دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1399 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 28-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei F, Shahoi R. Exploring the Professionalism Concept from the Perspective of Students of Emergency Care. SJNMP 2020; 6 (1) :14-28
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-286-fa.html
زارعی فرزانه، شاهوی روناک. تببین مفهوم حرفه ای گری از دیدگاه دانشجویان فوریت های پزشکی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1399; 6 (1) :14-28

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-286-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، siafar4149@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (2365 مشاهده)
زمینه و هدف: حرفه‌ای شدن از مفاهیم بنیادی و پایه‌ای پرستاری و مراقبت است و در مسیر اخلاقی عمل کردن شاغلین یک حرفه، خود فهمی حرفه‌ای بسیار مهم و اولین گام است. مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی در مورد مفهوم حرفه‌ای گری انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه کیفی 10 نفر از دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی مشارکت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختارمند تا رسیدن به اشباع داده‌ها استفاده شد. مصاحبه‌ها پیاده‌سازی شد و متون حاصله به‌دقت و بارها بررسی و با روش تحلیل محتوا کدگذاری و طبقه‌بندی شدند.
یافته‌ها: از تحلیل داده‌ها 3 طبقه اصلی (تعریف حرفه‌ای گری، اهمیت حرفه‌ای گری و مشخصات فرد حرفه‌ای) و 15 طبقه فرعی (منفعت اجتماعی، آرامش، عدالت، ضرورتی برای فوریت پزشکی، کم شدن اشتباهات، رعایت ایمنی، ارتقاء کیفیت، انجام صحیح وظایف، مسئولیت‌پذیری، در نظر گرفتن بیمار، اجرای صحیح پروسیجرها، علم و اطلاعات کافی و به روز، ارتباط خوب، مدیریت و اخلاق حسنه) استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: مضامینی که از داده‌های این مطالعه پدیدار شد نشان‌دهنده دقت و توجه خاص دانشجویان به موضوع حرفه‌ای گری است که علی‌رغم اینکه مطالعه تخصصی نداشتند یا آموزش خاصی ندیده بودند اما به ادراکات مهمی در این زمینه رسیده بودند که قابل‌توجه بود. دانشجویان به اکثر موارد در منشور حرفه‌ای گری اشاره داشتد. مواردی مانند تعالی و افتخار اصلاً بیان نشدند و برخی موارد نیز خیلی موردتوجه دانشجویان نبود. لذا به نظر می‌رسد توجه و اهتمام بیشتر به آموزش حرفه‌ای گری به عنوان واحد درسی مجزا ضروری باشد.
متن کامل [PDF 845 kb]   (1341 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/28 | ویرایش نهایی: 1399/3/18 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

فهرست منابع
1. Nemati S, Saberi A, Heidarzadeh A. Medical professionalism and its education to medical students. Res med educ. 2010 Apr 10; 2(1):54-61.
2. Akbarifarmad S. Reviow of medical professionalism assessment methods. Med Hist. J.2011; 3(8):119-139. [Persian]
3. Masoomi R, Asghari F, Mirzazade A. What is medical professionalism and how should we teach it? Journal of medical education and development. 2018; 13 (3):176-193 [Persian].
4. Farastkhah M. The role of academic ethics in promotion of higher education. Journal of ethics in behavior 2007; 27(1): 24-27. [Persian]
5. Mirmoghtadaie ZS, Ahmadi S, Hosseini MA. Exploring the Process of Professionalism in Clinical Eductin. Res Med Educ. 2013; 5 (2): 46-54. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.2.46]
6. Tabatabai SH, Aabasi M. The role of Virtue based ethics in the education and training of medical professional commitment. Medical ethics journal.2012; 6(18): 143-160. [Persian]
7. Tabatabaei A, Abbaszadeh A, Mohamadnejad E. Nursing and professionalism: perception of cardiac care unit nurses. J Qual Res Health Sci. 2015; 4 (1) :87-97 (persian)
8. Nikbakht e nasrabadi A. Professional understanding of the necessity of providing moral care. The fourth Iranian annual congress of medical ethics and the fourth congress of nursing ethics. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 8 (7) :1-215(persian)
9. Fasihi Harandy T, Soltani Aarbshahi k. A survey of input and process of clinical education in Iran University of medical science. Payesh. 2003; 2 (2): 131-6. [Persian]
10. Saberi A, Nemati S, Fakhrieh Asl S, Heydarzadeh A, Fahimi A. Education of Medical Professionalism and the Role of Educators of Guilan University of Medical Sciences, Iran, According to its Residents. Strides Dev Med Educ. 2013; 10 (2) :218-224
11. Mohammadi A, Kohan N, Monajemi F, Bidari A. The current stance of Continuous Medical Education and Continuous Professional Development in the world, a review article. TEB VA TAZKIEH. 2014; 23 (1 and 2):9-20. [Persian]
12. West CP, Shanofelt TD. The influence of personal and environmental factors on professionalism in medical education. BMC Medical education, 2007,7:29 [DOI:10.1186/1472-6920-7-29]
13. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative contentanalysisis in nursing research: consepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 2004;24(2):105-120 [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
14. Blackall G, Melnick S, Shoop G, George J, Lerner S, Wilson P. Professionalism in medical education: The development and validation of a survey instrument to assess attitudes toward professionalism. Medical teacher, 2007;29,e58-e62 [DOI:10.1080/01421590601044984]
15. Polit DF. Bbck CT. essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization. 8th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2014
16. yamani N, changiz T, Adibi P. professionalism and hidden curriculum in medical education. esfehan university of medical sciences.2009
17. Kaczmarczyk JM, Chuang A, Dugoff L, Abbott JF, Cullimore AJ, Dalrymple J, et al. e-Professionalism: a new frontier in medical education. Teaching and learning in medicine 2013; 25(2): 165-70. [DOI:10.1080/10401334.2013.770741]
18. Moradi M, Khatooni M, Zighami R, Jahanihashemi H, Sheikh M. Relationship between Professional Commitment and Job Satisfaction in Qazvin's Pubic Educational Hospital Nurses. Medical ethics journal. 2013; 7(24):55-78 [Persian

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN