دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 71-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi D, Karami M, Ghanei Gheshlagh R, Nemati M, Dehvan F. Evaluation of the Relationship between Self-esteem and Academic Success in Nursing Students of Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran in 2018. sjnmp. 2018; 4 (2) :71-78
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-175-fa.html
مرادی دلنیا، کرمی مهناز، قانعی قشلاق رضا، نعمتی منا، دهون فاضل. بررسی ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (2) :71-78

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-175-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، F.dehvan@yahoo.com
چکیده:   (34 مشاهده)
 مقدمه و هدف: از اهداف اصلی سیستم‌های آموزشی در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری دانشجویان، پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. عزت نفس از عوامل روان‌شناختی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند تحصیلی دانشجویان داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی و از نوع توصیفی-همبستگی بود که به صورت سرشماری روی 194 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول در رابطه با مشخصات دموگرافیک واحدهای موردپژوهش و بخش دوم جهت سنجش وضعیت عزت‌نفس دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت‌نفس Rosenberg بود. همچنین بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از نمره معدل کل دانشجویان صورت گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-16 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن واحدهای مورد پژوهش برابر 3/18±22/47 بود. 74 نفر (38/1%) از دانشجویان پسر و 120 نفر (69/1%) دختر بودند. میانگین و انحراف معیار نمره عزت‌نفس و معدل کل دانشجویان به ترتیب برابر 6/17±4/81 و 1/28±15/75 بود. نتایج مطالعه نشان دهنده همبستگی مثبت و معنی داری بین عزت‌نفس با معدل تحصیلی بود (0/194r= و 0/005p=).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط انکارناپذیر عزت‌نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انجام اقدامات و ارائه راه‌کارهایی برای ارتقاء عزت‌نفس دانشجویان می‌تواند موجب پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت سیستم‌های آموزشی و بالینی دانشجویان پرستاری شود.
 
متن کامل [PDF 466 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN