بقایی رحیم، حسین زادگان فریبا، مختاری لیلا، میهن دوست سعدی. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکترای پرستاری در سه کشور ایران، ترکیه و اردن. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1396; 3 (1) :53-64
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-101-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، f.hosseinzadegan62@gmail.com
چکیده: (3645 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از آنها انتظار می رود بهعنوان عواملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفهای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دو کشور ترکیه و اردن میباشد.
مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شد. در این مطالعه نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی دو کشور ترکیه و اردن مقایسه گردید. پس از جستجوی اینترنتی، داده های موردنیاز جمعآوری و با استفاده از الگوی بردی، چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیقهای موردنظر صورت گرفت.
یافته ها: زمان شروع آموزش دوره ی دکتری پرستاری کشور ترکیه، ایران و اردن به ترتیب در سالهای 1972، 1995 و 2005 میلادی بود. از نظر مشخصات و ساختار دوره بین سه کشور شباهتهای زیادی مشاهده گردید تنها تفاوت در کشور ترکیه، وجود گرایشهای مختلف دکترای پرستاری و امکان ورود به دوره دکتری از کارشناسی بود. در هیچکدام از این سه کشور به استفاده از فنّاوریهای پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور اشارهای نشده بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغالتحصیلان دوره دکترای پرستاری و در نظر گرفتن نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در اهداف، رسالت، محتوای برنامه درسی، نحوه ارائه و ارزشیابی این دوره، بازنگریهایی صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/11/8 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1397/4/7 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2