - attitudes UR - http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-83-fa.html DO - 10.29252/sjnmp.2.2.33 ER -