دوره 9، شماره 4 - ( 4-1403 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 350-334 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi N, Norouzinia R, Khedmatizare M, Aghabarary M. The Ethical Sensitivity of Faculty Members at Alborz University of Medical Sciences. SJNMP 2024; 9 (4) :334-350
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html
سعیدی نسترن، نوروزی نیا روح انگیز، خدمتی زارع مهسا، آقابراری مریم. بررسی حساسیت اخلاقی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1400. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1403; 9 (4) :334-350

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، aghabararym@gmail.com
چکیده:   (366 مشاهده)
زمینه و هدف: اساتید دانشگاه علاوه بر آموزش علمی دانشجویان، موظف به توسعه و ارتقاء اخلاقی آنان نیز هستند؛ از این رو، لازم است از حساسیت اخلاقی بالایی برخوردار باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین حساسیت اخلاقی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه (230 نفر) بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته سنجش حساسیت اخلاقی بود. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 27 و آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معنی‌داری P <0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین حساسیت اخلاقی اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در این مطالعه برابر با 0/39 ± 4/36 و بالاتر از حد متوسط بود. بررسی میانگین ابعاد حساسیت اخلاقی نیز نشان داد تمامی ابعاد حساسیت اخلاقی، میانگینی بالاتر از حد متوسط داشتند. بالاترین میانگین را بعد توجه و احترام به دیگران با میانگین 0/44 ± 4/60، و کمترین میانگین را بعد خودشناسی با مقدار 0/56 ± 4/06 داشت. بین حساسیت اخلاقی با سابقه کار، رابطه معنی‌داری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: نمره خودارزیابی حساسیت اخلاقی اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در این مطالعه، بالا بود. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود چرا با وجود نمره دهی بالای اساتید در زمینه حساسیت اخلاقی، هم چنان محیط‌های آموزشی و فراگیران با چالش‌های اخلاقی رو به رو هستند.

متن کامل [PDF 613 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/9 | ویرایش نهایی: 1403/4/13 | پذیرش: 1403/2/5 | انتشار: 1403/4/6 | انتشار الکترونیک: 1403/4/6

فهرست منابع
1. Dictionary OE. Oxford english dictionary. Simpson, Ja & Weiner, Esc. 1989;3.
2. Bebeau MJ, Rest JR, Narvaez D. Beyond the promise: A perspective on research in moral education. Educational researcher. 1999;28(4):18-26. [DOI:10.2307/1176445]
3. Yazdani S, Imanipour M. Professional ethics in higher education: dimensions and constructs. Teb va tazkieh. 2018;26(4):272-284. [Persian]
4. Jagger S. Ethical sensitivity: A foundation for moral judgment. Journal of Business Ethics Education. 2011;8(1):13-30.
5. Weaver K, Morse J, Mitcham C. Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of advanced nursing. 2008;62(5):607-618. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04625.x]
6. Yuguero O, Esquerda M, Viñas J, Soler-Gonzalez J, Pifarré J. Ethics and empathy: The relationship between moral reasoning, ethical sensitivity and empathy in medical students. Revista Clínica Española (English Edition). 2019;219(2):73-78. [DOI:10.1016/j.rceng.2018.09.009]
7. Jordan J. Taking the first step toward a moral action: A review of moral sensitivity measurement across domains. The Journal of Genetic Psychology. 2007;168(3):323-359. [DOI:10.3200/GNTP.168.3.323-360]
8. Bakhshalizadeh S, Fathi Vajargah K, Arefi M, Kiamanesh A. Required faculty competencies for teaching in higher education institutes in technology era. Technology of Education Journal. 2020;15(1):83-100. [Persian]
9. Kuusisto E, Gholami K, Tirri K. Finnish and Iranian teachers' views on their competence to teach purpose. Journal of Education for Teaching. 2016;42(5):541-555. [DOI:10.1080/02607476.2016.1226553]
10. Imanipour M. Ethical principles in education. Medical Ethics and History of Medicine Research Center. 2012;5(6):27-41.[Persian]
11. Moradi doliskani M, Mohammad imehr M. The Relationship between Professional Ethics and Teaching Quality among Faculty Members of Medicine Sciences Aja University. Education Strategies in Medical Sciences 2020;13 (3) :143-150. [Persian]
12. Salajeghe A, Safari S. The Relationship between Professional Ethics and Restore Confidence among Faculty Members. Ethics in Science and Technology 2018; 12 (4):39-47 [Persian]
13. Gholami K, Kuusisto E, Tirri K. Is ethical sensitivity in teaching culturally bound? Comparing Finnish and Iranian teachers' ethical sensitivity. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2015;45(6):886-907. [DOI:10.1080/03057925.2014.984588]
14. Tirri K. Ethical sensitivity in teaching and teacher education. Encyclopedia of Teacher Education: Springer Science+ Business Media; 2019: 1-5. [DOI:10.1007/978-981-13-1179-6_183-1]
15. Ghorbankhani M, Salehi K, Khodaie E, Moghadazadeh A. Dehghani, M. A System of Indicators for Assessing the Teacher Readiness in Primary Education: a Systematic Review. Research in School and Virtual Learning. 2022; 10(1): 109-125. [Persian]
16. Badii IC, Lorenzo MG. The Ethical Sensitivity and the Pedagogical Content Knowledge of Experimental Science Teachers. Tecné, Epistemey Didaxis: TED. 2021(49):199-218.
17. Kuusisto E, Tirri K, Rissanen I. Finnish Teachers' Ethical Sensitivity. Education Research International. 2012;2012. [DOI:10.1155/2012/351879]
18. Özyıldırım G, Sabancı A. Ethical Knowledge and Ethical Sensitivity of Prospective Teachers about Classroom Management1. E-International Journal of Educational Research. 2021;12(5):232-254.
19. Kavandi H, Marashi M, Hashemi J, Safaei Moghaddam M. Analyzing ethical sensitivity: developing on student-teacher education. Iranian journal of educational sociology. 2019;2(1):134-142. [DOI:10.29252/ijes.2.1.134]
20. Gholami K, Ebrahimi I. Designing an Ethical Sensitivity Model and its Relationship with Teaching Teachers. Ethics in science and technology. 2015;12(2):85-94. [Persian]
21. Ronkainen R, Kuusisto E, Eisenschmidt E, Tirri K. Ethical sensitivity of Finnish and Estonian teachers. Journal of Moral Education. 2021; 52(3): 1-17. [DOI:10.1080/03057240.2021.1960491]
22. Majnooni A, Hosseinzadeh Davarzani M, Afshar L. Comparing the Ethical Sensitivity of Medical Residents with Surgical Residents of SBMU in 2016-2017. Iranian Journal of Medical Education. 2020;20(0):418-424. [Persian]
23. Zahed Pasha Y, Bijani A, Baleghi M, Baleghi Damavandi S. Presenting a Model Regarding the Effect of Ethical Sensitivity and Its Associated Components on the Quality of Research among Academic Personnel. Journal of Babol University of Medical Sciences 2023; 25 (1):123-133. [Persian]
24. Goldasteh A, Aria H, Mansouri R. Investigating the Effects of Online Education on the Professional Ethics of Academic Staff During the Pandemic of the Covid-19. Journal of Management and Planning In Educational System. 2023; 16(1): 99-124. [Persian]
25. Gholami K, Tirri K. The cultural dependence of the ethical sensitivity scale questionnaire: The case of Iranian Kurdish teachers. Education Research International. 2012. [DOI:10.1155/2012/387027]
26. Gholami k, Ebrahimi A, Bolandhemmatan K. Predictive Factors of Ethical Sensitivity in Elementary Teachers in Sanandaj. Ethics in Science and Technology. 2021;16(3):154-158. [Persian]
27. Tirri K, Nokelainen P. Measuring multiple intelligences and moral sensitivities in education: Springer Science & Business Media; 2012: 59-99. [DOI:10.1007/978-94-6091-758-5_4]
28. Akcamete G, Kayhan N, Yildirim AES. Scale of professional ethics for individuals working in the field of special education: validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 2017;12(4):202-217. [DOI:10.18844/cjes.v12i4.2902]
29. Soleimani N, Lovat T. The cultural and religious underpinnings of moral teaching according to English language teachers' perceptions: a case study from Iran. Journal of Beliefs & Values. 2019;40(4):477-489. [DOI:10.1080/13617672.2019.1634876]
30. Al-Hothali HM. Ethics of the Teaching Profession among Secondary School Teachers from School Leaders' Perspective in Riyadh. International Education Studies. 2018;11(9):47-63. [DOI:10.5539/ies.v11n9p47]
31. Keshavarzi MH, Arabshahi SKS, Gharrahee B, Sohrabi Z, Mardani-Hamooleh M. Exploration of faculty members' perceptions about virtual education challenges in medical sciences: a qualitative study. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2019;7(1):27-34.
32. Mahmoud AS. Awareness of intellectual property rights among faculty members and their assistants at South Valley University in Qena. International Journal of Library and Information Sciences. 2022; 9(4). [DOI:10.21608/ijlis.2022.111302.1126]
33. Bastable SB. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for nursing practice: Jones & Bartlett Learning; 2003:93-190.
34. Salimi M. Professional Ethics Elements of General Physical Education Teachers in Colleges. Ethics in science and Technology. 2016;11(2):51-60. [Persian]
35. Valerie I. Sessa, and Loren A. Shelley. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior Developing Self-Awareness: Learning Processes for Self- and Interpersonal Growth Manuel London. 2023;10:261-288. [DOI:10.1146/annurev-orgpsych-120920-044531]
36. Park S, Park S. Employee adaptive performance and its antecedents: review and synthesis. Human. Resources. Development. Review. 2019; 183:294-324. [DOI:10.1177/1534484319836315]
37. Tirri K. The Core of School Pedagogy: Finnish Teachers' Views on the Educational Purposefulness of Their Teaching. Miracle of education: Brill; 2016: 57-68. [DOI:10.1007/978-94-6300-776-4_4]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN