دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 38-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adavi A, Madmoli Y, Vafaeenezhad F, Aghili rad S. Effect of Cognitive-Behavioral Therapy on Depression in Students with Emotional Breakdown at Dezful University of Medical Sciences, Iran. SJNMP. 2019; 5 (2) :38-47
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html
اداوی احمد، مدملی یعقوب، وفایی نژاد فرشته، عقیلی راد سمیه. تأثیر درمانگری شناختی-رفتاری بر افسردگی دانشجویان مبتلا به شکست عاطفی دانشگاه علوم پزشکی دزفول. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1398; 5 (2) :38-47

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی دزفول ، ahmad_adavi@yahoo.co.uk
2- دانشکده علوم پزشکی گراش
3- دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
4- دانشگاه علوم پزشکی دزفول
چکیده:   (104 مشاهده)
زمینه و هدف: برخورداری از یک روحیه مناسب و اعتمادبه‌نفس قوی و دوری از هرگونه افسردگی، نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی و موفقیت در راه و هدف دانشجو دارد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیربخشی درمانگری شناختی-رفتاری بر افسردگی دانشجویان مبتلا به شکست عاطفی بود.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را، کلیه دانشجویان پسر دانشگاه که به دفتر مشاوره مراجعه کرده و تجربه شکست عاطفی را داشتند تشکیل دادند. حجم نمونه 20 نفر و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه ده‌نفری مداخله و آزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه افسردگی بک BDII-II و پروتکل درمانی شناختی رفتاری بود. داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPPS نسخه 18 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد. میانگین نمره افسردگی بین دو گروه مداخله و آزمایش قبل و بعد از مداخله متفاوت است (0/05p<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که رویکرد شناختی رفتاری در کمک به دانشجویانی که گرفتار شکست عاطفی و به عبارتی دچار ضربه عشق شده بوده‌اند، موفق بوده و تأثیر معنی‌داری را در درمان افسردگی دانشجویان داشته است.
متن کامل [PDF 570 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۸/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN