دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1399 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 46-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi N, Azimi M, Ranjdost S. Explain the Experience of Nursing Education Specialists’ from the Current and Optimal Station of the Task-based Curriculum. SJNMP 2020; 6 (1) :29-46
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-314-fa.html
عبادی نجیبه، عظیمی محمد، رنجدوست شهرام. تبیین تجربه متخصصین رشته آموزش پرستاری از وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی تکلیف محور. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1399; 6 (1) :29-46

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-314-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی مرند
2- دانشگاه فرهنگیان ، mohamadazimi86@yahoo.com
چکیده:   (2517 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه درسی یﮑﯽ از مهم‌ترین ﻋﻨﺎﺻﺮ و ﻋﻮاﻣﻞ تأثیرگذار در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ و شکست نظام‌های آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻣﺤﺴﻮب می‌شوند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری است.
 مواد و روش‌ها: این پژوهش کیفی به صورت پدیدارشناسی انجام گردید. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 12 متخصص پرستاری جمع‌آوری و با  روش Colaizzi تحلیل شد.
یافته‌ها: با تحلیل و ادغام یافته‌ها 2 مؤلفه اصلی شامل «وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی تکلیف محور» و 12 مؤلفه فرعی شامل «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن محیط بالینی، تضاد بین تلفیق نقش استادی و پرستاری، عدم توانمندی اساتید، امکان مداخله اندک روی بیمار به دلیل مسائل حقوقی، مدت محدود تحصیل، مسائل مالی، عدم تطبیق آموزش‌ها با انتظارات، درگیر کردن دانشجو با تکالیف عملی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، از بین بردن فاصله بین محیط یادگیری و محیط بالینی، اجرای موقعیتی و غیرمتمرکز برنامه‌های پرستاری، تغییر در دانش و نگرش پرستاران» استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که از میان مؤلفه‌های فرعی به‌دست‌آمده از تحلیل پاسخ‌های متخصصین آموزش پرستاری، مهم‌ترین مؤلفه اصلی در بررسی وضع موجود برنامه درسی تکلیف محور (غیرقابل‌پیش‌بینی بودن محیط بالینی) و در مؤلفه اصلی وضع مطلوب (از بین بردن فاصله بین محیط یادگیری و محیط بالینی) است.
متن کامل [PDF 899 kb]   (1645 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/2 | ویرایش نهایی: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/1/3 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

فهرست منابع
1. Mahmoudi, F. Designing a Problem-Based Curriculum Model in Postgraduate Education Management and Accreditation and Its Feasibility in Iranian Higher Education. Doctoral dissertation Curriculum, Tarbiat Modares University.2012.
2. Yamani, E, Shater Jalali, M. Integration into the curriculum with emphasis on integration in medical education. Iranian Journal of Medical Education / Health Education Development Specialty, 2011,9 (11): 25-45.
3. Barnett R, Coate K. Engaging the curriculum in higher education. Reprint ed. Maidenhead: Open University Press; 2005.
4. Jafari Sani H, Karami M, Pak Mehr H. Identifying the pattern of integration of the human sciences curriculum and its distance from the expected situation of students, based on the viewpoints of Fogarty. Interdisciplinary Studies in Humanities 2012; 4 (20): 119-34. (Persian)
5. Vaziri M. Curriculum system in higher education Iran, features and orientations. [PhD dissertation].Tehran: Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University; 2009.
6. Peimani M, Aalaa M. Pajouhi M.Faculty support for curriculum development in nursing education. Horizons of Medical Education Development 2012; 4 (3): 45-50. (Persian)
7. Lameie A. Foundations of quality management. Tehran: Quality Improvement Country Committee, Ministry of Health and Medical Education 2009.
8. Burgess A, Roberts C, Ayton T, Mellis C. Implementation of modified team-based learning within a problem based learning medical curriculum: a focus group study. BMC Medical Education2018; 18(74): 1-7. doi: 10.1186/s12909-018-1172-8. [DOI:10.1186/s12909-018-1172-8]
9. King P M, Kitchener K S. Developing reflective judgment.1st ed. United States: Jossey-Bass; 1994.
10. Koh YH, Wong ML, Lee JJ. Medical students' reflective writing about a task-based learning experience on public health communication. Med Teach. 2014; 36 (2): 121-9. doi: 10.3109/0142159X.2013.849329. [DOI:10.3109/0142159X.2013.849329]
11. Musal B. Problem-based learning &task based learning curriculum revision experience of a Turkish Medical Faculty. Creative Educ 2013; 4 (12): 116-9. doi: 10.4236/ce.2013.412A2017. [DOI:10.4236/ce.2013.412A2017]
12. Takahashi Y, Problem-based learning and task-based learning: a practical synthesis, Kaohsiung J Med Sci. 2008; 24 (3 Suppl): S31-3. PMID: 18364284. [DOI:10.1016/S1607-551X(08)70091-3]
13. Vakani, F., Jafri, W., Ahmad, A., Sonawalla, A., Sheerani, M. Task-based learning versus problem-oriented lecture in neurology‌continuing medical education. J Coll Physicians Surg Pak. 2014,24(1):23-6.
14. Musal, B. Problem-based learning &taskbased learning curriculum revision experience of a Turkish Medical Faculty. Creative Educ.2017, 4(12):116-9. [DOI:10.4236/ce.2013.412A2017]
15. Musal, B. Problem-Based Learning & Task-Based Learning Curriculum. Creative Education. (2013), 4(12): 116-119. [DOI:10.4236/ce.2013.412A2017]
16. Mulinnette, D'Sa, J. Effect of Problem-Based Learning on Motivation of Nursing-Students, International ‌Journal‌ of ‌‌Current pharmaceutical, 2017, 7(8):34-3.
17. Loyens, S. M. M., Kirschner, P. A., Paas, F. Problem-based learning. In S. Graham, Editor-in-Chief), A. Bus, S. Major, & L. Swanson, Associate Editors), APA educational psychology handbook: Vol. 3. Application to learning and teaching. Washington, DC:2011. [DOI:10.1037/13275-016]
18. Krishman, Siva B.E. Student Experiences of Problem-Based Learning in Engineering: Learning Cultures of PBL Teams: A thesis submitted in total fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. School of Education, Victoria University. 2009.
19. Hampton, MD. Constructivism applied to psychiatric-mental health nursing: An alternative to supplement traditional clinical education. International Journal of Mental Health Nursing.2012, 21 (1): 60-68. [DOI:10.1111/j.1447-0349.2011.00755.x]
20. de Wet C. The reasons for and the impact of principal-on-teacher bullying on the victims GÇÖ private and professional lives. Teaching and Teacher Education. 2010; 26(7): 9-1450. [DOI:10.1016/j.tate.2010.05.005]
21. Back C, Gustafsson PA, Larsson I, Bertero C. Managing the legal proceedings: An interpretative phenomenological analysis of sexually abused children's experience with the legal process. Child Abuse Negl. 2011; 35(1): 7-50. [DOI:10.1016/j.chiabu.2010.08.004]
22. Speziale HS, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2007.
23. Streubert Speziale H, Rinaldi Carpenter D. Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. 5th edition, Lippincott Williams and Wilkins, Co, 2011.
24. Stommel M, Wills CE. Clinical research: Concepts and Principles for Advanced Practice Nurses. Philadelphia. Lippincott Williams and Wilkins, 2004.
25. Alavimajd H, Khorrami Markani, A, Khodayarifard M, Yaghmai F. The Experience of Spiritual Well-being from the Perspective of Oncology Nurses: a Qualitative Content Analysis, 2011;18(3):206-216.
26. Noahi, E, Qorani Garani, L, Abbaszadeh, A . A Comparative Study of the Undergraduate Curriculum Structure in Iran with Several Nursing Faculties from Selected World Countries. Strides in Development of Medical Education, 2015, (30). (Persian)
27. Al-Dabbagh, SA, Al-Taee, W.G. (2005). Evaluation of a task-based community oriented teaching model in family medicine for undergraduate medical students in Iraq. BMC Med Educ. 5(1):31-43 [DOI:10.1186/1472-6920-5-31]
28. Ozan, S., Karademir, S., Gursel, Y., Taskiran, H.C., Musal, B. (2005). First graduates' perceptions on a problem-based and task-based learning curriculum. Educ Health (Abingdon). 18(2):256. [DOI:10.1080/13576280500148007]
29. Koh, Y.H., Wong, M.L., Lee, J.J. (2014). Medical students' reflective writing about a task-based learning experience on public health communication. Med Teach. 36(2):121 [DOI:10.3109/0142159X.2013.849329]
30. Vakani, F., Jafri, W., Ahmad, A., Sonawalla, A., Sheerani, M. Task-based learning versus problem-oriented lecture:2014.
31. Dadgari, A, Davar, L, Yousefi, M. Transforming problem-based learning and examining students' views. Journal of Knowledge and Health, Volume,2008, 3 (2): 19-19.
32. Ildirabadi E. Community Health Nursing Lesson. Tehran: Salemi Publication; 2012. (Persian)
33. Kermanshahi S, Memarian R, Heseni A, Zamzam S, Nezamli F. A comparison postgraduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canada. Journal of Medical Education Development, 2011, 4 (6): 48-54. (Persian)
34. Nasiriani KH, Farnia F, Salimi T, Shahbazi L, Motavasselian M. Nursing graduates' self-assessment of their clinical skills acquired in medical-surgical wards. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 93-9.(Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN