Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
6
3
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان مهارت های اجتماعی و رابطه آن با دیدگاه رفتارهای پر خطر در نوجوانان شهر سنندج در سال 1397
Investigating the level of social skills and its relationship with the perspective of high-risk behaviors in adolescents in Sanandaj in 1397
عمومى
General
کیفی
Qualitative study
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> یکی از مؤلفه هایی که می</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">تواند با وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان در ارتباط باشد مهارت</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های اجتماعی است. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین مهارت</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های اجتماعی با دیدگاه رفتارهای پر خطر در نوجوانان شهر سنندج بود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">. </span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">مواد و روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> در این مطالعه توصیفی- همبستگی،360 دانش</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آموز مقطع دوم متوسطه به روش نمونه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری خوشه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ای از دبیرستان</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های شهر سنندج انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه رفتارهای پرخطر احمدپور ترکمان و مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های اجتماعی گرشام و الیوت از دانش</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان جمع</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">آوری گردید. داده ها با نرم افزار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> SPSS </span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نسخه</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ی22 و با استفاده از آزمون‏های کای</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">اسکوئر، ضریب همبستگی ناپارامتری اسپیرمن وآزمون ناپارامتری کروسکالوالیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">یافته</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> اکثر واحدهای پژوهش 15 تا 19 ساله و در مقطع دهم متوسطه مشغول به تحصیل بودند (66/4 درصد). میانگین و انحراف معیار رفتارهای پرخطر در واحدهای مورد مطالعه10/41</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">54/12 و از نظر مهارت اجتماعی میانگین و انحراف معیار آنان 2/51</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">9/08 بود. بر اساس نتایج آزمون ناپارامتری اسپیرمن، بین رفتارهای پرخطر و مهارت های اجتماعی همبستگی منفی و معناداری بود (0/05</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجه</span></span></strong> <strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;"> بین رفتارهای پرخطر و مهارت</span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های اجتماعی همبستگی منفی و معناداری بود. با توجه به اهمیت سن نوجوانی، با تقویت مهارت</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:13.0pt;">های اجتماعی میتوان از میزان بروز رفتارهای پر خطر تا حدی جلوگیری کرد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background & Aim: </strong>Social skills are among the components that could be related to the occurrence of high-risk behaviors in adolescents. This study aimed to evaluate the relationship between social skills and perspective of high-risk behaviors in adolescents in Sanandaj, Iran.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> This correlational-descriptive study was performed on 360 high-school students selected by cluster sampling method. Data were collected using a demographic characteristics questionnaire, Ahmadpour Turkman High-risk Behaviors Questionnaire, and Gresham and Elliott Social Skills Rating System. In addition, data analysis was performed in SPSS version 22 using Chi-square, non-parametric Spearman’s correlation coefficient, and the Kruskal-Wallis test.<br>
<strong>Results:</strong> In this study, the majority of the participants were tenth-grade 15 to 19-year-old individuals (66.4%). The mean and standard deviation of high-risk behaviors was estimated at 54.12±10.41. Moreover, the mean and standard deviation of students’ social skills was 9.08±2.51. According to the results, there was a significant, reverse correlation between high-risk behaviors and social skills of the participants.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of the study, there was a significant, reverse association between high-risk behaviors and the social skills of the students. Given the importance of adolescence, improvement of social skills can prevent the emergence of high-risk behaviors to some extent.</div>
رفتارهای پرخطر, مهارت های اجتماعی, نوجوانان
: High-risk behaviors, Social skills, Adolescents
97
106
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-342-1&slc_lang=fa&sid=1
Masam
Safarinezhad
میثم
صفری نژاد
maisam.safari1377@gmail.com
10031947532846004529
10031947532846004529
Yes
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Ahdieh
Parhizkar
عهدیه
پرهیزکار
parhizkar-ahdieh@yahoo.com
10031947532846004530
10031947532846004530
No
Kurdistan University of Medical Sciences