دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari M, Esmali A, Atashgir A, Hokmabadi S. Evaluation of the Relationship between the Sense of Coherence and Compassion towards the Lives of Others with Nurses' Attitudes to Patient Education: The Mediating Role of Personal Intelligence. sjnmp. 2018; 4 (2) :27-38
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-163-fa.html
غفاری مظفر، اسمعلی احمد، آتش گیر اکبر، حکم آبادی سمانه. بررسی ارتباط حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران: میانجی‌گری هوش شخصی . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (2) :27-38

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-163-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، mozaffar.ghaffari@pnu.ac.ir
2- دانشگاه مراغه
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (21 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مسئولیت‌های مهم پرستاران، آموزش به بیماران هست. لذا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران بر اساس حس انسجام، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران و هوش شخصی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری، 228 نفر از پرستاران بیمارستان‌های استان آذربایجان شرقی در سال 1396 بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های حس انسجام Antonovsky، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران Chang، هوش شخصی Mayer و مقیاس محقق ساخته نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، بوت استراپ و سوبل، از طریق نرم‌افزارهای آماری SPSS-22 و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: اثر مستقیم حس انسجام (0/32)، دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (0/20) و هوش شخصی (0/11) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنادار است. اثر غیر مستقیم حس انسجام (2/09=t-value ) و  دلسوزی نسبت به زندگی دیگران (2/19=t-value) بر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران معنی‌دار هست. در مجموع 27 درصد از واریانس نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران از طریق متغیرهای مدل تبیین شد.   
نتیجه‌گیری: با توجه به اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای برون‌زا و میانجی بر میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران، به نظر می‌رسد با تقویت هوش شخصی، حس انسجام و دلسوزی نسبت به زندگی دیگران می‌توان گرایش پرستاران را نسبت به آموزش بیماران افزایش داد.
 
متن کامل [PDF 644 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN