دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 70-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarakmeh T, Alaee Karahroudy F, mamiyanloo yangejeh H, Ghasemi E. Evaluation of the Effect of Self-care Education on the Self-efficacy of Adolescents with Thalassemia Major. SJNMP 2018; 4 (2) :59-70
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-162-fa.html
تراکمه طاهره، علائی کرهرودی فاطمه، ممی یانلو ینگجه هایده، قاسمی عرفان. بررسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (2) :59-70

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-162-fa.html


1- دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران
2- دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران ، fatemeha71@gmail.com
چکیده:   (4206 مشاهده)
زمینه و هدف: از راه‌های ارتقاء خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور، توانمندسازی آن‌ها از طریق آموزش خود مراقبتی برای مقابله با اثرات و عوارض بیماری، تسلط بیشتر بر بیماری، حفظ شیوه صحیح زندگی و عملکرد روزانه و زندگی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مراقبت از خود به شیوه تله نرسینگ بر خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 60 نوجوان 12-18 سال مبتلا به تالاسمی ماژور وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان استفاده شد. مداخله آموزشی با محتوای تغذیه، فعالیت بدنی و پیاده‌روی، مدیریت استرس و روش انجام عملی رفع استرس از طریق 5 ارتباط تلگرامی در مدت یک ماه برای گروه مداخله انجام شد.
یافته‌ها: در گروه مداخله میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 9/24 و 29/26 (0/02p=)، میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 25/03 و 27/2 (0/02p=)، میانگین نمره خودکارآمدی عاطفی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 21/46 و 22/1 (0/004p=) و میانگین نمره خودکارآمدی کل قبل و بعد از آموزش به ترتیب 71/4 و 76/23 بود (0/001p=).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزشی خودمراقبتی به روش تله نرسینگ باعث بهبود خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور شد. به دلیل علاقه نوجوانان به دنیای مجازی و پیام رسان های اجتماعی، پیشنهاد می گردد این روش آموزش ارتقاء خودکارآمدی در نوجوانان با بیماریهای مزمن دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 415 kb]   (1789 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/20 | ویرایش نهایی: 1398/4/9 | پذیرش: 1397/8/2 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2

فهرست منابع
1. John K, Haliasos N. Depression and Thalassemia in Children, Adolescents and Adults. Health Science Journal. 2013; 7(3): 239-246.
2. Azami M, Parizad N, Sayehmiri K. Prevalence of Hypothyroidism, Hypoparathyroidism and Thefrequency of Regular Chelation Therapy in Patients with Thalassemia Major in Iran: A Systematic Review and Meta-Analysis Study. Iran J Ped Hematol Oncol. 2016; 6(4): 261-276. [Persian].
3. Sheibany B, Parvizy S, Haghani H, Borimnejad L. The Self-Efficacy of Adolescents with Major Thalassemia and Its Influencing Factors in Bandar Abbas. 2015; 1(3): 26-33. [Persian].
4. Parviniannasab Am, Rosta S, Vojdani Ma, Dehghani A, Keshtkaran Z, Shamsizade M, et al. the Effect of Partnership Care Model on Depression of Adolescents with Βthalassemia. Iranian Journal of Pn. 2014; 1(4): 24-35. [Persian].
5. Esmailpoor Zanjani S, Mashouf S, Safari Z, Abbasi M. The Relationship between Self-Efficacy and Spiritual Intelligence among Careers of the Elderly Family with Alzheimer's Disease. Figh of Medicine Journal. 2012; 11(12): 151-166. [Persian].
6. Soltannezhad F, Farsi Z, Jabarimoroei M. The Effect of Educating Health Promotion Strategies on Self-Care Self Efficacy in Patients Undergoing Kidney Transplantation: A Double Blind Randomized Trial. Nurs Midwifery Stud. 2013; 2(4): 64-70. [Persian]. [DOI:10.5812/nms.11874]
7. Ziaie Rad M, Mottaghi M. Tele Nersing in Chronic Diseases, International Symposium on Electronic Therapy and Telemedicine. Tehran University of Medical Sciences. 2010
8. Shojaei A, Naserir B, Naderi N, Zareian A. Effect of Patient Education and Telephone Follow Up by the Nurse on the Level of Hope in Patients Suffering from Heart Failure. Journal of Nursing Education. 2013: 2(1), 16-26. [Persian].
9. Fakharzadeh L, Shahbazian H, Salehinia H, Yaghoobi M, Haghighizadeh M.H. Karandish M. Effect of Telenursing on Glycosylated Hemoglobin (Hba1c) and Anthropometric Indexes in Type 2 Diabetic Patients. Mod Care J. 2013; 10(2): 101-107. [Persian].
10. Kamrani F, Nikkhah S, Borhani F, Jalali M, Shahsavari S, Nirumand-Zandi K. the Effect of Patient Education and Nurse-Led Telephone Follow-Up (Telenursing) on Adherence to Treatment in Patients with Acute Coronary Syndrome. Ijcn. 2015; 4(3): 16-24. [Persian].
11. Behnam Vashani HR, Hekmati Pour N, Vaghee S, Asghari Nekah S.M. Effect of Storytelling on Self-Efficacy in Children with Thalassemia: Application of Bandura's Social Cognitive Theory. Jhc. 2015; 17(3): 230-239. [Persian].
12. Tajvidi M, Zeighmi Mohammadi Sh. The Level of Loneliness, Hopelessness and Self-Esteem in Major Thalassemia Adolescents. Sci J Iran Blood Transfus Organ. 2012; 9(1): 36-43. [Persian].
13. Zeighami Mohammadi Sh, Tajvidi M. Relationship between Spiritual Well-Being with Hopelessness and Social Skills in Beta-Thalassemia Major Adolescents. The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization. 2010; 9(1): 36-43. [Persian].
14. Cikkaleli O. The Relation Between Cognitive Flexibility and Academic, Social and Emotional Self- Efficacy Beliefs among Adolescents. Education and Science. 2014; 39(176): 347-54. [DOI:10.15390/EB.2014.3467]
15. Mickley Kl, Burkhart Pv, Sigler An. Promoting Normal Development and Self-Efficacy in School-Age Children Managing Chronic Conditions. Nursing Clinics of North America. 2013; 48(2): 319-328. [DOI:10.1016/j.cnur.2013.01.009]
16. Borimnejad L, Parvizi S, Haghaani H, Sheibani B. Investigating the Awareness and Educational Requirements of Adolescents with Thalassemia and Active Members of the Afflicted Families in Bandar Abbas, Irandsme. 2017; 4(1): 68-75. [Persian].
17. Kazemi Majd R, Hosseini M.A, Hadi Safi M, Norouzi K, Hoseinzadeh S. The Effect of Self-Care Education Based on Short Message Service on Self-Efficacy and Adherence to the Medication Regimen in Adolescents with Epilepsy Referred to Iran Epilepsy Association of in 2016. Jne. 2017; 4(3): 48-54. [Persian].
18. Gharaati F, Aghamolaei T, Hassani L, Mohamadi R, Mohsseni S. The Effect of Educational Intervention Using Mobile Phone on Self-Care Behaviors in Patients with Thalassemia Major. Jpm. 2016; 3(2): 58-72. [Persian].
19. Saeid N, Sarmadi Mr, Goodarzi M. Effect of Distance Education via Short Message Service of Mobile Phones on Self-Efficacy and Hba1c of Patients with Type 2 Diabetes Mellitus. Pcnm. 2015; 4(2): 1-13. [Persian].
20. Omidi A, Kazemi N, Khatiban M, Karami M. Effect of Self-Care Education on Self-Efficacy in Patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease in the Educational and Medical Centers of Hamadan University of Medical Sciences. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2015; 23(2): 74-84. [Persian]. 
21. Gardetto Nj. Self-Management in Heart Failure: Where Have We Been and Where Should We Go? Journal of Multidisciplinary Healthcare. 2011; 4(1): 39-43. [DOI:10.2147/JMDH.S8174]
22. Dehghan H, Khankeh H.R, Mohammadi Shahboulaghi F, Reza Soltani P. The Study of the Effect of Educational Intervention Based on the Self-Efficacy Theory on Diabetes Management among Patients who Attained in Diabetes Clinic of Aq Qala City. Journal of Prevention and Health. 2015; 1(1): 1-10. [Persian].
23. Parizad N, Hemmati Maslakpak M, Khalkhali Hr. Promoting Self-Care in Patients with Type 2 Diabetes: Tele-Education. Hakim. 2013; 16(3): 220-227. [Persian].
24. Davari L, Eslami A, Hasanzadeh A. Evaluation of Self-Care and its Relationship with Perceived Self-Efficacy in Patients Type 2 Diabetes in Khorramabad City. IJEM. 2015; 16(6): 402-410. [Persian].
25. Goodarzi M, Rabi A.R, Asghari Jafarabadi M, Ebrahimzadeh I, Saeidipour B. Assesment of Knowledge, Attitude, Practice and Self-efficacy of Diabetic Patients in Karaj, Iran. Iranian Journal Of Diabetes and Lipid Disorders. 2012; 11(3): 269-281. [Persian]. [DOI:10.1186/2251-6581-11-10]
26. Muris P. Relationship between Self-Efficacy and Symptoms of Anxiety Disorders and Depression in a Normal Adolescent Sample. Personality and Individual Differences. 2002; 32(1): 337-348. [DOI:10.1016/S0191-8869(01)00027-7]
27. Parizad N, Hemmati Maslakpak M, Khalkhali Hr. Promoting Self-Care in Patients with Type 2 Diabetes: Tele-Education. Hakim. HSR. 2013; 16(3): 220-227. [Persian].
28. Azizi M, Arsalani N, Mohammadi Shahboulaghi F, Hosseinzadeh S, Rajab A. The Effect of Self-Care Education on the Control of Diabetes Complications, Medications and Hba1c in Adolescents with Type 1 Diabetes. HAYAT. 2016; 22(4): 350-361. [Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN