Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty
فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی
SJNMP
Medical Sciences
http://sjnmp.muk.ac.ir
1
admin
2476-4841
2476-4841
10.29252/sjnmp
48604
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
2
3
online
1
fulltext
other
دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد ویژگیهای خاص
مدرسین بالینی، سال 1394
Nursing and midwifery Students' viewpoints about
special characteristics of clinical teachers in 2015
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size: medium;"><strong><span style="font-family: b zar;">مقدمه و هدف:</span></strong></span><span style="font-family: b zar;"> آموزش بالینی فعالیتی است که سبب تسهیل یادگیری در محیط­های بالینی می­شود. در این پروسه، دانشجویان به همراه مدرسان بالینی خود</span><span style="font-family: b zar;"> فعالیت می­کنند. این مطالعه با هدف </span><span style="font-family: b zar;"><span style="color: rgb(35, 31, 32);">تعیین </span></span><span style="font-family: b zar;">دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد مورد ویژگی­های خاص مدرسین بالینی<span style="color: rgb(35, 31, 32);"> اجرا گردید. </span></span><br>
<span style="font-size: medium;"><strong><span style="font-family: b zar;">مواد و روشها: </span></strong></span><span style="font-family: b zar;">این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه­های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج بودند که از بین آنها 660 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه­ای دو بخشی بود. بخش اول آن مشخصات دموگرافیک نمونه­های مورد بررسی و بخش دوم آن 47 سئوال شامل گویه­های مؤثر بر شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای از نظر</span> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">دانشجویان</span></span> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">پرستاری و مامایی بود. برای جمع­آوری داده­ها از روش طبقه­بندی سهمیه­ای استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده با نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">SPSS</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;"> نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون­های آماری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.</span></span><br>
<span style="font-size: medium;"><strong><span style="font-family: b zar;">یافته­ها: </span></strong></span><span style="font-family: b zar;">بیشترین و کمترین نمره میانگین بدست آمده با 32/1</span><span style="font-family: times new roman;">±</span><span style="font-family: b zar;">74/4 و 18/1</span><span style="font-family: times new roman;">±</span><span style="font-family: b zar;">37/4 به ترتیب مربوط به شخصیت فردی و شایستگی حرفه­ای بود. نمره میانگین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود (001/0></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">p</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">). بین وضعیت تأهل و حیطه­های توانایی تدریس (02/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">p</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">)، ارزشیابی (03/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">p</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">) و ارتباطات بین فردی (04/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman;">p</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: medium;">) تفاوت آماری معنی­دار مشاهده گردید.</span></span><br>
<span style="font-size: medium;"><strong><span style="font-family: b zar;">نتیجه­گیری: </span></strong></span><span style="font-family: b zar;">نتایج این مطالعه بیانگر آن است که مربیان بالینی بایستی از ویژگیهایی مثل شخصیت فردی مناسب و شایسته، توانایی تدریس خوب، شایستگی حرفه­ای قوی، توان ارتباطی بالا و ارزشیابی مناسب دانشجویان برخوردار باشند.</span><br>
<strong>Introduction and Aim: </strong>Clinical education is an activity that facilitates learning in clinical settings. In this process, students are working with their clinical instructors. The aim of this study was to determine the viewpoints of nursing and midwifery students about the specific characteristics of clinical teachers.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This was a cross-sectional study. The study population included nursing and midwifery students <gwmw class="ginger-module-highlighter-mistake-type-3" id="gwmw-15618765491182580762941">of</gwmw> <gwmw class="ginger-module-highlighter-mistake-type-3" id="gwmw-15618765491184613141508">Kurdistan University</gwmw> of Medical Sciences and Islamic Azad University of Sanandaj, among whom 660 were selected as samples. The data collection tool was a two-part questionnaire. The first part of the study was demographic characteristics of the samples and the second part of the questionnaire included 47 items that included effective factors on personal character and professional competence in nursing and midwifery students. A quotient classification method was used to collect data. Collected data <gwmw class="ginger-module-highlighter-mistake-type-3" id="gwmw-15618765513766262896915">was analyzed</gwmw> using SPSS software version 20. Mann-Whitney and Kruskal-Wallis statistical tests were used to examine the relationship between variables.<br>
<strong>Findings</strong>: The highest and lowest mean scores obtained were 4.74 ± 1.32 and 4.37 ± 1.18 related to individual character and professional competence, respectively. The mean score of female students was higher than male students, and this difference was statistically significant (p <0.001). There was a significant difference between the marital status and the areas of teaching ability (p = 0.02), evaluation (p = 0.03) and interpersonal communication (p = 0.04).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results of this study suggest that clinical educators should have characteristics such as appropriate personality, good teaching ability, strong professional competence, high communication ability and proper assessment of students.<br>
یادگیری بالینی, مدرسین, دانشجوی پرستاری, دانشجوی مامایی, دیدگاه
Clinical learning, Teachers, Nursing student, Midwifery student, Viewpoint
21
30
http://sjnmp.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-9&slc_lang=other&sid=1
Mahnaz
Sayyadi
مهناز
صیادی
10031947532846003192
10031947532846003192
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Ahmad
vahabi
احمد
وهابی
10031947532846003193
10031947532846003193
Yes
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Mohammad Saleh
Vahedi
محمد صالح
واحدی
10031947532846003194
10031947532846003194
No
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Daem
Roshani
دائم
روشنی
10031947532846003195
10031947532846003195
No
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Boshra
Vahabi
بشری
وهابی
10031947532846003196
10031947532846003196
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Arezoo
Vahabi
آرزو
وهابی
10031947532846003197
10031947532846003197
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان