دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirfarhadi N, khosousi sani M K S, Jabari Sendi M J. : Effective factors on attendance in theoretical classrooms from viewpoint of Dental Student of Guilan University of Medical Sciences, 2017. SJNMP 2019; 4 (3) :53-62
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-145-fa.html
میرفرهادی نسترن، خصوصی ثانی محمد، جباری سندی محمد جواد. عوامل مؤثر بر حضور در کلاس‌های درس نظری از دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (3) :53-62

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-145-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mirfarhadin@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (2682 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم ترین دغدغه های آموزشی در سال های اخیر ، حضور مؤثر دانشجویان در کلاس‌های درس تئوری است.حضور در کلاس فرصتی برای یادگیری و کاهش افت تحصیلی دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با حضور مؤثر دانشجویان در رده‌های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 112 دانشجوی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس تئوری فصیحی هرندی و همکاران  بود. داده ها با نرم‌افزار SPSS 21 و آزمونه‌ای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی مستقل و آنووا) در سطح معنی داری (0/05p<) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: میانگین سنی نمونه های مورد پژوهش 2±22/7، 55/4 درصد (62 نفر) پسر و 49/1 درصد (55 نفر) بومی بودند. تسلط استاد بر مطالب درسی، روش تدریس مناسب، علاقه به مبحث درسی و کاربرد مطالب ارائه‌شده در بالین بیمار به ترتیب بیشترین میانگین نمره را داشتند. از بین عوامل مؤثر بر حضور در کلاس تئوری، بیشترین میانگین نمره مربوط به حیطه دانشجو بود. بین سال تحصیلی دانشجویان با حیطه استاد ارتباط آماری معنادار وجود داشت (0/05p<).
نتیجه گیری: تسلط علمی استاد، روش تدریس و علایق دانشجویان، از عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس‌های درس تئوری بود
متن کامل [PDF 644 kb]   (1278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/24 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1397/9/14 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2

فهرست منابع
1. Saif AA. Educational Psychology 5th ed. Tehran: Agah Publication; 2000. [Persian]
2. Shabani H. Skills of Education. 1st Edition. Tehran: Samt Publ; 1997. [Persian]
3. Haresabadi M, Raofian H, Akhlaghi D, Jamchi H, Salehi M. Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Students' Viewpoints in North Khorasan University of Medical Sciences. North Khorasan Univ Med Sci J. 2016;8(2):237-244. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.8.2.237]
4. Pettit JE, Axelson RD, Ferguson KJ, Rosenbaum ME. Assessing Effective Teaching: What Medical Sudents Value When Developing Evaluation Instruments. Academic Medicine. 2015; 90(1):94-9. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000447]
5. Ghavamm M, Poormalek F, Imani V. Employment of Dental Students on their Academic Achievement in School of Dentistry. Tehran University of Medical Sciences. Islamic Dental Assoc Iran J. 2005;13(1):104-112. [Persian]
6. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. Viewpoints of Nursing and Para-Medical Students about the Features of a Good University Lecturer. Koomesh. 2009;10(2):77- 84. [Persian]
7. Vakili MM, Nourian AA, Mousavi Nasab SN. Characteristics of a Good Teacher From the Point of View of Student and Teaching Staff in Zanjan University of Medical Sciences 2004, Med Edu Dev J. 2009;1(1):17-28. [Persian]
8. Fasihiharandi T, Azizzadehfroozi M, Mohammadalizadeh S, Ghazanfarimoghadam Z. Effective Factors on Theoretical Class Attendance According to Nursing and Midwifery Students' Point of View Kerman Razi School of Nursing and Midwifery. Strides Dev Med Educ. 2007;4(2):100-7.
9. Soleimani Asl H, Mehran Nia K. Survey of Tehran University of Medical Sciences Medical Students Opinions about Causes of Absenteeism. Iranian J Med Edu. 2001;2(1):71-75.
10. Sleigh MJ, Ritzer DR. Encouraging Student Attendance. Observer. 2001;14(9):13-16.
11. Gump SE. Keep Students Coming by Keeping them Interested: Motivators for Class Attendance. Collegestudent J. 2004;38(1):157-63.
12. Nazari Vanani R, Naderi Z, Aein F. Factors Affecting Classroom Participation the Viewpoints of Students in Shahrekord University of Medical Sciences in 2013. Iranian J Med Edu. 2014;14(3):189-194. [Persian]
13. Damari B. A Study of Identifying the Most Important Factors Affecting the Attendance Medical Students of Tehran University of Medical Sciences in the Basic Sciences Courses in the Regular Faculty Classes. Tebva Tazkieh. 2001;41(36):40-46. [Persian]
14. Mehralizadeh S, Ghorbani R, Zolfaghari S, Shahinfar H, Nikkhah R, Pourazizi M. Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Medical Students' Viewpoints in Semnan University of Medical Sciences. Iranian J Med Edu. 2013;13(8):663-71. [Persian]
15. Torabi M, Amini P, Taheri Sh, Karimiafshar M, Abasloo A. Factors Affecting the Dental Students of Kerman University of Medical Sciences in the Classroom. Strides Dev Med Educ 2013;11(3):342-49. [Persian]
16. Azmoudeh E, Dolati M, Farazmanesh E, Khosro Abadi AA, Rakhshani MH. Survey of Student Views about Factors Affecting Students Attendance in Classrooms in Sabzevar University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ. 2012;10(2):23-30.
17. Nabavi S, Safavi M. Causes of Absenteeism and Lack of Attention to the Instructions among Medical Students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch. Med Sci J Islamic Azad Univ Tehran Med Branch. 2011;21(3):227-32. [Persian]
18. Karami MY, Amanat A, Rasekh Jahromi A, Sotoodeh Jahromi A. The Evaluation of Effective Factors on Attendance in Theoretical Classrooms, from the Viewpoints of Medical Students of Jahrom's University of Medical Sciences. Jahrom Med J. 2013;11(1):7-14. [Persian] [DOI:10.29252/jmj.11.1.2]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN