دوره 3، شماره 1 - ( تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 43-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahabi B, Vahabi A, Sayyad S, Sayyadi M, Roshani D, Hajisahne S. The status of academic self-efficacy in the students of Kurdistan University of Medical Sciences and Islamic Azad University, Sanandaj Branch, 2015-16.. SJNMP. 2017; 3 (1) :43-52
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-124-fa.html
وهابی بشری، وهابی احمد، صیاد سیروان، صیادی مهناز، روشنی دائم، حاجی صحنه شهناز. بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1396; 3 (1) :43-52

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-124-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، sirvansayyad72@gmail.com
چکیده:   (621 مشاهده)
زمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی دلالت بر باور یک فرد به توانایی هایش در دستیابی به اهداف و فعالیتهای آموزشی دارد،که شکل گیری آن متأثر از عوامل مختلفی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای جمعیت-شناسی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام گردید.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی بود که روی 398 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای بود. برای جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی  استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد بررسی بر مبنای نمره 100 برابر با 12/04±64/41  بود.  دو گروه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان (12/13±64/49) و آزاد اسلامی سنندج (11/57±63/90) از نظر نمره خودکارامدی با هم تفاوت معنی داری نداشتند. (0/65=p). بین خودکارآمدی تحصیلی و شغل مادر (0/004=p) و وضعیت اقتصادی خانواده (0/02=p)، تفاوت آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری: نمره میانگین کارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است؛ متغیرهایی مثل برخورداری از امکانات مالی و تحصیلات والدین می تواند به عنوان عوامل مؤثر در افزایش باورهای خودکارآمدی دانشجویان مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

 
متن کامل [PDF 300 kb]   (500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN