Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
7
3
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه مادران باردار در مورد کیفیت مراقبت های بارداری ارائه شده بر اساس الگوی سروکوال در مراکز سلامت شهر اردبیل
Survey of pregnant mothers' views on the quality of prenatal care provided based on SERVQUAL model in Ardabil health centers
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان دارای جایگاه ویژه ای می باشد. از آنجایی که سلامت هر جامعه در گرو سلامت زنان، خصوصا مادران باردار است و ارائه خدمات با کیفیت می تواند تا حد زیادی مرگ و میر مادر و نوزاد را کاهش دهد، لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مادران باردار در مورد کیفیت مراقبت های بارداری ارائه شده بر اساس الگوی سروکوال در مراکز بهداشتی شهر اردبیل انجام شد</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%">.</span></span><br>
<strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">مواد و روش</span></span></span></strong><strong> </strong><strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">ها:</span></span></span></strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی بود که در آن 300 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر اردبیل در بازه زمانی اسفند ماه 1399تا اردیبهشت ماه 1400مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونهگیری بصورت چندمرحلهای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر پرسشنامه دو بخشی بود: بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه استاندارد سروکوال بود. جهت دستیابی به نتایج، داده ها با استفاده از نرم افزار</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%">SPSS-18 </span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">و آزمون های آماری توصیفی و تی مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفتند</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%">. </span></span><br>
<strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">یافتهها</span></span></span></strong> <span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">: درتمام ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی وجود داشت و بیشترین شکاف در بعد همدلی (2/51-) و کمترین شکاف در بعد تضمین (1/12-) گزارش شد</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%">.</span></span><br>
<strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجه</span></span></span></strong><strong> </strong><strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:">گیری:</span></span></span></strong><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="" style="font-family:"> نتایج مطالعه نشان داد که انتظارات گیرندگان خدمات از ادراک آنها از کیفیت خدمات دریافت شده بیشتر بوده است. لذا همکاری مدیران و سیاست گذاران حوزه بهداشتی در راستای مرتفع نمودن این نیازها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ضروری است.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background & Aim:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The quality of services provided in the field of health has a special place. Since the health of any society depends on the health of women, especially pregnant mothers, and the provision of quality services can greatly reduce maternal and infant mortality, so this study aims to examine the views of pregnant mothers on the quality of pregnancy care the presentation was based on the SERVQUAL model in Ardabil health centers.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Materials & Methods:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The present study was a descriptive study in which 300 pregnant mothers referred to health centers in Ardabil in the period of March 2016 to May 1400 were studied. Sampling was done in several stages. The data collection tool consisted of a two-part questionnaire: the first part included demographic information and the second part included the standard SERVQUAL questionnaire. To achieve the results, the data were statistically analyzed using SPSS-18 software and descriptive statistical tests and independent t-test.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Results</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: There was a negative gap in all aspects of the quality of services provided and the highest gap was reported in the empathy dimension (-2.51) and the smallest gap in the guarantee dimension (-1.12).</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The results of the study showed that the expectations of service recipients from their perception was higher than the quality of services received. Therefore, the cooperation of managers and policy makers in the field of health in order to meet these needs and improve the quality of services provided is essential.</span></span></span></span></span></span></div>
مراقبت دوران بارداری, کیفیت خدمات, مدل سروکوال
Pregnancy care, Service quality, SERVQUAL model
37
46
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-393-4&slc_lang=fa&sid=1
shiva
jegargoosheh
شیوا
جگرگوشه
shivajegargoosheh@yahoo.com
10031947532846005601
10031947532846005601
No
Students Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران
Nazila
Nejhaddadgar
نازیلا
نژاد دادگر
naziladadgar60@gmail.com
10031947532846005602
10031947532846005602
No
Ardabil University of Medical Sciences, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران
Leila
Reisy
لیلا
رییسی
l.raeisi@arums.ac.ir
10031947532846005603
10031947532846005603
Yes
School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران