دوره 1، شماره 4 - ( بهار 1395 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 57-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of honesty and apology in nurses that serving patients from the viewpoints of patients. SJNMP. 2016; 1 (4) :57-64
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-60-fa.html
زارعی فرزانه، شیخ ذکریایی ندا، واحدی محمد صالح، اردلان مارلین، دانشخواه نسرین. بررسی میزان صداقت وعذرخواهی در پرستاران هنگام ارائه خدمات به بیماران از دیدگاه بیماران . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 1 (4) :57-64

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-60-fa.html


1- پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- ،دانشگاه علوم پزشکی کردستان،سنندج
4- دانشگاه علوم پزشکی کردستان،
5- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (1270 مشاهده)

مقدمه و هدف : پرستاران یکی از گسترده ترین طیف های شغلی در جامعه پزشکی هستند که با توجه به مراقبت 24 ساعته ،  ساعات زیادی را با بیماران می گذراند واین زمینه ساز تعاملات بیشتر این دو باهم است . کیفیت این تعاملات و ارتباطات می تواند روی روند درمان بسیار تاثیر گذار باشد . یکی از آیتم های ارتباط مطلوب و سالم، داشتن صداقت و قدرت عذرخواهی است. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان صداقت و ابراز عذرخواهی پرستاران صورت گرفته است .

مواد و روش ها : این پژوهش قسمتی از یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد که در تابستان سال 1390 در شهر سنندج انجام شد . با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته از 295 بیمار بستری در بخش های داخلی و جراحی مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سطح شهر سنندج ، که بطور کاملا تصادفی انتخاب شده بوذند، اطلاعات جمع آوری شد. 7 سوال این پرسشنامه مربوط به اطلاعات  دموگرافیک و 7 سوال نیز مربوط به سنجش میزان صداقت پرستاران در برخورد با بیماران و 1 سوال نیز مربوط به ابراز عذرخواهی بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار16  spss استفاده گردید .

یافته ها : یافته های این پژوهش نشان داد که بیماران فقط در72/35 درصد موارد ، رفتارهای حاکی از صداقت را همیشه در برخورد با پرستاران دیده اند و در 58/21 درصد موارد هیچوقت رفتاری حاکی از صداقت در پرستاران ندیده اند . تنها 9/33 درصد بیان نموده اند که "همیشه " پرستاران در مقابل اشتباه خود از بیمار عذرخواهی نموده اند و 9/17 درصد بیان نموده اند که هیچوقت شاهد عذرخواهی پرستاران نبوده اند . در هر دو مورد صداقت و ابراز عذرخواهی ، پرستاران را در سطحی متوسط ارزیابی نموده اند .

نتیجه گیری : از نظر بیماران ویژگی " صداقت "و" ابراز عذرخواهی در صورت بروز اشتباه " در پرستاران در حد متوسط بوده است . برای جلب رضایت بیشتر مددجویان لازم است روی این نکات بیشتر تامل شود. داشتن صداقت در حرفه پرستاری و آشکارسازی اطلاعات و ابراز عذرخواهی نه تنها برای استحکام و افزایش ارتباط بین پرستار و بیمار بلکه برای ارتقاء سطح اعتماد بیمار و جامعه به تیم درمان ضروری است .

متن کامل [PDF 527 kb]   (872 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۲/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN