دوره 6، شماره 3 - ( زمستان 1399 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 97-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarinezhad M, Parhizkar A. Investigating the level of social skills and its relationship with the perspective of high-risk behaviors in adolescents in Sanandaj in 1397. SJNMP. 2021; 6 (3) :97-106
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-349-fa.html
صفری نژاد میثم، پرهیزکار عهدیه. بررسی میزان مهارت های اجتماعی و رابطه آن با دیدگاه رفتارهای پر خطر در نوجوانان شهر سنندج در سال 1397. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1399; 6 (3) :97-106

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-349-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، maisam.safari1377@gmail.com
چکیده:   (139 مشاهده)
مقدمه و هدف: یکی از مؤلفه هایی که می تواند با وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان در ارتباط باشد مهارت های اجتماعی است. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین مهارت های اجتماعی با دیدگاه رفتارهای پر خطر در نوجوانان شهر سنندج بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی،360 دانش آموز مقطع دوم متوسطه به روش نمونه گیری خوشه ای از دبیرستان های شهر سنندج انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه رفتارهای پرخطر احمدپور ترکمان و مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت از دانش آموزان جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی22 و با استفاده از آزمون‏های کای اسکوئر، ضریب همبستگی ناپارامتری اسپیرمن وآزمون ناپارامتری کروسکالوالیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: اکثر واحدهای پژوهش 15 تا 19 ساله و در مقطع دهم متوسطه مشغول به تحصیل بودند (66/4 درصد). میانگین و انحراف معیار رفتارهای پرخطر در واحدهای مورد مطالعه10/41±54/12 و از نظر مهارت اجتماعی میانگین و انحراف  معیار آنان 2/51±9/08 بود. بر اساس نتایج آزمون ناپارامتری اسپیرمن، بین رفتارهای پرخطر و مهارت های اجتماعی همبستگی منفی و معناداری بود (0/05p<).
نتیجه گیری: بین رفتارهای پرخطر و مهارت های اجتماعی همبستگی منفی و معناداری بود. با توجه به اهمیت سن نوجوانی، با تقویت مهارت های اجتماعی میتوان از میزان بروز رفتارهای پر خطر تا حدی جلوگیری کرد.
متن کامل [PDF 552 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/4 | ویرایش نهایی: 1399/12/11 | پذیرش: 1399/6/12 | انتشار: 1399/11/10 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

فهرست منابع
1. Lee WWN, Wong YX, Yee KW. Parenting practices, self-control and adolescents rebellion from single and intact family: UTAR; 2019.
2. Nair PK, Fahimirad M. A Qualitative Research Study on the Importance of Life Skills on Undergraduate Students' Personal and Social Competencies. International Journal of Higher Education. 2019;8(5).(Persian) [DOI:10.5430/ijhe.v8n5p71]
3. Pramono F, Lubis DP, Puspitawati H, Susanto D. Family Communication Portrait in the Middle of Social Change in Bogor. Jurnal ASPIKOM. 2019;4(1):171-83. [DOI:10.24329/aspikom.v4i1.455]
4. Delalatgar Langroude K, Hosseinkhanzadeh AA, Taher M, Mojarrad A. The Role of Emotionality and Self-control Ability in Explaining Risk Behaviors in Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;5(1):25-35.(Persian)
5. De La Fuente J, Cubero I, Sánchez-Amate MC, Peralta FJ, Garzón A, Fiz Pérez J. The Adolescent's Competency for Interacting with Alcohol as a Determinant of Intake: The Role of Self-Regulation. Frontiers in psychology. 2017;8:1800. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01800]
6. haman R, Khosravi A, Sajedinejad S, Nazemi S, Mohasseli KF, Valizade B, et al. Smoking and its related factors among Iranian high school students. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences. 2015;9(4).(Persian) [DOI:10.17795/ijpbs-1583]
7. Rahimi A, khorramabadi Y, Navabi Y, Moein R. Study of the effects of life skill education on the reduction of dangerous behaviors among at-risk high school male students. Pajouhan Scientific Journal. 2016;15(1):43-51.(Persian)
8. Razzazan N, Ravanipour M, Gharibi T, Motamed N, Zarei A. Effect of self-management empowering model on the quality of life in adolescents and youths with major thalassemia. 2 Journal of Nursing Education. 2014;3(2):48-59.(Persian) [DOI:10.17795/jjcdc-23366]
9. Reed GM, First MB, Kogan CS, Hyman SE, Gureje O, Gaebel W, et al. Innovations and changes in the ICD‐11 classification of mental, behavioural and neurodevelopmental disorders. World Psychiatry. 2019;18(1):3-19. [DOI:10.1002/wps.20611]
10. Shaban N, Alipour F, Ghaedamini Harouni G, Sabzi Khoshnami M, Yazdani A, Arshi M. Social predictors of positive mental health in adult population of Tehran. Social Work in Mental Health. 2020;18(1):1-11.(Persian) [DOI:10.1080/15332985.2019.1671934]
11. Shahbaziyan Khonig A, Hasani O, Soleymani S. The Survey of the Role of Moral and Social Intelligence in High-Risk Behaviors of Students of Kurdistan University of Medical Sciences in the 2016-2017 Academic Year. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2018;17(1):39-52.(Persian)
12. Ahmadi H, Moeini M. An Investigation Of The Relationship Between Social Skills And High Risk Behaviors Among The Youth: The Case Of Shiraz City. Strategic Research On Social Problems In Iran. 2015;41(1 (9) #M00102):(Persian)
13. Lariche Z, Haghayegh SA. The Comparison of Executive Functions, Risk Behaviors, and Academic Motivation Among Adolescents With Chronology Type Morningness and Eveningness. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2018;23(4):438-53.(Persian) [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.23.4.438]
14. Yusuf A, Habibie AN, Efendi F, Kurnia ID, Kurniati A. Prevalence and correlates of being bullied among adolescents in Indonesia: Results from the 2015 Global School-based Student Health Survey. International journal of adolescent medicine and health. 2019.(Persian) [DOI:10.1515/ijamh-2019-0064]
15. Nivedita Das DC, Sajib Chakraborty, Aparajita Dasgupta, Fasihul Akbar. A study on health risk behavior of mid-adolescent school students in a rural and an urban area of West Bengal, India. 2015.
16. Nasser sobhi g, Saeed pourabdol, Seyed hamed sjjadpou The effectiveness of social skills training on improving social Well-being Bullying Students. 2019. (Persain)
17. Ataei T, Zeighami R, Azh N, Mafi M. Factors Affecting Adolescents' Risk‑Taking in Single‑Child Families. Social Health and Behavior. 2019.(Persian)
18. Elliott Ga. Standard Social Skills Questionnaire Student Edition. 1990.
19. Turkman A. Questionnaire on the prevalence of high-risk behaviors. 2011.(Persian)
20. Ashori M, Yazdanipour M. Investigation of the effictiveness of group play therapy training with cognitive-behavioral approach on the social skills of students with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2018;19(3):262-75.(Persian) [DOI:10.32598/rj.19.3.262]
21. Maryam Rahmani VG, Ali Hashemianfar. The effect of social relations on the occurrence of high-risk behaviors of adolescents in Bojnourd. 2016.( Persian)
22. Mohsen Niazi MA, Musa Saadati Study of Sociological Society The share of components of social capital in explaining risky behaviors (Case study: Youth 34-15 in Tabriz). 2018.(Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN