دوره 4، شماره 1 - ( تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 1-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roshanzadeh M, Aghaei M, Kashani E, Pasaeimehr Z, Tajabadi A. Strategies of Professional Nursing Autonomy . SJNMP. 2018; 4 (1) :1-5
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-157-fa.html
روشن زاده مصطفی، آقایی میرحسین، کاشانی احسان، پارسایی مهر زهرا، تاج آبادی علی. راهبردهای استقلال حرفه ای در پرستاری. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (1) :1-5

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-157-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
3- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، alitaj58@yahoo.com
چکیده:   (991 مشاهده)
راهبردهایی مانند گسترش نقش­ها، توسعه انجمن­ها، مستندسازی، تعیین ابزارهای مناسب اندازه­گیری، تعاریف مشخص و دقیق، تشکیل تیم بین حرفه­ای، برخورداری از حمایت مدیران، گسترش خدمات پرستاری در جامعه و آموزش­های بین حرفه­ای می­تواند نقش مهم و مؤثری در استقلال حرفه­ای پرستاران داشته باشد. Papathanassoglou و همکاران در مطالعه خود بیان کرده‌اند که یکی از راهبردهای مهم توسعه استقلال حرفه­ای، توسعه نقش­های حرفه­ای پرستاران است (1). پرستاران جهت دستیابی به هویت حرفه‌ای مثبت و توسعه استقلال نیاز به بهبود تصویر عمومی و کسب موقعیت قوی‌تر در سازمان­های مراقبت بهداشتی دارند که از طریق افزایش حضور خود در مجامع علمی، حرفه‌ای و سازمان­های تخصصی پرستاری مقدور است. سازمان­های تخصصی پرستاری بایستی با استفاده از استراتژی‌ها و همچنین تدوین قوانین در جهت قدرتمندتر کردن هویت حرفه­ای و دستیابی به استقلال در پرستاران اقدام نمایند.
استانداردهای پرستاری همانند معیاری است که اساس حرفه‌ای و قانونی کار پرستاری را تشکیل داده و باعث دستیابی به عملکرد ایمن می­شوند (2). وجود استانداردها، پرستار را پاسخگو و مسئول عمل خود نموده و دانش، نگرش، مهارت و قضاوت لازم برای تصمیم‌گیری‌های بالینی را فراهم می‌آورد. قوانین حرفه پرستاری نیز بایستی با اعمال دقیق توسط گروه‌های مدیریتی به عنوان عاملی جهت استقلال حرفه‌ای در کنار روابط رسمی مطرح باشد. پایبندی افراد به قوانین حرفه‌ای و همچنین شرح وظایف سبب می‌شود که حیطه عملکردی افراد مشخص بوده و استقلال حرفه‌ای حفظ شود.
یکی دیگر از راهبرد­های مؤثر، استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی و کیفیت ثبت گزارش‌ها است که می­تواند نقش مهمی در دستیابی به توسعه حرفه‌ای داشته باشد. هرچند فرایند پرستاری توسط پرستاران اجرا می‌شود ولی بایستی با ارتقای سیستم ثبت در جهت ارتقای هر چه بیشتر اعتباربخشی مداخلات و همچنین افزایش کیفیت آن و دستیابی به ارتباطات با کیفیت بین حرفه‌ای اقدام نمود. طولابی و همکاران بیان کرده‌اند که جهت افزایش سیستم ثبت پرستاری می‌توان با تهیه فرم­ گزارش‌های پرستاری آماده، قرار دادن شبکه روی ابزارهای پرتابل الکترونیک یا بر بالین بیمار و دسترسی به سلامت از راه دور به اجرای مؤثر سیستم ثبت اطلاعات کمک نمود. با ارتقای توانمندی‌های سیستم ثبت الکترونیک پرستاری و ارتباط چند حرفه‌ای دریافت مراقبت دقیق و علمی فراهم خواهد شد. ارتقای سیستم ثبت پرستاری سبب می‌شود که پرستاران به وظایف و اصول کاری خود پی ببرند و جایگاه رشته برای دیگر گروه­های بهداشتی و درمانی مشخص گردد (3). همچنین سیستم­های ثبت اطلاعات در پرستاری باعث افزایش ارتقای مراقبت و همچنین حیطه‌های عملکردی پرستاران در زمینه­های مدیریت، آموزش و پژوهش شده و لذا سبب تصمیم­گیری بهتر پرستاران و ارتقای نقش آن‌ها به عنوان عضوی از تیم بین حرفه‌ای می­شود.
یکی از چالش­های مهم در زمینه استقلال حرفه‌ای تعریف مبهم و استفاده از ابزارهای نامتناسب برای اندازه‌گیری است. وجود ابزارها نقش مهمی در ارزیابی و تعیین نقاط ضعف و قوت نقش­ها و همچنین شرح وظایف پرستاران دارد. Skar بیان کرده است که عدم وجود تعریف مشخص از استقلال باعث تفاسیر متعدد و ایجاد دیدگاه تک‌بعدی در زمینه عملکرد مستقل پرستاران شده است. در نتیجه پرستاری در زمینه استقلال نیازمند تعریف مشخص و همچنین وجود تئوری مشخصی است (4).
نکته دیگری که باید به آن توجه نمود، کار تیمی است. کار تیمی از ضروریات همکاری پرستاران و دیگر اعضای تیم است. Sollami و همکاران بیان کرده‌اند که کار تیمی مؤثر باعث افزایش کیفیت مراقبت، افزایش انگیزه و کاهش تعارض کاری می‌گردد. یکی از تأثیرات مهم آن افزایش استقلال حرفه‌ای است که خود منجر به افزایش مهارت و شایستگی و قدرت پاسخگویی، اعتماد و احترام و توانایی تصمیم­گیری در پرستاران می­شود (5).
تصمیم­گیری مستقل نیازمند تأیید و حمایت مدیران هستند. این حمایت باعث افزایش اعتماد به نفس، بازدهی و پیشرفت کار، انگیزه و امنیت می­شود. مطالعات در این زمینه بیان کرده­اند که مدیران در سیستم­های بالینی با تصمیم­گیری­های درست می­توانند به استقلال پرستاران کمک کنند. Sarkoohijabalbarezi و همکاران بیان کرده‌اند که ساختارهای ضعیف مدیریتی مهم­ترین نقص دستیابی به پیشرفت در حرفه پرستاری محسوب شده و باعث اثرات منفی همانند بیزاری و نارضایتی افراد از حرفه­شان و در نتیجه ترک حرفه می‌شود (6). حمایت مدیران و رویکردی که برای حل تعارض بین پرسنل خود استفاده می­کنند می­تواند در ارتقای روابط بین اعضای تیم مراقبتی مؤثر باشد. در حقیقت مدیران با پشتیبانی مناسب از پرسنل می­توانند کمک مهمی در جهت ارتقای ارتباط بین حرفه‌ای کارکنان داشته باشند.
گسترش خدمات پرستاری در سطح جامعه فرصت بسیار خوبی برای پرستاران در زمینه اشتغال و ارائه توانمندی و قابلیت­های جامعه پرستاری در ارتقای سلامت جامعه و ارائه خدمات کیفی و خوب به مردم است. گسترش خدمات اولیه با مدیریت پرستاران در جامعه مشخص می­کند که یک پرستار دانشگاهی چطور می‌تواند خدماتی با هزینه کم و مناسب را به مردم ارائه کند. Choi  و Gagne بیان کرده­اند که سیستم­های ارائه خدمات در سطح جامعه با رهبری پرستاران می‌توانند نقش بسیار مهمی در تصمیم­گیری و برنامه­ریزی و فرایند پیشگیری، مراقبت و همچنین ارجاع به پزشک در تیم مراقبتی داشته باشد. همچنین ارتقای خدمات اولیه توسط پرستاران، باعث ایجاد جایگاهی برای معرفی جامعه پرستاری به مردم خواهد شد. وقتی پرستاران مدیریت و برنامه­ریزی این خدمات را در سطح گسترده در جامعه انجام می­دهند باعث افزایش استقلال حرفه­ای آن‌ها می­شود (7). آزادی عمل و همچنین اختیارات در مدیریت شرایط افراد جامعه و ارائه مراقبت و بهبود آن‌ها می­تواند در زمینه استقلال پرستاران مؤثر باشد. از طرف دیگر پرستاران می­توانند پیچیده‌ترین مسائل و مشکلات و همچنین بحرانی­ترین خدمات تخصصی را در منزل به مردم ارائه دهند، اما باید مشکلات فرهنگی موجود در جامعه و موانع کار آن‌ها هم برطرف شود.
در نهایت برای دستیابی به استقلال حرفه­ای، بایستی به نقش آموزش بین حرفه­ای نیز توجه ویژه­ای شود. در این زمینه بایستی، اولویت‌های آموزش پرستاری، تمرکز بر ایجاد برنامه­های آموزشی باشد که باعث افزایش قدرت افراد شود. اصلاح برنامه درسی برای کمک به دانشجویان جهت شناخت خود، احترام به خود و توسعه رفتارهای مستقل و همچنین استفاده از استراتژی‌های آموزش و یاددهی و سبک­های تعاملی مناسب برای توانمند­سازی دانشجویان و کسب استقلال حرفه­ای ضروری به نظر می­رسد.
 
واژه‌های کلیدی: پرستاری، استقلال حرفه ای، راهبرد
متن کامل [PDF 336 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN